اخبار ارز دیجیتال

کاربردهای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز در دنیای واقعی

کاربردهای قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی ما چیست و اپلیکیشن های غیرمتمرکز چه نقشی در این دنیا دارند؟ هدف از طراحی قراردادهای هوشمند جایگزینی کدهای کامپیوتری با واسطه‌هایی سنت بود که تا پیش‌ازاین الزامات موردنیاز برای هر توافق را شکل می‌دادند. مفهوم قراردادهای هوشمند نشان‌های دیرینه دارد و مطرح می‌شود آن را به پیش از پیدایش بیت کوین بازمی‌گرداند. نیک سابو (Nick Szabo) اولین بار در سال ۱۹۹۶ در مقاله‌ای با عنوان «قراردادهای هوشمند. سنگِبنای بازارهای دیجیتال» این اصطلاح را مطرح کرد.

مدتی بعد و در سال ۲۰۱۵، گوین وود (Gavin Wood) و ویتالیک بوترین شبکه اتریوم را عرضه می کند. اتریوم آغازگر نسل دوم از فناوری بلوک چین بود؛ نسلی که مفهوم‌ها و تکنیک‌های را برای مدیریت دفاتر کل‌کرده معرفی می‌کنند. یکی از این تکنیک‌ها قراردادهای هوشمند بود که هدایت خودکار (اتوماسیون) را برای کل شبکه بلوک چین به همراه داشت. اما برای ساده‌سازی قراردادهای هوشمند، اتریوم زبان اسکریپت‌نویسی را نی ز معرفی کرد.

با زماني كه از پيدايش قراردادهاي عبور داده نمي‌شود، اين ويژگي‌ها و برجستگي‌ها اين است كه مسير خود را به حوزه‌هاي ديگر زندگي ما باز كنيم. در مقاله حاضر، قصد داریم علاوه بر مرور مفهوم هوشمند، کاربردهای قرارداد هو شمند را در امور مالی، بازی های بلوک چینی، بخش های حقوقی، املاک و مستغلات، سازهای خودگردان غیرمتمرکز، و فناوری های نوظهور بررسی کنیم. همچنین نگاهی به کاربردهای قراردادهای هوشمند در صنایع داشت. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند یکی از مؤلفه‌های مهم در اکوسیستم‌های مبتنی بر بلوک چین و از عناصر مهم بلوک‌چین‌های برخی از اپلیکیشن‌های مانند اتریوم هستند. این قراردادهای دیجیتالی سازوکاری مستقل، غیرمتمرکز، شفاف و بدون واسطه دارند و مأمولاً پس از ایجاد و راه‌اندازی، بازگشت ناپذیر و تغییرناپذیر هستند.

امکانات هوشمند شامل کاهش یا حتی حذف نیاز به واسطه‌ها و اجرای قرارداد در یک توافق یا تراکنش است. به‌همین‌دلیل، قراردادهای هوشمند به سنگِ‌بنای کل اکوسیستم برنامه‌های غیرمتخصص (dApp) و کانونی مهم توسعه بلوک چین تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: برنامه غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟

هر قرارداد هوشمند می‌تواند تنها برای یک نوع تراکنش استفاده شود. با این حال، برنامه های غیرمتمرکز بیشتر برای مجموعه مجموعه های پیچید، از قابلیت های قابل اجرا در بیاورند، با مجموعه ای از قراردادهای هوشمند کار می کنند.

هزاران برنامه غیرمتمرکز در زمینه‌هایی مانند امور مالی، بازی‌ها، صرافی‌ها و رسانه‌های شبکه‌های بلوک چینی وجود دارند و همه آن‌ها می‌توانند از روش‌های هوشمند به روش‌های گوناگون و برای استفاده متفاوت استفاده کنند.

کاربردهای قرارداد هوشمند در امور مالی

برنامه‌های غیرمتمرکز در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) جایگزینی قدرتمند برای سر ویس‌های مالی سنتی می‌شوند. محبوبیت آن‌ها به‌لطف ویژگی‌هایی مانند نیازنداشتن به واسطه و تغییر ناپذ یری و شفافیت در فناوری بلوک چین و قراردادهای هوشمند در حال افزایش است.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیفای سرویس‌هایی مانند وام، استقراض، خریدوفروش و خدمات مالی به‌همراه مدل‌های جدید کسب‌وکار را به‌موازات خدمات مالی و بانکی ری به ارائه می‌کنند.

برنامه‌های غیرمتمرکز به‌دلیل افزایش شفافیت قراردادهای و عملکرد هوشمند بی‌و قفه و شبانه‌روزی و کاهش هزینه‌ها می‌توانند از سرتاسرها در حوزه امور مالی را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

پروژه‌های ارزشی دیفای به میلیاردها دلار رسیده است و به‌نظر می‌رسد با آشنایی با تعداد بیشتری از کاربران با استفاده از فرصت‌های به‌فرد این حوزه، این روند دائماً افزایش می‌یابد. کاربران می‌توانند بدون نیاز به حفاظت یا پرداخت کارمزد به واسطه‌ها، در نسل جدید خدمات مالی مشارکت کنند.

با این که تنها چند سال از عمر حوزه دیفای می‌گذرد، برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه و اثبات ارزش و کارایی این برنامه‌ها به مصرف‌کنندگان باعث می‌شود که این برنامه‌ها تأثیرگذار باشند.

توکنهای غیرمثلی و قراردادهای هوشمند و بازیهای بلوک چینی

با صنعت جهانی بازی اکوسیستمی صد‌میلیارددلاری است که به‌سرعت به رشدش ادامه می‌دهد، ایجاد و توزیع ارزش در سراسر این صنعت ممکن است ناعادلانه باشد. توسعه‌دهندگان بازی‌ها را می‌سازند و می‌سازند و بازیکنان مبلغی را با این بازی‌ها انجام می‌دهند.

این جریان یک‌جهته است که در آن بازیکنان برای دسترسی به دارایی‌های درون‌بازی باید پرداخت کنند، ادامه پیدا می‌کند. درعوض، فناوری بلوک چین در بازی می‌تواند این امکان را فراهم کند که از خریدهای درون‌بازی به‌طورمؤثرتری استفاده کنند.

کاربردهای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز در دنیای واقعی

توکن‌های غیرمثلی (NFT) محور اصلی در صنعت بازی‌های بلوک چینی هستند. این دارایی‌های دیجیتالی به‌فرد نشان‌دهنده درون بازی هستند و به قراردادهای هوشمند وابستگی دارند.

نکته دیگر این است که این توکنها کمیاب و تقسیم‌نشدنی هستند. درحالی‌که شبکه‌های بلوک چینی زیربنای توکن‌های غیرمثلی هستند، می‌توانند مالکیت بازیکن، کمیاب‌بودن، و تغییرناپذیری آیتم‌ها را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی (توکن غیرقابل تعویض) یا NFT چیست؟

به‌لطف پیاده‌سازی فناوری بلوک چین در صنعت، شما می‌توانید در آن بازی را نگه دارید یا آن‌ها را به بازیکنان دیگر بفروشید یا به بازی‌هایی انتقال دهید که از این آیتم‌ها پشتیبانی می‌کنند. در همین حال، کمیاب‌بودن توکن غیرمثلی درون‌بازی ازطریق سوابق تغییر ناپذی ر در شبکه بلوک چین اثبات‌شده است.

ازآنجاکه توکن‌های غیرمثلی به‌فرد می‌آیند و می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که ارزششان را از بازی‌های حفظ کنند که در آن ایجاد می‌شود، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد شده در داخل بلوک چین هستند، این شرکت‌ها را دارند که اقتصاد بازی‌های تولیدکننده و دسته‌بندی‌های تازه‌ای را ایجاد می‌کند. این آیتم‌ها توسعه‌دهنده هستند. اتریوم، ترون، ایاس و نئو بلوک‌چین‌هایی هستند که پیشرفت چشمگیری درزمی نه توسعه بازی کرده‌اند.

قراردادهای هوشمند در بخش‌های حقوقی

شاید یکی از کاربردهای امیدبخش‌ قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی، استفاده از این ابزارها به‌عنوان قراردادهای الزام‌آور قانونی باشد. پیدایش امضاهای الکترونیکی برای الزام‌آوری قراردادهای حقوقی، ایجاد نوآوری د ر حوزه حقوقی است.

به‌زودی قراردادهای هوشمند به گزینه‌هایی برای طرف‌های قراردادهای حقوقی تبدیل خواهند شد. نکته دیگر اینکه با استفاده از این قراردادها هزینه‌های استفاده از وکیل و سایر واسطه‌ها کاهش می‌یابد. احتمالاً زودتر از این که بتوانیم فراگیرشدن قراردادهای هوشمند سفارشی و کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت برای انواع مختلف از تراکنش‌ها را مشاهده کنیم.

برخی از سازمان های آمریکا استفاده از قراردادهای هوشمند و بلوک را در زمینه حقوقی و در زمینه های خاص صادر کرده است. حقوقی ازطریق قراردا دهای هوشمند ایجاد می شوند. ایالت کالیفرنیا نیز اجازه می‌دهد که مجوز ازدواج ازطریق فناوری بلوک چین صادر شود.

کاربردهای قرارداد هوشمند در حوزه املاک و مستغلات

قراردادهای هوشمند ازطریق توکن‌سازی مالکیت جزئی‌ها را توسعه می‌دهند و ادغام بلوک چین و تراکنش‌های مربوط به املاک و مستغلات می‌توانند ورودی سرمای یک‌گذاران را از میان بردارد.

جستجوهای موفقیت آمیزی درزمینه توکن مستغلات شده است. پلتفرم‌هایی مانند رییل‌تی (RealT) و سالیدبلاک (SolidBlock) که فناوری بلوک چین را با حوزه املاک پیوند داده‌اند، ازجمله نمونه‌های موفق در این زمینه هستند.

درعین، فناوری قراردادهای هوشمند می‌تواند سند‌ها و فرآیندهای تراکنش را با استفاده از بلوک چین در املاک و مستغلات بازنگری و اصلاح کند. به‌عنوان مثال، جمهوری گرجستان در منطقه قفقاز از سال 2016 راه‌اندازی دفتر ثب ت مالکیت زمین، بر بلوک چین را آغاز کرد. گفتنی است پروژه های مشابه نیز در امارات متحده عربی در حال انجام است.

کاربردهای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز در دنیای واقعی
کاربردهای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز در دنیای واقعی

هرکسی که خانه یا دارای دیگری را می‌خرد، احتمالاً از هزینه‌های پنهان مربوط به کارمزدهای نهایی و انتقال مالکیت و هزینه‌های واسطه‌ها است. این‌ها هزینه‌هایی هستند که می‌توانند با اجرای خودکارهای هوشمند کا هش پیدا کنند یا به‌کلی حذف شوند. وقتی یک قطعه دارای توکن می‌شود، سوابق موردنیاز آن می‌تواند از قراردادهای هوشمند نگه‌داری و در زمان و هزینه صرفه‌جویی در آن استفاده کند.

برخی از ادعاها می‌کنند که قراردادهای هوشمند می‌توانند با ساده‌کردن قراردادهای اجاره و قراردادهای پیچیده معتبر یا رهنی و نیز ضمانت‌نامه‌ها و بیم‌ها، به‌نفع هر دو طرف عمل کنند. بعلاوه براین، با استفاده از قراردادهای هوشمند و بلوک چین در املاک و مستغلات، نیا برای مشاوره حقوقی یا سایر خدمات مشاوره ای که کمتری پیدا می کند و به طور طبیعی کاهش می یابد، هزینه ها کاهش می یابد.

سازمانهای خودگردان غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند

در سال ۲۰۱۷، ایالت دلاور (دلاور) لایحه ۶۹ سنا را تصویب کرد که به‌موجب آن می‌توان به کسب‌وکارها اجازه داد تا با استفاده از فناوری بلوک چین به‌طوری‌که یکپارچه مد یریت شوند. این لایحه مسیری را برای گسترش سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز یا دائو (DAO) باز کرد.

سازمان‌های خودگران غیرمتمرکز (دائوها) می‌توانند ساختارهای پیچیده‌ و اجرای خ ودکار فرآیندهای مشارکتی را با استفاده از قراردادهای هوشمند در چهارچوب‌های شرکتی پیاده‌سازی کنند. همچنین دائوها با بهره‌برداری از قراردادهای هوشمند، در هزینه‌های مدیریتی منن در فضای اداری، فرآیندهای استفاده، حقوق و دستمزد می‌توانند صرفه‌جویی کنند.

فناوری های نوظهور و قراردادهای هوشمند

یکی از کاربردهای هیجان انگیز بلاک چین و قراردادهای هوشمند، قابلیت آن در فناوری های آموزشی محاسباتی پیچیده کارهای مرتبط با ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی (AI) است.

ازطریق ترکیب پردازش داده‌های هوش مصنوعی و امنیت غیرمتمرکز و تغییر اپذیر فناوری بلوک چین، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند به‌واسطه هوش مصنوعی وجو د دارد. برنامه‌های تأسیس‌برهای قراردادهای هوشمند برای صنایع مختلف در پیا ده‌سازی می‌شوند، باید برای تطبیق با نقش‌های جدیدشان پیچیده‌تر شوند. از آن‌جا که امکان قراردادهای هوشمند به‌صورت دستی با استفاده از هوش می‌توان قراردادهای هوشمند بسیار پیچیده ایجاد کرد.

بسیاری از تحقیقات بر این باورند که هوش مصنوعی و بلوک چین می‌توانند از وی ژگی‌های تأثیرگذار بر این باورند. قراردادهای هوشمند از قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته و سیستم‌های تطبیقی ​​فناور ی هوش مصنوعی بهره‌برداری‌ می‌برند؛ درحالی‌که برای پیاده‌سازی‌های هوش مصنوعی از فناوری قراردادها به‌منظور اجرای مجموعه‌های مستقل از قوانین و هوشمندسازی‌های محیطی امن برای داده‌های حصار استفاده از ماشین‌ها می‌شود.

Zilliqa (Zilliqa) هوشمند اختصاصی خود، یعنی سیلا (Scilla) دینگ (Sharding)، سعی کنید قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته خود را افزایش دهد.

قابلیت‌های قراردادهای هوشمند در صنایع دیگر

یقیناً نمونه‌های گفته‌شده از کاربردهای قرارداد هوشمند در دنیای واقعی کامل نیست و در آینده در صنایع بی‌شماری، از این فناوری پیشرفته استفاده خواهد شد. بسیاری از پژوهشگران و توسعه دهندگان مشتاقان تا امکانات فناوری قرارداد هوشمند را برای رفع نیازهای اینترنت اشیاء (IoT) به‌کار گیرندگان. درحالی‌که فناوری بلوک چین به‌طور‌کلی برای ایجاد امنیت و شفافیت در دستگاه‌های اینترنتی اشیاء به‌کار برده می‌شود، این ابزار هوشمند می‌تواند این کپارچگی را بیشتر کند.

بهداشت و درمان صنعت دیگری است که یکپارچه‌شدن با فناوری بلوک چین را برای به اشتراک گذاشتن امن و بدون نیاز به اعتماد و شفاف‌سازی ارائه‌شده است. بین بهداشت و درمان و فناوری بلوک چین می‌تواند با یکپارچگی قراردادهای ه وشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مشکلات اصلی این حوزه را شناسایی کند.

جمع بندی

قردادهای هوشمند یکی از عناصر مهم اکوسیستم‌های مبتنی بر بلوک چین هستند. این قراردادهای دیجیتال مستقل و غیرمتمرکز و شفاف هستند و پس از راه‌اندازی، تغیر پذیر بودن. برنامه‌های کاربردی هوشمند کاهش یا حذف نیاز به واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها و زای ش سرعت تراکنش‌هاست. به‌همین‌دلیل، این قراردادها به سنگِ‌بنای کل اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تبدیل شده‌اند.

قراردادهای هوشمند در زمینه‌های کاربردی ازجمله امور مالی، بازی‌های بلوک چینی، ام ور حقوقی، املاک و مستغلات، سازمان‌های خود غیرمنتمرکز، خدمات درمانی و فناوری‌های نوظهوری مانند ماشین‌ها و مصنوعی حضور پیدا کرده و انتظار می‌رود در صنایع آینده نیز، متعدد. از قابلیت‌های آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

دیدگاه شما درباره قراردادهای هوشمند چیست؟ به‌عقیده شما، این فناوری تا چه اندازه برای زندگی آینده ما تأثیرگذار خواهد بود؟

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا