اخبار روز

کارگران پولی برای خرید کتاب هم ندارند! آمار سرانه کشور چه خواهد شد ؟

به گفته پی ام آپ، سامیه گلپور مدیر کانون عالی اتحادیه های کارگری ایران وی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، درباره مشارکت کارگران در سبد فرهنگی اظهار داشت: به دلیل پایین بودن قدرت خرید کارگران، جایی برای خرج کارگران در سبد فرهنگی وجود ندارد. در حالی که حقوق کارگران در پایان سال گذشته این نرخ را حدود 27 درصد افزایش دادند. تورم هنوز روبروست رشد به عبارت دیگر فصل بهار کارگران در حالی رو به پایان است که تورم کنترل نشده است. این در حالی است که تنها درخواست کارگران هنگام تعیین دستمزد، حداقل مبلغ بوده است حقوق طبق ماده 41 قانون کار باید هر سه ماه یکبار به روز شود تا بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

بهره برداری اشاره کرد نمایشگاه بین المللی کتاب وی گفت: کارگرانی که سبد معیشتی شان خالی است، سبد فرهنگی شان هم خالی است. کتابخوانی که از نظر رهبری جزء لاینفک زندگی انسان است، در دسترس کارگران نیست، زیرا در حوزه فرهنگی هزینه های زندگی را پوشش نمی دهد.

رئیس مرکز عالی اتحادیه های کارگری ایران با اشاره به اینکه حدود 60 میلیون نفر از جامعه ما زندگی کاری داریم، افزود: آیا سیاست گذاران فرهنگی برای استفاده کارگران از کتابخوانی برنامه ریزی کرده اند، آیا به این موضوع توجه کرده اند که کارگران بخشی از سبد فرهنگی را در اختیار دارند، آنچه دیده می شود این است که نه تنها حضور کارگران برای خرید کتاب دیده نمی شود بلکه شاهد حضور باربران و کارگران خدماتی هستیم که زحمت می کشند. نمایشگاه بین المللی کتاب برای به دست آوردن نان حلال زحمت می کشد.

گلپور افزود: کارگرانی را دیدم که از نقاط مختلف کشور برای آوردن اجناس می آمدند تا بتوانند از این چند روز برای کسب درآمد استفاده کنند، در این میان حتی برگزارکنندگان اکسپو نیز برنامه ای برای تهیه ناهار برای این کارگران نداشتند. هیچ خدماتی برای کارگران وجود ندارد. کارگران به امید کسب درآمد درآمد چرخ دستی آماده کرده اند تا در این چند روز کار کنند. این در حالی است که با توجه به هزینه های زندگی خانواده حتی با درآمد متوسط ​​هم نمی‌توانند به اندازه‌ای که باید گاری بار کنند کتاب تهیه کنند و بیشتر این کارگران نمی‌توانند آنچه را که انتظار داشتند به دست آورند.

وی ابراز کرد: اساتید دانشگاه، مترجمان و مربیان فرهنگی و سایر اصناف قدرت خرید کتاب را ندارند. مشکلات باشد که کارگران فشاری برای برگزارکنندگان این رویداد بزرگ فرهنگی باشند.

گلپور بیان کرد: کارگرانی که در نمایشگاه زحمت می کشند جوانانی هستند که حتی در راستای دستور رهبری به آن می پردازند ازدواج و برای فرزندخواندگی اقداماتی انجام داده بودند و از روند سخت و دشوار فرزندخواندگی گلایه داشتند.

به بیانیه ها اشاره کرد قائم مقام جهت گیری فرهنگی مبتنی بر ارائه اعطا کردن وی به کارگران برای خرید کتاب گفت: این موضوع با وجود قولی که داده بود محقق نشد. حتی تا حدی که کارگران شاغل در نمایشگاه کتاب هیچ امکاناتی وجود نداشت. از دولت این است که اگر قولی داده شود، محقق می شود.

گلپور در پایان گفت: به امید روزی که کارگران و خانواده هایشان با تخفیف های ویژه و رایگان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب باشند تا شاهد رونق و رشد تولید باشیم. و افزایش کیفیت محصولاتی که حاصل کتابخوانی است و رشد علمی کارگران مرز این دنیاست.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا