اخبار روز

جایگزین عنوان یک نمایشنامه با نام عجیب!

اکبر رادی، نویسنده برجسته ایرانی، نمایشی به نام «تنگوی تخم مرغ داغ» دارد. نمایشنامه ای که بازنویسی نمایشنامه دیگری به نام «میراث ایرانی» است و هر دو نشان دهنده درد و رنج انسان ها به ویژه انسان ایرانی است. درد و رنج ناشی از خانواده و البته فرهنگ و جامعه.

رادی در مقدمه «تانگو…» درباره انتخاب این عنوان عجیب برای اثرش نوشت: اولین چیزی که می خواهم بگویم این است که «تانگو…» تفسیر مکتوب دیگری از اثر «میراث ایرانی» است. “. “…”تانگو…” که سالهاست در دست من است و من نقشه او را از طریق جوانب مثبت و منفی انجام داده ام… این چیزی است که می بینید. بنابراین متن فعلی یک اثر دیگر بیرون آمد و طبیعتاً عنوان دیگری دارد: «تانگو تخم مرغ داغ». نامی برگرفته از «نمایش» دیگری که در شب های عهد پهلوی داب بود. در آن مراسم شبانه، یک تخم مرغ داغ روی مرد گذاشتند تا او را «تپ» کنند. و مرد از درون می سوخت و آب می شد و در ذلت هولناک بدن جیغ می زد و لگد می زد و غش می کرد. و دیدم این چه استعاره نابی است از کار من که تمثیلی دراماتیک از این عذاب در روح ناآرام مرد زمانه ماست که درونش تخمی داغ دارد و از صرع رنج می برد. کف مرده پاهایش را لگد می زند و افتاده می رقصد. انصافاً اگر نمایش سیاهی نیست و به کسی دست نمی دهد، حال و روز ما مردم عادی هم تحت این همه تحریم و بی کفایتی و بی کفایتی هستیم. تورم و گران مثل رقصیدن با ریتم حرارت تخم مرغ! قیمت محصولات غذایی و دیگر کالاهای لازم برای زندگی آبرومندانه مدام پله های ترقی را طی می کند و متأسفانه آن پله آخرین پله را ندارد.

قیمت انواع خدمات به اندازه قیمت مرغ است. گوشت و برنج در حال افزایش است. از اسنپ گرفته تا کارواش و آرایشگاه، تعمیر خودرو و تخلیه گودال! ما به جای خوشحالی از نرخ رشد، نگران نرخ رشد هستیم. همچنین رشد قیمت کلیه کالاها و خدمات.

این وضعیت وخیم اقتصادی همان تخم مرغ داغی است که کشمکش دردناکی در زندگی مردم ایجاد کرده و عذاب آنها فریادهای بی قراری را به دنبال دارد. عجیب است که در چنین شرایطی عده ای نگران این هستند که اهل الله چه می پوشند و شال و آستینشان چگونه است. وضعیت اقتصادی کنونی به طور بالقوه مستعد «تولید اعتراضی» است. برخی از حامیان این وضعیت بر این روند صعودی قیمت غلبه خواهند کرد. ظرفیتش دیر یا زود تموم میشه. به خصوص برخی از این افراد جزو مستضعفان هستند و هنوز فراموش نکرده اند انقلاب اسلامی، قرار بود به فریاد محرومان و کوهنوردان برسد. جامعه که به دلیل سکونت چند ستمگر قدرت کسب درآمد را از دست داده اند.» سیاست داخلی و خارجی دولت قاعدتاً باید به گونه ای باشد که مردم به ویژه افراد محروم بتوانند قدرت را به دست آورند. درآمد از دست نده

حتی اگر باور نداشته باشیم که مردم حق دارند در مورد تغییر سیاست خارجی نظر داشته باشند، بعید است که کسی با این موضوع مخالف باشد که مردم حداقل مستحق تأثیرات مثبت هستند. سیاست خارجی دولت را در زندگی خود احساس کنند سیاست خارجی این دولت منجر به کاهش تحریم ها نشده است. تاثیرات مثبت عملکرد اقتصادی دولت در معیشت مردم هیچ جا دیده نمی شود. حتی آیت الله نوری همدانی در دیدار با رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما شک نداریم که دولتمردان و مسئولان مردم متدین و متدین هستند، اما همه اینها باید در زندگی مردم مؤثر باشد. متاسفانه خدمات این دولت در زندگی مردم موثر نیست. اگر با مردم عادی کوچه و خیابان صحبت کنیم، به وضوح متوجه می شویم که حتی کسانی که به ابراهیم رئیسی رای داده اند، بهبودی در وضعیت کشور احساس نمی کنند. به هر حال، هر کسی می تواند بگوید که آیا وضعیت زندگی او بهتر شده است یا نه. به گفته علی لاریجانی، مالک به راه حل دیگری نیاز دارد. راه حلی برای پایان دادن به تانگوی داغ تخم مرغی. هیچ چیز خوبی در این رقص ملی وجود ندارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا