اخبار روز

آیا قیمت برق در فصل گرما افزایش می یابد؟ /چجوری میتوانیم از طرح پاداش کاهش مصرف برق استفاده کنیم؟

به گزارش پی ام آپ؛ فصل گرما دوباره شروع شده و با روشن شدن کولرهای آبی و گازی همه منتظر قبض های گران قیمت جدید برق هستند. اما قیمت برق امسال نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است و چقدر باید انتظار افزایش قبوض برق را داشته باشیم؟

قیمت برق در قبوض چگونه محاسبه می شود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است به چند نکته مربوط به قیمت برق در ایران بپردازیم. اولاً برق به صورت پلکانی قیمت گذاری می شود و هر چه مصرف بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. به خصوص در پله های بالاتر از سقف الگوی مصرف قیمت ها به صورت تصاعدی افزایش می یابد ثانیاً قیمت برق در فصول گرم و سرد سال متفاوت است. برق در تابستان ارزان تر است زیرا سقف الگوی مصرف در ماه های گرم بیشتر است. سوم، کشور به 5 منطقه شامل چهار منطقه گرمسیری و یک منطقه عادی تقسیم شده است. قیمت برق در مناطق گرمسیری ارزانتر است و سقف الگوی مصرف برق برای آنها بیشتر است. به عنوان مثال برای مناطق گرمسیری شماره یک که شامل مناطقی مانند خوزستان می شود، در ماه های گرم حداکثر الگوی مصرف 3000 کیلووات در ماه است در حالی که این میزان برای مناطق عادی از جمله تهران تنها 300 کیلووات ساعت در ماه است. البته ماه های گرم و سرد برای مناطق مختلف متفاوت است، مثلاً برای تهران فصل گرما از خرداد شروع می شود و در اواخر شهریور به پایان می رسد. در این بازه زمانی سقف الگوی مصرف ماهیانه 300 کیلووات ساعت و در فصول سرد سال سقف الگوی مصرف 200 کیلووات ساعت است. اما برای شهری مثل اهواز فصل گرما از بهمن ماه شروع می شود و در آبان ماه به پایان می رسد.

قیمت برق در سال 1402 چقدر افزایش یافت؟

بررسی ها نشان می دهد که قیمت برق مشترکان کم مصرف و پرمصرف تغییری نکرده است، یعنی مشترکانی که کمتر از سقف مدل مصرفی برق مصرف می کنند، امسال بیش از پارسال پرداخت نخواهند کرد. اما قیمت ها برای کاربران سنگین افزایش یافته است. قیمت برق از گام چهارم 43 درصد افزایش یافته است. البته میانگین رشد قیمت برای این مشترکان کمتر از این مقدار خواهد بود.

چگونه می توان پاداش کاهش مصرف برق را دریافت کرد؟

اما خبر خوب این است که امسال طرح اوراق پس‌انداز تمدید خواهد شد. این طرح که به منظور مهار رشد مصرف سالانه برق کشور تصویب شد، در سال گذشته فقط مشترکین کم مصرف و پرمصرف را شامل می شد، اما در سال جاری کلیه مشترکینی که کمتر از 750 کیلووات ساعت برق در ماه در مناطق عادی مصرف می کنند. در این طرح گنجانده شده است. طرح پاداش پس انداز برای آن دسته از مشترکانی در نظر گرفته شده است که مصرف خود را در ماه های گرم نسبت به سال قبل کاهش دهند. البته میزان پاداش نیز رشد چشمگیری داشته است، امسال برای مشترکانی که کمتر از 150 کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می کنند، هر کیلووات ساعت کاهش مصرف شامل 2000 تومان پاداش می شود. این مقدار با رشد مصرف کاهش می یابد. دسته اخیر شامل مشترکینی می شود که بین 450 تا 750 کیلووات ساعت در ماه مصرف می کنند. به این مشترکان به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف 500 تومان پاداش تعلق می گیرد، به عنوان مثال اگر این مشترکان بتوانند 100 کیلووات ساعت مصرف برق خود را کاهش دهند، 50 هزار تومان پاداش دریافت می کنند که به آنها تعلق می گیرد. قبض برق شما با طرح اوراق پس انداز، برخی از مشترکان حتی از وزارت نیرو اعتبار دریافت می کنند، به این معنی که اوراق پس انداز شما بیشتر از قبض برق شما است. این گروه از مشترکان برای دریافت این مبلغ باید از سامانه «برق من» استفاده کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا