اخبار روز

چند نفر در ایران هنوز خانه ندارند؟


به گزارش مانیبان، ثبت نام متقاضیان مسکن در سراسر کشور طی دو سال گذشته به 5 میلیون نفر رسیده است. از آنجایی که برخی از متقاضیان مسکن اجتماعی به دلیل عدم توانایی پرداخت از صف حذف شده اند، کسانی که توان مالی بالایی ندارند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نکرده اند. به همین دلیل تعداد خانواده های ایرانی بی خانمان از این تعداد بیشتر است.

قبلا در طرح مسکن. مهر چند خانواده به دلیل عدم توانایی پرداخت، نتوانستند آپارتمان دریافت کنند. سپس با جهش جدید قیمت مسکن، تعداد افراد دریافت کننده مسکن مهر آنها باز ماندند، اگرچه بیش از یک دهه از اجرای این طرح می گذرد.

در حال حاضر طبق آمار سالانه حدود 500 هزار متقاضی مسکن جدید ظاهر می شوند. بنابراین آمار 5 میلیون خانوار بی خانمان نشان می دهد که زوج های جوان حداقل در یک دهه اخیر موفق به خرید آپارتمان نشده اند.

ناتوانی در پرداخت عوارض مسکن ملی

در حال حاضر از 5 میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن تنها 2.5 میلیون نفر باقی مانده اند. این ریزش متقاضیان نهضت ملی مسکن در نتیجه موقعیت نامناسب آپارتمان و عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه ها رخ داده است.

در حال حاضر، متقاضیان باید بین 500 تا 600 میلیون اعتبار اضافی به 40 میلیون تومبا اولیه کمک کنند. همچنین باید اقساط وام ماهانه بپردازند.

با وجود جهش تورم در سال های اخیر، درآمد خانواده ها متناسب با تورم افزایش نیافته است. به همین دلیل شرکت در طرح نهضت ملی مسکن برای آنها دشوار است. تاکنون تنها 9 میلیون و 800 هزار نفر از ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن، قرارداد بانکی و تسهیلاتی منعقد کرده اند.

دلایل کندی ساخت و ساز مسکن در کشور

به گزارش دنیای اقتصاد، در سمت عرضه نیز مشکلاتی وجود دارد. تاکنون تنها 400 واحد توانسته اند برای دریافت وام با بانک قرارداد ببندند. طبق برنامه دولت تا کنون 2 میلیون واحد باید در دست ساخت باشد اما آمار وزارت راه و شهرسازی رقمی بسیار کمتر از این هدف را نشان می دهد.

از سوی دیگر انبوه سازان برای نهضت ملی املاک 8.5 میلیون تومب به ازای هر متر مسکن قرارداد بسته اند، در حالی که سال گذشته سازندگان قیمت ساخت هر متر مسکن را حداقل 10 میلیون تومان تعیین کرده بودند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا