اخبار روز

کمیاب شدن پول در بازار واقعیت دارد؟

به گزارش پی ام آپ، قیمت دلار از ابتدای هفته این روند روند صعودی داشته است، معامله گران چند دلیل اصلی برای این ماجرا ذکر می کنند. نشانه های سیاسی تحریم و خروج علی شمخانی از یک منشی شورای عالی امنیت ملی مثل بمب در بازار نشان تهران وارد عمل شد و قیمت دلار را افزایش داد. قیمت دلار امروز 3 خرداد 1402 به 52 هزار و 350 تومان رسید.

این چند روز متوالی است که دلار بالاتر از محدوده اعلام شده توسط معامله گران باقی مانده است. سیگنال های سیاست خارجی تحریم ها و استعفای علی شمخانی از دبیری برجام امنیت ملی مانند دو بمب در بازار ارز تهران عمل کرد و دلار را سر به فلک کشید.

از سوی دیگر؛ در معاملات پشت خط، خبری به بازار ابلاغ می شد که مهم و خواندنی بود. نورمن لارنس – خبرنگار دنیای مالی ژورنال – در توییتر نوشت: “این درک من است که حداقل در چند روز گذشته، ایران فقط دوربین هایی که تابستان گذشته نصب شده اند مجاز به نصب مجدد هستند اصفهان از آنجایی که بسیار بسیار کمتر از آن چیزی است که قبلاً وعده داده شده بود یا آنچه آژانس انتظار داشت، گرفته شده است.»

بر اساس این توییت، بازرگانان بر این باورند که امکان دعوت گروسی به تهران در خرداد وجود دارد. به این ترتیب بازار بار دیگر در انتظار سفر گروسی و نتیجه رئیس سازمان بین المللی است انرژی اتمی است

برخی دیگر معتقدند تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش یافته است. تحلیل این افراد این است که بازماندگان خریدند ماشین آنها از سیستم یکپارچه به بازار ارز و طلا بازگشته اند و همین موضوع قیمت دلار را تکان داده است. البته در طرف مقابل این افراد گروه دیگری هم هستند که می گویند پول در بازار کاهش یافته است. مردم پول خود را در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند و در حال حاضر نقدینگی چیز زیادی در بازار وجود ندارد که بتواند فشار عرضه جدیدی ایجاد کند.

این گروه معتقدند دلار از فاز استراحت یک ماهه خود خارج شده و در حال حاضر روند طبیعی خود را طی می کند. دولت این در حالی است که وی مدعی است با کاهش نرخ تورم سعی در کنترل قیمت دلار دارد. این تلاش البته در حالی رخ داد که نرخ تورم گزارش کردن بانک مرکزی تقریباً به 70 درصد رسیده است و معلوم نیست منظور مقامات دولتی از تلاش برای کاهش نرخ تورم چیست.

وزیر امروز اقتصاد وی از علت جدید نوسانات ارزی رونمایی کرد و گفت: تورم جهانی در سال گذشته و ناآرامی های نیمه دوم سال گذشته باعث نوسانات ارزی در پاییز شد و زمستان پارسال بود

خاندوزی تاکید کرد: این نوسانات ارزی منجر به تورم و البته عوامل ساختاری ایجاد تورم شده است. اقتصاد ایران به خوبی مدیریت و کنترل می شود و اکنون بی انضباطی دولت کنترل شده است. همچنین عواملی در زمینه بی انضباطی پولی تحت کنترل است. مجموع حرف هایی که نشان می دهد دولت در تلاش برای آرام کردن نوسانات ارزی و کنترل تورم است.

اما بررسی گزارش ها نشان می دهد که دولت در این زمینه موفق نبوده است. قیمت دلار در نخستین روزهای خرداد 1401 در محدوده 25 هزار تومان بود و در خرداد 1402 به 52 هزار تومان رسید و دو برابر شدن قیمت دلار در 12 ماه نشان می دهد که قیمت دلار افزایش یافته است. حداقل ماهانه کمتر از دو هزار تومان و با وجود همه وعده ها و سیگنال ها، دولت نتوانسته کوچکترین موفقیتی در عرصه فرماندهی کسب کند. قیمت ارز ايجاد كردن

به عبارت دیگر این آمار نشان می دهد که تنها ابزاری که دولت برای کنترل قیمت دلار به کار گرفته بود، خبر مذاکرات هسته ای بود. هر زمان که این ابزار در اختیار دولت ها بوده، توانسته اند قیمت دلار را کاهش دهند یا ثابت نگه دارند و هر زمان که مذاکرات به بن بست رسیده، قیمت دلار افزایش یافته است. این نشان می دهد که دلار در اقتصاد ایران تحت تاثیر دو عامل است. یکی اخبار سیاسی و دیگری واقعیت های اقتصادی ایران. اولی قیمت دلار را کاهش می دهد و دومی روند دلار را افزایش می دهد.

از سوی دیگر این نشان می دهد که اگر مذاکرات هسته ای یا مذاکره با سایر کشورها آغاز نشود، شاخص های اقتصادی قیمت دلار را بالا می برد.

اما تکلیف قیمت دلار در روزهای آینده چه خواهد شد؟ فعالان فارکس می گویند اگر قیمت دلار امروز در همین محدوده باقی بماند و به زیر 52 هزار و 200 تومان نرسد، این امکان وجود دارد. رشد قیمت دلار بالاست.

بررسی های انجام شده از هسته بازار نشان می دهد که بازار تهران پول هنوز تنگ است و این را می توان از بالاتر بودن هرات از تهران فهمید. تهران در معاملات روز دوشنبه مقاومت هرات را نداشت و زیر آن معامله می کرد.

معامله‌گران می‌گویند یا باید پول جدید بیاید یا اینکه پول بلوکه شده ثبت‌نام خودرو به بازار برگردد تا دوباره شاهد بالاتر بودن تهران از هرات باشیم. البته بعد از اینکه هرات به مرز مقاومت برخورد و کاهشی شد هرات و تهران شدند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا