اخبار روز

چرا قانون مالیات بر خانه های خالی به نتیجه نمی‌رسد؟

به گفته پی ام آپ، هیأت نظارت اصلاح قانون مالیات بر مسکن خالی (تکرار ماده 54 قانون مالیات های مستقیم) را تصویب کرد که در 24 مرداد 1398 پس از دو بار رفت و برگشت مجلس در آذرماه همان سال به تصویب مجلس رسید. رفع ایرادات به متن اصلاح قانون مالیات مسکن خالی تصویب شد.

بر اساس شرایط پیش بینی شده در این مصوبه، مسکن مورد نظر مشمول مالیات مسکن خالی است.

چه واحدهای مسکونی خانه خالی محسوب می شوند؟

خانه خالی به هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بیش از 100000 نفر که در مجموع 120 روز معادل 4 ماه در سال مالی ساکن نباشد، گفته می شود. این خانه بدون لطمه به معافیت تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم بر اساس درآمد اجاره هر ماه در 4 ماه مذکور مشمول مالیات خواهد بود.

سال اول – معادل شش برابر مالیات متعلق

سال دوم – معادل دوازده برابر مالیات بدهی

از سال سوم به بعد – معادل هجده برابر مالیات بدهی

واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و در طرح انبوه سازی (پروژه ها) پس از هجده ماه از صدور گواهی پایان عملیات ساختمانی (موضوع ماده (100) قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات بعدی آن مشمول مالیات می شوند. و اضافات).

چه نهادی متولی دریافت مالیات خانه های خالی است؟

مالیات در ایران بر عهده سازمان امور مالیاتی است. اما این سازمان برای اخذ مالیات از خانه های خالی نیاز به اطلاعاتی دارد که در اختیار وزارت راه و شهرسازی باشد.

بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است از طریق استقرار سامانه املاک و مسکن به اطلاعات دقیق وضعیت مسکن کشور دسترسی داشته باشد.

به گفته کارشناسان، تا زمانی که وزارتخانه مذکور اطلاعات مورد نظر را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار ندهد، اخذ مالیات از خانه های خالی در هاله ای از بلاتکلیفی خواهد بود. در رابطه با این موضوع، نظرات حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را می خوانید.

قانون مالیات بر خانه های خالی خوب است، اما اجرای آن ضعیف است

لطفی در خصوص قانون مالیات بر مسکن خالی که همچنان معطل مانده است، گفت: ما مشکلی با تصویب قانون در کشور نداریم و در همه زمینه ها قوانین خوبی داریم. اما متاسفانه این قوانین در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شوند. قوه مجریه یا ابزار در اختیار ندارد یا ابزار دارد و قانون را اجرا نمی کند.

وی ادامه داد: اخذ مالیات از خانه های خالی در مرحله قانونی مشکلی ندارد و قوانین مربوط به آن تصویب شده است. مشکل در اجراست. اولین چالش این است که متاسفانه دولت کشور ما در هیچ یک از بخش ها به آمار و اطلاعات دقیق دسترسی ندارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه های خالی نیازمند اطلاعات دقیق است. وضعیت خانه ها باید از نظر اشغال مشخص باشد. اکنون هیچ دستگاهی اطلاعات دقیقی از تعداد خانه های خالی کشور ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: تاکنون وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادهای متولی مسکن در کشور به وظایف خود در زمینه ایجاد سامانه جامع کسب اطلاعات شهرک های کشور عمل نکرده اند. .

ما سیستم دقیقی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت راه و شهرسازی اطلاعات دقیق خانه های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمی کند، تصریح کرد: واقعیت این است که وزارت راه و شهرسازی سامانه ای در این زمینه ایجاد نکرده است. اگر این سیستم را ایجاد کردید، بسیار ابتدایی است و داده ها دقیق نبودند. تا زمانی که آمار دقیقی از خانه های خالی در کشور نداشته باشیم، قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرا نمی شود. چرا که سازمان امور مالیاتی داده هایی ندارد که بتواند بر اساس آنها تصمیم درستی بگیرد.

لطفی در ادامه گفت: از نظر اطلاعات و آمار خانه های خالی چالش های زیادی داریم. خیلی از خانه های کشور مبایعه نامه است که در هیچ کجا ثبت نشده است. حتی خود این قراردادها سازماندهی نشده اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: نبود سیستم های منسجم در خصوص املاک باعث شده مردم نسبت به سامانه های موجود هوشیار باشند. زیرا اتفاق می افتد که شخصی خانه ای خریده است، در حالی که این خانه قبلاً به دیگری فروخته شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا