اخبار روز

چرا کسی به ایران برنج نمی فروشد؟

به گزارش پی ام آپ، واردات برنج در اولین ماه امسال 52 درصد کاهش داشته است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی گمرک، در اولین ماه سال جاری 77 هزار و 932 تن و 171 کیلوگرم برنج به ارزش 2 میلیون و 613 هزار و 716 میلیون تومان معادل 91 میلیون و 697 هزار و 533 دلار وارد کشور شد که بر حسب دو پزو و ارزش دلار. به ترتیب 52 و 66 درصد کاهش داشته است اما از نظر ریالی نسبت به فروردین 1401 رشد 131 درصدی را تجربه کرده است اما باید دید کاهش میزان برنج وارداتی در بازار داخلی چه تاثیری دارد و افزایش قیمت ها، به ویژه اینکه زمان کمی تا فصل برداشت برنج ایرانی و ممنوعیت واردات باقی مانده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در گفت وگو با همشهری آنلاین درباره نصف شدن واردات برنج گفت: نسبت به سال قبل شاید بیش از 50 درصد کاهش واردات داشتیم که این یک تهدید است. . به نظر ما این مشکل را به دولت گزارش می کنیم و اعلام می کنیم که جهاد کشاورزی در اسرع وقت به آن رسیدگی خواهد کرد. یک طرف این تهدید روابط ما را با کشورهای واردکننده باز می کند. ما هنوز نتوانسته ایم بیشتر برنج وارداتی و مصرفی سال گذشته را دریافت کنیم و در صورت ادامه این روند، تجار این کشورها دیگر برنج ما را عرضه نمی کنند.

کشاورز ادامه داد: یکی از سیاست های دولت این است که ابتدا محصولات وارد کشور شود و سپس ارز به این محصولات تخصیص یابد و به این فرآیند تخصیص ارز اعتبار می گویند. یعنی بر اساس اعتبار واردکنندگان نزد صادرکنندگان، برنج سفارش می دهیم و وارد کشور می کنیم و بعد از یکی دو ماه به آنها ارز می دهیم. اتفاقی که الان افتاده این است که ما بیش از 100 میلیون دلار از بدهی خارجی خود عقب هستیم و این موضوع به روند فعلی منجر شده چون دیگر برای کالاها به ما اعتبار نمی دهند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: کاهش روند واردات نیز تهدید بزرگی برای مصرف داخلی است. اگر در مدت باقیمانده تا زمان ممنوعیت واردات که از اول مرداد ماه شروع می شود و پس از نزدیک شدن به زمان برداشت برنج، در صورت کمبود و گرانی برنج خارجی، بازار مدیریت نشود. بر اساس روشی که دولت در پیش گرفته، قیمت برنج دوباره افزایش می‌یابد، ایرانی که در آستانه ورود به بازار است، مثل 1400 اوج می‌گیرد تا جایی که امکان کنترل آن وجود ندارد. بنابراین امیدواریم در بازه زمانی دو ماهه خرداد تا تیرماه ارز مورد نیاز برای پرداخت بدهی ما به تجار خارجی برسد تا بتوانیم بلافاصله پس از پرداخت بدهی، برنج وارد کشور کنیم و ارز موجود را جبران کنیم. کمبود.

کشاورز بیان کرد: در صورت برقراری دوره ممنوعیت، ماهانه به حدود 188 هزار تن برنج نیاز داریم، اما در صورت عدم ممنوعیت به طور متوسط ​​ماهانه 150 هزار تن برنج نیاز داریم، بنابراین در صورت تخصیص ارز از سوی دولت، به آن نیاز داریم. بلافاصله نیاز ماهانه کشور را تامین می کند، برنج وارد می کنیم و بازار به ثبات نسبی می رسد و برنج ایرانی در فصل برداشت خارج از منطق و قوانینی که در بازار وجود دارد نمی تواند گران شود.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور، در حال حاضر 60 درصد برنج هندی، 35 درصد برنج پاکستانی و 5 درصد برنج از تایلند و سایر کشورها وارد می شود که عمدتاً جنوب از برنج هندی و در شرق کشور از برنج پاکستانی استفاده می شود. برنج.

وی در خصوص اینکه آیا در حال حاضر ذخایر واردات برنج داریم یا خیر، گفت: بخش خصوصی ذخایری ندارد و به اندازه اعلام شده در حال مصرف است، بنابراین منتظر اعلام دولت هستیم تا بتوانیم کسری برنج کشور را تامین کنیم و بنابراین البته دولت نیز این موضوع را دنبال می کند

برنج را از کشاورزان بخرید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه تصمیمات نادرست در سال های 1400 و 1401 باعث شد بسیاری از کشاورزان به دلیل گرانی برنج خود را نتوانند به فروش برسانند، گفت: امسال با کمک استاندار مازندران به عنوان استانی که از آن بهره می برند. مرکز تولید برنج کشور است، برنج ایرانی را به قیمت واقعی خریداری کرده ایم و از حدود یک ماه پیش شروع به کار کرده است.

کشاورز ادامه داد: در واقع ما نگذاشتیم برنج ایرانی به دست دلال ها بیفتد و وارد بازار شود تا قیمت های کاذب ایجاد کنند و بازار را متشنج و کارها را به هم ریخته و بگوییم برنج دست ما ماند.

به گفته وی، کشاورزان برنج را با سود معقول به شرکت های بزرگ زیر چتر انجمن واردکنندگان برنج می فروشند.

کشاورز تصریح کرد: این امر به ما کمک می کند تا با برنامه ریزی خوب وارد فصل برداشت شویم و قیمت برنج ایرانی در فصل عرضه برنج بر اساس همان قیمت هایی باشد که الان خرید و فروش می شود تا هم مصرف کننده و هم کشاورز منتفع شوند. . .

وی بیان کرد: برخی صحبت هایی که در این باره انجام شد مبنی بر اینکه برنج می خرند تا برنج دست کشاورز نماند و برای فصل برداشت گرانی تعیین کنند، شایعه است و این اقدام در حال انجام است. بیرون برای این منظور، قیمت ها تورم نشود، خشکسالی که در سال های 1400 و 1401 رخ داد و باعث رکود در بازار برنج شد، نباید رخ دهد و امسال در فصل برداشت رکود نداشته باشیم. این امر با کمک اعضای انجمن برنج ایران که قدرت تولید برنج ایرانی و همچنین توزیع و صادرات آن را دارند در حال انجام است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا