اخبار روز

کباب 550 هزار تومان!/ غذای چرب و چیلی ایرانی ها دست نیافتنی شد

به گفته پی ام آپ، چلو کباب یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ما ایرانیان است. در جستجوی گرانی گوشت قرمز و گوشت مرغ، خوردن پرس مرغ کبابی یا بریان گران است. این در حالی است که از ابتدای سال 1402 تاکنون قیمت این غذاهای لذیذ بین 25 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مثلاً سال گذشته (آبان 1401) هر پرس کباب بره (شامل 2 سیخ کباب لقمه ای) وزن هر سیخ 250 گرم) همراه با کره کلو 400 هزار تومان بود اما امسال هر پرس بره با برنج 500 هزار تومان یا هر پرس فیله مرغ کبابی (500 گرم) بدون برنج پارسال 230 هزار تومان بود امروز 300 هزار تومان.

مواد اولیه بسیار گران هستند.

رئیس اتحادیه سلف سرویس و رستوران داران تهران درباره علت گرانی کباب در سال جاری به همشهری آنلاین گفت: دلیل آن گران شدن مواد اولیه است.

علی اصغر میرابراهیمی ادامه داد: گوسفند بسیار گران شده است به طوری که گوسفند زنده را کیلویی 240 تا 250 هزار تومان می خریم در حالی که هر کیلو ران گوسفند پاک نشده 460 هزار تومان و پوست گوسفند 550 تا 600 هزار تومان است. تومان هم مرغ کیلویی 90 هزار تومان و فیله را 250 هزار تومان می خریم.

رئیس اتحادیه رستوران داران تهران گران وی همچنین به سایر مواد اولیه اشاره کرد: برنج و روغن بسیار گران است و برنج را کیلویی 130 هزار تومان می خریم. همچنین در هر کیلو زعفران 40 میلیون تومان شده و حتی مواد غذایی هم خیلی گران شده مثلا گوجه فرنگی را کیلویی 29 هزار و 500 تومان می خریم.

میرابراهیمی افزود: به اینها باید هزینه های سربار و هزینه های آب اضافه کرد. برق و گاز و حقوق کارگر و مالیات نیز اضافه شده است

رئیس اتحادیه رستوران داران تهران درباره وضعیت تقاضا نیز گفت: تحت تاثیر گرانی، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای غذای کبابی کاهش یافته است.

میرابراهیمی درباره قیمت غذای کبابی نیز گفت: قیمت کباب با توجه به وزن آن متفاوت است و بسته به وزن، هر پرس جوجه کبابی با برنج 150 تا 180 هزار تومان و هر پرس کوبیده 140 تا 200 هزار تومان است. .

این صحبت ها در حالی است که قیمت هر پرس جوجه کبابی از 270 تا 300 هزار تومان در کبابی های معروف تهران است. در این رستوران ها که بیشتر غذاها به صورت گریل سرو می شود، هر سیخ بره 200 هزار تومان و چلو کره ای 100 هزار تومان است. بنابراین اگر می خواهید کباب با برنج سفارش دهید، هر پرس چلوکباب درجه یک (شامل 320 گرم) مغز ردیف گوسفند) تا 500 هزار تومان قیمت دارد. در این رستوران ها هر کباب بره یا شیشلیک حدود 600 هزار تومان قیمت دارد.

قیمت در رستوران های مرکز تهران کمی مناسب تر است. اگر بخواهید مرغ کبابی بدون استخوان با برنج در رستوران های خوب مرکز تهران بخورید، باید حدود 200 هزار تومان بپردازید. چلوکباب کوبیده هم را با همین پول می‌توانید سفارش بدهید و نوش جان کنید.

هر پرس شیشلیک با برنج در این رستوران ها بین 450 تا 550 هزار تومان است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا