اخبار روز

صادرات و واردات محصولات دامی به کشورهای خارجی!

به گزارش پی ام آپ، دبیرکل کنفدراسیون صادرکنندگان کشور گفت: ضایعات گوسفندی دارای دو نوع خوراکی و غیر خوراکی است و روده نیز در دسته پسماندهای غیرخوراکی طبقه بندی می شود. یکی از کشورهای واردکننده روده گوسفند ایرانی آلمان است که در این کشور از این محصول به جای پلاستیک برای پوشاندن سوسیس و کالباس استفاده می شود. استفاده از روده به جای پلاستیک در بدنه سوسیس باعث افزایش سلامت و بهداشت محصول و همچنین عمر مفید آن می شود.

وی در ادامه افزود: مراحل فرآوری روده ها برای آماده سازی آنها برای صادرات اغلب به صورت ماشینی انجام می شود، ارزش صادراتی روده ها گاهی به 100 برابر می رسد، در حال حاضر قیمت هر کیلو روده صادراتی حدودا 40 دلار یا 2 میلیون تومان می باشد.در واقع روکش یک محصول صددرصد صادراتی است، زیرا در کشور ما مصرفی از آن وجود ندارد، وقتی هر کیلو گوشت حدود 400 هزار تومان قیمت دارد، استفاده از روکش به جای پلاستیک برای پوشاندن سوسیس به صرفه نیست.بگذریم که هر کیلو 2 میلیون تومان و خود کالباس چند برابر می شود.

نفر در ادامه گفت: روده گاو نیز صادر می شود، از این محصول برای پوشش و پوشاندن سوسیس و کالباس نیز استفاده می شود. از دیگر محصولات صادراتی ما استخوان گاو و سیرابی است که این دو محصول اغلب به چین صادر می شود، البته سیرابی در چین و ایران خوراکی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر صادرات سیرابی بر قیمت داخلی آن گفت: طبیعتاً هر محصولی که صادر شود برای کشور ارزآوری خواهد داشت و مازاد سیرابی برای مصرف داخلی نیز طبیعتا صادر می شود که قیمت آن افزایش می یابد. قیمت دلار صرف نظر از صادرات یا عدم صادرات، بر نرخ رشد همه محصولات تاثیر گذاشته است. کشور ما علاوه بر اینکه صادرکننده روده گاوی و گوسفندی است، واردکننده هم هست!

در گذشته واردات روده بسیار سختگیرانه بود اما با پیگیری های ما بالاخره مسئولان متوجه مزایای این مشکل شدند. در حال حاضر روده خام از کشورهای CIS (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و …) وارد می شود، سپس فرآوری های لازم در ایران انجام و به عنوان محصولی با ارزش افزوده به کشورهای اروپایی صادر می شود. در واقع ما در بسیاری از زمینه ها در کشور مواد خام می فروشیم اما در این زمینه مواد اولیه را وارد و مواد فرآوری شده را صادر می کنیم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا