اخبار روز

چه اهمیتی داشت که واشنگتن راه فلسطین را برای عضویت در سازمان ملل یا وتوی آمریکا مسدود کرد؟

به گزارش آنلاین، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه تصمیم عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی و به آن رأی داد. ایالات متحده قطعنامه پیشنهادی الجزایر مبنی بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را در اولین جلسه صبحگاه شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. پذیرش این قطعنامه به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود. این رای بیش از شش ماه پس از بمباران نوار غزه توسط اسرائیل صورت می گیرد که بیش از 33000 فلسطینی را کشت و منطقه ساحلی را در یک فاجعه انسانی فرو برد. این چهارمین وتوی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است.

تصمیم در مورد عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل متحد مستلزم حداقل نه رای بله بدون حق وتو از سوی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین بود تا در شورای امنیت تصویب شود. در این رای گیری 12 عضو از 15 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و انگلیس و سوئیس نیز رای ممتنع دادند. آمریکا تنها عضوی بود که به این قطعنامه رای منفی داد و در نتیجه آن را وتو کرد.

واکنش ها به وتوی آمریکا

بسیاری از کشورها به وتوی آمریکا در مورد تصمیم عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل واکنش منفی نشان دادند.

تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت آمریکا با عضویت کامل این کشور در سازمان ملل را محکوم کرد و آن را غیرمنصفانه و ناموجه خواند. نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت که این حق سازش، تاخیر و تعلیق را نمی پذیرد. وی افزود: اسرائیل یک قدرت استعماری است که هدفش از بین بردن ملت فلسطین، تمدن و فرهنگ آنهاست.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت: آمریکا چشمان خود را به روی فجایع غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی بسته است سیر اجتناب ناپذیر تاریخ

نبنزیا گفت: «ایالات متحده یک بار دیگر نشان داد که واقعاً در مورد فلسطینی ها چه فکری می کند. از دیدگاه واشنگتن، آنها لیاقت داشتن کشور خود را ندارند و تنها مانعی بر سر راه تحقق منافع اسرائیل هستند.

وزیر امور خارجه ایرلند نیز با ابراز ناامیدی از این رویکرد آمریکایی ها گفت: زمان آن فرا رسیده است که فلسطین جایگاه شایسته خود را در میان کشورهای جهان بگیرد.

عمار بن جامه نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز گفت: رای ندادن به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل مایه شرمساری ابدی و اشتباهی بزرگ و نابخشودنی است.

چین که روز پنجشنبه اعلام کرد از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهد کرد، به وتوی آمریکا در قبال قطعنامه پذیرش کامل عضویت فلسطین در این سازمان پاسخ داد و آن را ناامیدکننده خواند. فوکونگ، نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: رویای چندین دهه مردم فلسطین در زمانی که پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل بیش از هر زمان دیگری ضروری است، از بین رفته است. وی افزود: زیر سوال بردن توانایی اداره فلسطین قابل قبول نیست، ایجاد کشور مستقل حق مسلم ملت فلسطین است که قابل تردید نیست.

فوکونگ تاکید کرد که چرخ های تاریخ رو به جلو می چرخند و فلسطین و اسرائیل روزی در صلح با هم زندگی خواهند کرد و از چین برای تحقق این روز متعهد شد.

در همین حال وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با استقبال از این اقدام آمریکا، پیشنهاد به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از عملیات مقاومت 7 اکتبر فلسطین را «هدیه ای به تروریسم» دانست.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: از آمریکا برای وتوی این پیش نویس شرم آور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تمجید می کنم.

اسرائیل کاتز در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی اضافه کرد که در صورت تایید، پاداشی برای تروریسم خواهد بود.

توجیه آمریکا

پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل که به دلیل وتوی آمریکا به بن بست رسیده بود، نماینده آمریکا در توجیه اقدام کشورش گفت که فلسطین نمی تواند به عضویت کامل خود درآید.

در همین راستا نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که عضویت فلسطین در سازمان ملل تنها از طریق مذاکره مستقیم با اسرائیل و با حمایت آمریکا صورت می گیرد.

رابرت وود، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: “پرزیدنت بایدن به صراحت گفته است که صلح پایدار در منطقه تنها از طریق راه حل دو کشوری قابل توافق است.” دولت دموکراتیک یهودی وود گفت: “هیچ راه دیگری وجود ندارد که فلسطینیان را تضمین کند که در کشورشان زندگی آرام و با عزت داشته باشند.” به عنوان مثال، سوالات حل نشده ای وجود دارد که آیا متقاضی باید به عنوان یک کشور در نظر گرفته شود یا خیر یک دولت است، اما حماس در حال حاضر یک سازمان تروریستی با قدرت و نفوذ در غزه است. به همین دلیل آمریکا رای منفی داد. وود تاکید کرد که این رای مخالفت با ایجاد یک کشور فلسطینی را منعکس نمی کند، بلکه اعتراف به این است که راه حل تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین امکان پذیر است.

تاریخچه حضور فلسطین در سازمان ملل متحد

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سپتامبر 2011، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درخواستی برای عضویت فلسطین در سازمان ملل ارائه کرد، اما در نوامبر 2012، سازمان ملل تنها با پذیرش فلسطین به عنوان ناظر غیرعضو موافقت کرد. فلسطین اکنون نمی تواند مانند واتیکان در مجمع عمومی رای دهد، اما می تواند در نهادهای سازمان ملل مانند دادگاه کیفری بین المللی شرکت کند.

در ماه آوریل، فلسطین نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد و از آن درخواست کرد که پیوستن خود به سازمان ملل متحد را به عنوان یک عضو دائمی بررسی کند فلسطین در این سازمان است. بررسی این موضوع از دوشنبه گذشته آغاز شد و کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و خواستار ارائه آن در نشست روز جمعه این شورا شد.

چرا آمریکا آن را وتو کرد؟

اگرچه بعد از دهه 1990 آمریکا سعی کرد خود را به عنوان یک میانجی صادق در سلسله مذاکرات اعراب و اسرائیل معرفی کند، اما امروزه کاملاً مشخص است که از یک سو، نه کشورهای عربی و نه کشورهای فلسطینی این موضع را نپذیرفته اند ایالات متحده و نه قصد ایفای این نقش به اصطلاح میانجی بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل. بنابراین، سیاست آمریکا در قبال طرح دو دولتی و مبنای پیگیری این کشور از این طرح مستقل از تفسیر اسرائیل از این سوال نیست و به دلیل اینکه اسرائیل در دولت نتانیاهو به طور عام و در حال حاضر به طور خاص با این طرح مخالف است. عضویت فلسطینیان در سازمان ملل متحد یک پیروزی بزرگ و تا حد زیادی نمادین برای تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود، که مدتهاست به دنبال ایجاد یک دولت-ملت بوده است، انتظار می رفت ایالات متحده چنین طرح هایی را وتو کند.

۳۱۱۳۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا