اخبار روز

چه عواملی باعث شکست رژیم غذایی می شود؟

رژیم غذایی تبدیل به یک چیز روزمره شده است. اما اکثر افرادی که رژیم می گیرند شکست می خورند و دلایل زیادی وجود دارد که افرادی که رژیم می گیرند شکست می خورند.

به گزارش ایسنا، شکست رژیم غذایی دلایل مختلفی دارد؛ ولی شاید بتونی بگی یکی یکی از دلایل اصلی شکست رژیم غذایی کم خونی و کمبود آهن است. کم خونی و کمبود آهن منجر به میل شدید به شیرینی جات و احساس ضعف شدید می شود و هوس شیرینی نقش مهمی در شکست رژیم غذایی به ویژه در زنان دارد.

از دیگر عواملی که باعث شکست رژیم ها می شود می توان به رژیم های مختلف و عدم رعایت رژیم های قبلی اشاره کرد. هنگامی که رژیم ها به طور ناگهانی متوقف می شوند، کاهش وزن در رژیم های بعدی دشوارتر می شود.

رژیم هایی که فرد را به خوردن یک غذای خاص محدود می کند نیز شکست می خورد. به عبارت دیگر، رژیم هایی که فرد را مجبور به خوردن غذاهای خاص در روزهای هفته می کند یا تغذیه را بیش از حد محدود می کند، منجر به شکست می شود.

رژیم خودسرانه نیز یکی دیگر از عوامل شکست رژیم غذایی است. برای جلوگیری از این مولفه می توان رژیم های غذایی را از متخصصان تغذیه دریافت کرد.

توقع بیش از حد از خود یکی از دلایل شکست رژیم هاست. کاهش وزن اولیه به این معنی است که فرد در ماه حدود 2 تا 4 کیلوگرم وزن کم می کند. زیرا کاهش وزن فراتر از آن عوارض زیادی مانند بیماری کبد چرب را به دنبال دارد.

برخی از متخصصان نوشیدن روزانه 6 تا 8 لیوان آب را برای کاهش وزن توصیه می کنند. نوشیدن آب کافی باعث دفع سموم و کاهش وزن می شود.

یک زندگی پر استرس می تواند مستقیما با مشکلات تناسب اندام مرتبط باشد. استرس منجر به افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود که علاوه بر ایجاد احساس بی قراری، میل به کالری بیشتر را نیز افزایش می دهد.

اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین از جمله عواملی هستند که از کاهش وزن جلوگیری می کنند. بی خوابی و اختلالات خواب بر ریتم متابولیک و عملکرد هورمون های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تأثیر می گذارد.

لپتین مسئول ارسال سیگنال به مغز برای توقف غذا خوردن است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می کند. افرادی که از بی خوابی رنج می برند یا فقط چند ساعت در شب می خوابند، سطح لپتین پایین و سطح گرلین افزایش می یابد. بنابراین بی خوابی منجر به چاقی می شود.

“سندرم خوردن در شب” عامل دیگری است که منجر به شکست رژیم غذایی می شود. افراد مبتلا به سندرم شب خوری؛ آنها بیشتر غذای خود را در شب مصرف می کنند، زیرا اغلب از خواب بیدار می شوند.

احساس گرسنگی نیز از دیگر عوامل شکست رژیم غذایی است. رژیم غذایی باید به گونه ای طراحی شود که احساس گرسنگی تا حد امکان کاهش یابد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ترکیب بدن همچنین می تواند منجر به شکست رژیم غذایی شود. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر به رژیم غذایی پایبند هستند. اما به دلیل درصد چربی بدنشان، بیشتر در معرض شکست رژیم غذایی هستند.

برخی از مردم فکر می کنند که گرسنگی به معنای کاهش وزن است. اما گرسنگی به معنای کاهش وزن نیست. بسیاری از افراد برای مدت طولانی غذا نمی خورند زیرا فکر می کنند گرسنگی و حذف وعده های غذایی به کاهش وزن کمک می کند. اما افرادی که این کار را انجام می دهند بیشتر در معرض خطر افزایش وزن هستند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D توانایی بدن برای سوزاندن چربی را مختل می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا