اخبار روز

پیش بینی بازار سهام برای فردا دوشنبه 8 خردا 1402

به گزارش پی ام آپ، برای پیش بینی بازار سهام فردا باید ببینیم در بورس دیروز چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقاتی بر بورس فردا تاثیر می گذارد و سپس بر اساس مجموع این اتفاقات، ببینیم چه انتظاری از بازار سهام فردا دارید.

بورس تهران امروز شرایط سختی را پشت سر گذاشت و به جز چند سهم انفرادی، نمادهای فعلی نتوانستند کار خاصی انجام دهند و اکثر آنها با فشار فروش زیادی مواجه شدند. پیش از شروع بازار انتظار می رفت بازار سهام امروز به معاملات منفی ادامه دهد اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که قدرت فروشندگان تا این حد پیش برود. در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت 2.35 درصدی به محدوده 2.257 میلیون واحد بازگشت و شاخص هم وزن با افت بسیار بیشتری مواجه شد و 3.38 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز با توجه به شرایط سخت پیش آمده تنها 10.532 میلیارد تومان بود و خروج پول نیز رقم 2.022 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

همانطور که دیروز در بازار مشاهده شد، با وجود برخی تحولات مثبت و تحولات در مسائل کلان سیاسی کشور، انتظار می رفت برخی گروه ها معاملات بهتری داشته باشند، اما تشدید عرضه از نیمی از معاملات، امیدواری ها را ایجاد کرد. به حداقل ممکن کاهش یابد. امروز برخی شایعات، اظهار نظرها و تناقضات در سخنان سیاستگذاران، روز سخت تری را شاهد بودیم و البته برخی معتقدند رفتار این روزهای بورس تهران طبیعی است و اصلاح بازار باید ادامه یابد. در ادامه با بررسی نکات ذکر شده به پیش بینی بازار سهام فردا می پردازیم.

چهره قرمز بورس قبل از شایعات و اخبار

یکی از مواردی که به عنوان دلیل افزایش فشار فروش امروز بر بورس عنوان می شود، درگیری روز گذشته طالبان در مرز ایران است و برخی معتقدند افزایش خطر جنگ باعث توجه سرمایه گذاران به این موضوع شده است. . با نگرانی از سوی دیگر موضوع سفر پادشاه عمان به این کشور و نامشخص بودن دلیل اصلی این سفر موضوع دیگری است که ابهامات را افزایش می دهد. اما کمی دور از ذهن است که بورس تهران به این دلایل تا این حد فشار فروش را تجربه خواهد کرد و احتمالا دلایل مهم تری در این شرایط نقش خواهد داشت.

نکته دیگری که گفته می شود امروز هیجان منفی بالایی را در بورس ایجاد کرده است، شایعه انتقال نمادهای خودرو و خساپا به بازار پایه است. سخنی که نه منبع موثقی دارد و نه دلیل خاصی برای آن ذکر شده است. به طور کلی مشخص نیست که هدف اصلی از انتشار این خبر چه بوده و ناشران آن به دنبال چه چیزی بوده اند، اما همچنان شدت فروش به قدری افزایش یافته که ارزش کل سمت فروش بازار به 1.5 تریلیون رسیده است.

بازار سهام از نبود خط سیاست رنج می برد

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که مدت هاست موجب رنج و آزار بورس تهران و سهامداران آن شده است، نبود سیاست روشن و صحیح در تصمیم گیری ها و سیاست های اقتصادی است. در این زمینه می توان به صحبت های وزیر اقتصاد کشور در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد. خاندوزی در این خصوص تاکید کرد: مصوبه دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها باطل نشد، اما کمیسیون تطبیق مجلس ایراداتی را مطرح کرد که دولت باید آن را برطرف کند. این نشان می دهد که این ریسک برای صنایع ادامه دارد و نمی توان چشم انداز خاصی برای آن متصور شد.

شکل دیگر این اتفاق، اخبار و واکنش های متفاوت رئیس مجلس و سخنگوی دولت در خصوص نرخ ارز و … بود که نشان می داد هماهنگی و خط فکری روشنی بین تصمیم گیری و سیاست وجود ندارد. . موسسات در کشور ایجاد می شود و همین موضوع ریسک سرمایه گذاری در بورس بیش از پیش افزایش یافته است.

آیا روند اصلاح بازار طبیعی است؟

با تمام این تفاسیر نگاهی به وضعیت فنی بورس نشان می دهد که این نماگر مدتی است که از روند صعودی (کانال) خود خارج شده و به سمت مسیری خنثی می رود. بنابراین، اگر واقع بینانه آن را بخوانیم، در حال حاضر هیچ نشانه ای از بازگشت به مسیر صعودی دیده نمی شود و با کاهشی که امروز رخ داده است، احتمالاً اصلاح بیشتر دور از دسترس نیست. با این حال، اگر بورس فردا نتواند از دست فروشندگان خارج شود، این احتمال وجود دارد که شاخص بورس به محدوده 2.09 تا 2.1 میلیون واحد (سقف سال 2019) سقوط کند.

با توجه به تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد، انتظار می رود بورس فردا نیز با افت قیمت همراه باشد، اما با توجه به انباشته شدن دم فروش های فراوان در نیم ساعت پایانی بورس امروز، می توان انتظار داشت که پس از شروع اولیه قیمت سهام، معاملات فردا به سمت تعادل پیش می رود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا