اخبار بازرگانی

پیگیری ثبت نام مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی

برای استعلام بدهی مالیاتی باید به چه سامانه‌ای مراجعه نمود؟ برای استعلام بدهی مالیاتی باید به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و پس از ثبت نام در این سامانه و ورود به سامانه اقدام به استعلام بدهی‌ها و جریمه‌های مالیاتی نمایید. بدهی مالیاتی به‌ معنای مبلغی است که برای مالیات باید پرداخت می‌شده و نشده است. حالا اگر شما هم تجربه بدهی مالیاتی دارید ابتدا باید استعلام بدهی مالیاتی خود را انجام دهید و سپس با استفاده از روش‌های پرداخت این بدهی را تسویه کنید.

نحوه گرفتن استعلام پرونده مالیاتی

افراد متقاضی پیگیری پرونده مالیاتی و اطلاعات مربوط به آن همچون کلاسه پرونده مالیاتی، بعد از ورود به سایت سامانه، باید با طی کردن مراحل زیر، اقدام به استعلام پرونده‌های مالیاتی خود نمایند. نحوه پیگیری وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی و استعلام آن، مطابق مراحل زیر می‌باشد:

1.در ابتدا، باید وارد سایت سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید.

2.سپس در این قسمت باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و در صورتی که پیش از این اقدام به ثبت نام نکرده‌اید، ابتدا اقدام به ثبت نام خود، در سایت سامانه نمایید. چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از قسمت بازیابی رمز، اقدام به بازیابی آن کنید.

  • نکته مهم در خصوص افراد ثبت نام کننده این است که در صورتی که ثبت نام کننده، شخص حقوقی باشد، با انتخاب گزینه ثبت نام، ابتدا به صفحه پیش ثبت نام شخص حقوقی در سامانه هدایت می‌شود و پس از انجام پیش ثبت نام مربوطه، می‌تواند با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت سامانه استعلام پرونده مالیاتی گردد و به استعلام پرونده‌های خود و در نهایت، دریافت مفاصا حساب بپردازد.

3.بعد از ورود به سایت سامانه، از قسمت سمت راست سایت، از منوی داشبورد مالیاتی، گزینه پرونده مالیاتی را انتخاب کنید.

با طی کردن مراحل نحوه پیگیری وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی، شما قادر خواهید بود از پرونده‌های مالیاتی، اعم از پرونده‌های مالیات بر درآمد و پرونده مالیات بر ارزش افزوده خود مطلع شوید.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی یک شناسه‌ی ۱۰ رقمی است که مخصوص هر شخص حقیقی یا حقوقی با فعالیت اقتصادی صادر می‌شود تا سازمان امور مالیاتی بتواند میزان مالیات پرداختی را محاسبه کند. این کد پس از ثبت، تأیید اطلاعات و احراز هویت برایتان صادر می‌شود و بدون تغییر می‌ماند. هر کسی که کد مالیاتی دریافت کند، مودی مالیات محسوب شده و موظف به پرداخت مالیات است.

ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی

سازمان مالیاتی با هدف شفاف سازی درآمدهای مودیان و پیشگیری از فرار مالیاتی اقدام به مدیریت حساب‌های بانکی با اختصاص کد مالیاتی به آنها نموده است. همچنین بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی باید دارای کد رهگیری و متصل به پرونده مالیاتی دارندگان آنها باشند. در همین راستا، بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای کلیه متقاضیان دریافت درگاه اینترنتی پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان را موظف به دریافت کد رهگیری مالیاتی نموده است.

ضرورت بررسی اظهارنامه مالیاتی چیست؟

همانطور که گفتیم در ایران شرکت‌ها و اشخاص حقیقی باید در زمان مشخص نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در صورتی که شخص یا شرکت مشمول مالیات از این کار سر باز بزند یا به هر دلیلی برای خوداظهاری مالیاتی پا پیش نگذارد، سازمان مالیات مبلغ مشخصی را به‌عنوان مالیات معین کرده و مودی موظف به پرداخت آن است. از همین رو توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان معین، بررسی وضعیت آن و جلوگیری از جریمه شدن برای بررسی اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.

استعلام مالیات و بدهی مالیاتی چگونه است؟

استعلام بدهی‌ها و معوقات مالیاتی در حال حاضر از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی انجام می‌شود که همه مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می‌توانند با مراجعه با این سامانه جریمه‌های مالیاتی و میزان بدهی‌های مالیاتی خود را استعلام نمایند .سامانه استعلام بدهی مالیاتی همان سامانه «Tax.gov.ir» می‌باشد که علاوه بر استعلام بدهی مالیاتی، امکان پرداخت الکترونیک مالیات را نیز فراهم نموده است.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی از طریق کد ملی آنها صورت می‌گیرد .به منظور استعلام بدهی مالیاتی، اشخاص حقیقی می‌توانید پس از ورود به سایت «My.tax.gov.ir » و ثبت نام در سامانه، کد ملی و شماره تلفن همراهی که با آن کد ملی ثبت شده است، اقدام به مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی خود نموده و در صورت لزوم پس از استعلام بدهی و جریمه‌های مالیاتی، اقدام به پرداخت آن نمایید.

پیگیری ثبت نام مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی

سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند ختم تصفیه، ثبت نام مالیاتی و استعلام بدهی‌‌های مالیاتی ایجاد شده‌اند. اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید می‌توانید از کارشناسان متخصص این حوزه‌ کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت و یا ثبت نام مالیاتی می‌توان وقت گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

می‌توان گفت استعلام مالیاتی و بدهی‌های مالیاتی توسط اشخاص حقوقی نیز در سامانه «my.tax.gov.ir» قابل انجام است. البته برای استعلام بدهی مالیاتی توسط شرکت‌های مشمول پرداخت مالیات، از طریق شناسه ملی آنها انجام می‌شود؛ نه کد ملی. چرا که شناسه ملی برای شرکت‌ها حکم کد ملی برای اشخاص حقیقی را دارد .

پس از ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی، شناسه ملی را وارد نموده و پس از ورود به حساب کاربری مربوط به اشخاص حقوقی، می‌توانید از قسمت درخواست‌ها، گزینه استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب کرده و کل مبلغ و میزان جریمه و معوقات مالیاتی شرکت خود را در این سامانه استعلام نموده و در صورت لزوم، آن را پرداخت نمایید.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا