اخبار ارز دیجیتال

آیا طرح ریال دیجیتال به دستور کمیسیون اصل 90 مجلس متوقف می‌شود؟/ جزئیات خبر

کمیسیون اصل 90 مجلس خواستار توقف پروژه ریال دیجیتال شد

طبق یک خبر عجیب کمیسیون اصل 90 مجلس خواستار شد توقف پروژه ریالی دیجیتال بوده است آیا این پروژه غیرقانونی است؟

به گفته علی خضریان، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل 90، به دلیل غیرقانونی بودن طرح ریال دیجیتال و بر اساس قانون پولی و بانکی بانک مرکزی، این کمیسیون خواستار توقف پروژه ریالی دیجیتال بوده است این پروژه از سال گذشته چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته و حتی در بهمن ماه 1401 تصمیم به اجرای آن گرفته شد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون فرصت توقف این پروژه وجود دارد.

 

به گفته علی خضریان، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل 90، به دلیل غیرقانونی بودن طرح ریال دیجیتال و بر اساس قانون پولی و بانکی بانک مرکزی، این کمیسیون خواستار است. توقف پروژه ریالی دیجیتال بوده است این پروژه از سال گذشته چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته و حتی در بهمن ماه 1401 تصمیم به اجرای آن گرفته شد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون فرصت توقف این پروژه وجود دارد.

 

توقف طرح دیجیتال ریالی با پیشنهاد کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی مطرح شد

طرح ریالی دیجیتال از پاییز و زمستان سال گذشته در مرحله آزمایش و پیش آزمون قرار داشت و قرار بود از 18 بهمن ماه وارد مرحله عملیاتی شود. اکنون سخنگوی کمیسیون اصل 90 این طرح را غیرقانونی توصیف کرده است.

علی خزریان نماینده مجلسوی در گفت وگو با خانه ملت اعلام کرد: «بر اساس قانون پولی و بانکی فعلی ورود بانک مرکزی به پروژه ریال دیجیتال مبنای قانونی ندارد. این در حالی است که ماه ها از اجرای این طرح و مراحل آزمایشی آن، اخبار متعددی منتشر شده است.

توقف طرح دیجیتال ریالی با پیشنهاد کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی مطرح شد

سخنگوی کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی در تشریح این موضوع گفت:

بر اساس قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی نمی‌تواند از ابزارهای مالی غیر فیزیکی استفاده کند و تنها با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و حمایت‌های لازم می‌تواند اشکال فیزیکی انواع اسکناس و مسکوک را منتشر کند.

او در‌ ادامه از درخواست مجلس برای توقف اجرای طرح ریال دیجیتال خبر داد و اعلام کرد: «صرف‌نظر از اینکه آیا ورود به‌موضوع ریال دیجیتال از منظر اقتصادی و با در‌نظر‌گرفتن تهدیدات موجود نیازی مهم برای اقتصاد کشور است یا خیر، لازم است برای این امر، قانون‌گذار، یعنی مجلس شورای اسلامی، در چهارچوب طرح یا لایحه اعلام نظر کند. در قانون پولی و بانکی موجود، هیچ‌جا چنین اجازه‌ای به‌ بانک مرکزی برای ورود به‌موضوع ریال دیجیتال یا انتشار پول غیرفیزیکی به‌ هر نحوی داده نشده است؛ بنابراین، کمیسیون اصل 90 برای این نکته تأکید کرد که بانک‌ مرکزی ضمن توقف روند موجود در‌ زمینه‌ ورود به‌ عرصه‌ ریال دیجیتال، باید مستندات قانونی در این زمینه را ارائه کند.»

به نظر می رسد طرح ریالی دیجیتال مانند سایر حوزه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال که قانون‌گذاری نشده و یا شفاف‌سازی در مقررات آن وجود ندارد، با مشکلات قانونی مواجه شده و پس از ماه‌ها تلاش، اکنون مجلس آن را غیرقانونی اعلام کرده و خواستار توقف استفاده از آن شده است.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا