اخبار روز

کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف لبنیات در کشور

بررسی قیمت لبنیات در سطوح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی از محصولات تن لبنی از سال ابتدایی افزایش یافته است.

اسفندماه سال گذشته، محمدرضا بنی‌طبا، انجمن صنایع لبنی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد که دولت قیمت محصولات لبنی را بعد از ماه رمضان موکول کرده است.

بررسی بازار لبنیات نشان می دهد که قیمت پنیر لیقوان با یک رکوردشکنی به کیلویی 365 هزار تومان رسیده است. در حالی که نرخ یک کیلویی ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت یک کیلو سرشیر گاومیش که سال گذشته کمتر از 400 هزار تومان بوده است از ابتدایی سال به بیش از کیلویی 500 هزار تومان رسیده است.

قیمت لبنیات افزایش می‌یابد؟

علیسان‌ظفری، مدیر و رئیس هیئت مدیره‌های احیای‌های تولیدکننده‌ای، تولیدکننده‌ی فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره آخرین و افزایش قیمت لبنیات توضیح داد: قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان افزایش قیمت محصوالت و لبنی بررسی شود، اما از آنجایی‌که فشار می‌آورد. اقتصادی بسیار روی دوش مردم است و حتی شاهد جابه‌جایی وزرا در رابطه با افزایش قیمت‌ها هستیم، قیمت لبنیات در شرایط فعلی به صلاح نیست.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر حاضر مردم آمادگی افزایش قیمت‌ها را ندارند، گفت: اگر در چنین فضایی به دنبال افزایش قیمت‌ها باشد، قطعا شوک بزرگی به کشور وارد خواهد شد.

ظفری با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات به منزله افزایش قیمت سایر کالاهای دیگر خواهد بود، عنوان کرد: افزایش قیمت لبنیات در چنین شرایطی بدترین اشتباه دولت خواهد بود.

مشکلات تولید با افزایش قیمت‌ها حل نمی‌شود

این فعال صنفی، افزایش قیمت لبنیات را به منزله حل مشکلات تولید ندانست و گفت: آیا همیشه با افزایش قیمت به دنبال حل مشکلات درست نیست. چراکه افزایش قیمت لبنیات به منزله کاهش مصرف سرانه است که در نتیجه باید شاهد عطیلی واحدهای تولیدی لبنی باشیم.

او کرد: افزایش قیمت لبنیات به‌جایی رسیده است که دیگر مردم توان و مصرف بنیات را نمی‌خرند. در واقع این صنایع هستند که با کاهش قدرت خرید مردم زیان خواهند کرد. از این رو افزایش قیمت لبنیات نتیجه‌ای کاهش سرانه مصرف نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش لبنیات با زیان همراه تولید می شود؟ بیان کرد: صنعت لبنیات چند سال است که در حال زیان دهی است و بهترین گواه این مضاعف واحدهای تولیدی لبنی هستند که در این چند سال یکی از دیگری تعطیل شد.

ظفری اضافه کرد: بسیاری از تولیدکننده‌های لبنی بزرگ و واحد تولید می‌شوند که در برخی از استان‌ها بیش از 40 فعال تولید می‌شود، شرکت‌ها به کمتر از پنج واحد تولید می‌شوند.

این محصولات تولیدکننده لبنی گفت: اگر قیمت لبنیات را افزایش نمی‌دهد، این نیست که صنعت لبنیات در سوددهی است، اتفاقاً در این سال‌ها تولید می‌کنند همیشه با زیان روبه‌رو بوده‌اند. اما بزرگ‌ترین زیان ما کاهش خرید مردم است.

ظفری بیان کرد: سال گذشته با کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات مصرف می شود. ( دامدار یا تولید کننده ) کمک کند تا قیمت محصولات برای مصرف کننده بالا نرود. سال گذشته قیمت لبنیات حدود 85 درصد افزایش یافت که به کاهش 35 درصدی سرا نه مصرف می‌شود. حالا اگر در شرایط فعلی مجدداً به دنبال افزایش قیمت باشیم، باید تعطیلی کارخانۀ تولیدی یکی از دیگران باشد.

منبع: تجارت نیوز

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا