اخبار روز

چگونه خسارت خودروی معمولی را محاسبه و پرداخت کنیم؟/ نحوه محسابه

به گزارش پی ام آپ، با توجه قانون بیمه اجباری، اگر تصادفی باشد وسايل نقليه در صورت وارد شدن ضرر به شخص دیگری، مصدوم می تواند از دو روش «رجوع به صاحب وسیله نقلیه» و «رجوع به راننده وسیله نقلیه» برای جبران ضرر خود استفاده کند. دارنده تعهد ماشین انعقاد قرارداد بیمه در دو دسته «در خصوص اشخاص ثالث» و «در خصوص راننده مسبب حادثه» قابل بررسی است.

طبق ماده 8 قانون بیمه اجباری، برای اشخاص ثالث (کلیه زیان دیدگان به جز راننده مسبب حادثه) حداقل مبلغ بیمه در قسمت صدمات بدنی معادل ریال است. دیه یک مرد مسلمان در ماه های حرام است.

همچنین در ماده 3 قانون بیمه اجباری مقرر شده است که دارنده آن علاوه بر بیمه خسارت شخص ثالث وسیله نقلیه محدود توسط پوشش برای صدمات بدنی وارده به راننده مسبب حادثه باید حداقل به میزان مهریه مرد مسلمان در ماه غیرحرام بیمه حوادث داشته باشید.

مبنای محاسبه مبلغ غرامت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه می باشد. مرگ یا دیه جرح در صورت صدمه بدنی به مرد مسلمان در ماه غیر حرام و هزینه درمان اوست. البته پرداخت خسارت به راننده منوط به داشتن گواهینامه معتبر رانندگی است. حتی اگر خودرو دارای بیمه حوادث ویژه برای راننده باشد، غرامت و خسارت از سوی شرکت بیمه بدون گواهینامه به آن راننده تعلق نمی گیرد.

الزام بیمه خسارت اقتصادی به اشخاص ثالث

بر اساس ماده 8 قانون بیمه اجباری، حداقل مبلغ بیمه خسارت مال به اشخاص ثالث در قسمت خسارت اموال معادل 2.5 درصد تعهدات فیزیکی است. مثلاً اگر مهریه مسلمان در ماه حرام 600 میلیون تومان باشد، حداقل خسارت مالی مشمول بیمه 15 میلیون تومان است.

البته لازم به ذکر است که فقط خسارات اقتصادی وارده به اشخاص ثالث مشمول این قانون می شود نه خسارات اقتصادی وارده به راننده مسبب حادثه.

صدمات بدنی مشمول قانون

صدمات بدنی مشمول قانون بیمه اجباری شامل موارد زیر است:

1. حداقل بیمه در قسمت صدمات بدنی برای مرد مسلمان در ماه های حرام معادل ریال است.

2. در صورت افزایش مبلغ حق بیمه در مدت قرارداد بیمه، قرارداد بیمه شامل مبلغ حق بیمه جدید می باشد و بیمه گذار تعهدی به پرداخت حق بیمه و الحاقیه معین ندارد.

3. در صورتی که در حادثه ای مقصر به پرداخت بیش از یک غرامت به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، یعنی متضرر شده متحمل صدمات بدنی متعدد شده باشد، بیمه گر مکلف به پرداخت کل خسارت بدنی بدون توجه به خسارت می باشد. در مورد اینکه آیا مبلغ از جایزه بیشتر است یا خیر. ، کمتر از دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.

4. بر اساس ماده 10 قانون بیمه اجباری، بیمه گر موظف است خسارت مادی را بدون توجه به پوشش پوشش دهد. جنسیت و دین پرداخت تا سقف تعهدات بیمه نامه. مراجع قضایی مکلفند مازاد بر مهریه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث در ترکیب قرار پرداخت مهریه لحاظ کنند. بنابراین مازاد بر مبلغ، حکم مهریه ندارد و مشمول مقررات خاص مهریه نمی باشد.

تعهد بیمه گر با زیان دیدگان داخل و خارج وسیله نقلیه

طبق ماده 12 قانون بیمه اجباری، تعهد بیمه‌گر به زیان دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه برابر است با ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه ضربدر سقف تعهدات فیزیکی بیمه‌نامه. به این معنا باید توجه داشت که در مواردی که به دلیل عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، مجموع خسارات بدنی قربانیان وسیله نقلیه مقصر از حد مذکور بیشتر باشد، میزان خسارات وارده توسط بیمه گر متناسب با خسارت وارده به هر یک از زیان دیدگان توسط صندوق بیمه می باشد خسارات بدنی پرداخت و از عامل حادثه وصول می گردد.

در هر صورت تعداد جنین و کودکان زیر دو سال داخل وسیله نقلیه به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می شود.

تعهد بیمه گر در قبال زیان دیدگان خارج از وسیله نقلیه مسبب حادثه 10 برابر سقف تعهدات بدنی بیمه است. در این خصوص لازم به ذکر است که بر اساس ماده 12 قانون بیمه اجباری در مواردی که مجموع خسارات بدنی زیان دیدگان خارج از وسیله نقلیه مسبب حادثه از حد مذکور بیشتر باشد، میزان خسارت وارده می شود. صدمات بدنی جانباختگان بین آنها تقسیم می شود و مابه التفاوت خسارت بدنی هر یک از مصدومان از محل صندوق صدمات بدنی پرداخت می شود.

بر اساس ماده 13 قانون بیمه اجباری، بیمه‌گر یا صندوق بیمه خسارت‌های بدنی حسب مورد موظفند خسارات جانی وارده به شخص ثالث را به قیمت دلار پرداخت کند.

خسارات اقتصادی مشمول قانون

بر اساس ماده 8 قانون بیمه اجباری، حداقل میزان بیمه موضوع این قانون در زمینه خسارت اقتصادی معادل 2.5 درصد تعهدات بدنی است. بیمه‌گذار می‌تواند برای جبران خسارات اقتصادی بیش از حداقل مذکور در زمان صدور بیمه‌نامه یا بعد از آن اقدام به بیمه تکمیلی کند و در این صورت بیمه‌گر موظف است با بیمه‌گذار قرارداد بیمه تکمیلی منعقد کند.

عادی بودن ضررهای مالی

در قانون بیمه اجباری شخص ثالث خسارت اقتصادی خودرو فقط به میزان خسارت وارده به خودروی معمولی قابل جبران است. به عنوان مثال اگر شخصی صاحب خودروی گران قیمتی باشد و در تصادف خودروی دیگری آسیب ببیند، بخشی از این خسارت جبران نمی شود. از این نظر باید توجه داشت که خسارت اقتصادی ناشی از حوادث رانندگی تنها در حدی جبران می شود که همان خسارت (خسارات مربوطه) به گران ترین خودروی معمولی وارد شود.

به عنوان مثال اگر آینه گران ترین خودروی معمولی باشد، خسارت وارده به صاحب بنز به اندازه آینه بنز جبران می شود. جبران خسارت اعم از اینکه توسط شرکت بیمه از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا توسط شخص مسئول حادثه انجام شود مشمول این آیین نامه می باشد.

خودروی معمولی به خودرویی گفته می شود که قیمت آن کمتر از نصف سقف تعهدات فیزیکی است که در ابتدای هر سال تعیین می شود. یعنی قیمت آن ماشین کمتر از نصف مهریه مرد مسلمان در ماه های حرام باشد. مثلاً اگر مهریه مسلمانی در ماه حرام 600 میلیون تومان باشد، خودروی معمولی خودرویی است که قیمت آن تا 300 میلیون تومان است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا