اخبار روز

چه افرادی شامل دریافت 900 هزار تومان معیشت در خرداد ماه می شوند!/جزئیات

به گفته پی ام آپ، کمک هزینه معیشت بهمن ماه نیز مطابق ماه های گذشته به حساب سرپرستان واریز می شود. کمک هزینه معیشت این ماه طبق معمول نقدی است. مبلغ معیشت بهمن ماه 400 هزار تومان است. هنوز سایتی برای ثبت نام یارانه جدید اعلام نشده است. در ادامه آخرین اخبار کمک هزینه زندگی را خواندم.

عسگریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با صداوسیما جزئیات اجرای طرح لوازم التحریر الکترونیک را تشریح کرد.

سوال: چند نفر به طرح جدید کالا برق پیوسته اند؟ فکر کنم در پنل مدیریت به راحتی قابل مشاهده باشند.

عسگریان: آمارهای فعلی احتمالاً به دلیل تعطیلات است، آمار جامعی نیست و امیدواریم در چند روز آینده مردم عزیز به خصوص در این دهه که هشت و نیم میلیون نفر یعنی ذی نفعان هستند. از کمیته امداد و بهزیستی امام انشاالله وصل خواهد شد.

سوال: چه خبر، دولت فراتر از آن چیزی است که ما در پیام های کوتاه داریم که می گویند دولت می خواهد یارانه نقدی را تبدیل به یارانه غیر نقدی کند و یارانه را قطع کند، قبلاً اشاره کردم که شاید باید پنج سال پیش این کار انجام می شد. یعنی همان لحظه ای که کتاب هنر تحریم منتشر شد و در ایران تذکر داده شد، متوجه شدیم که برای تامین سبد کالایی دهک های آسیب پذیر باید مدیریت برجسته ای داشته باشیم، اما الان این اتفاق افتاده است. یک تاخیر. آیا واقعاً سیاست قطع یارانه است یا مدیریت بهتری انجام می دهیم تا کالاها و خدمات با ارز ترجیحی به دهک های آسیب پذیر برسد؟

عسگریان: یارانه قطعا کاهش نمی یابد و به قوت خود باقی می ماند اما افزایش نمی یابد. عملاً اعتبار جدید مشروط به یارانه ماست، یعنی دهک های 1 تا 3 که الان به ازای هر نفر 400 هزار تومان یارانه دارند، یارانه شان جاری است و از این به بعد هم جاری است. برای دهک های 4 تا 9 که 6 هستند، یارانه تعیین شده است، 300 هزار تومان است که قرار نیست حذف شود، اما اعتباراتی در کنار یارانه گذاشته می شود تا جهت دهی شود، به هر نفر در روز به هر نفر منتقل می کنیم. -روزی که 11 برای این موضوع مایحتاج اولیه در نظر گرفته شده و اعتبار به صورت مشروط همراه با یارانه قرار می گیرد، یعنی اولویت استفاده از سبد خانواده در خانواده ها ایجاد شود، خانواده ها در مرحله اول متقاضی هستند. برای کمیته امداد و رفاه و در مراحل بعدی قطعاً این سبد و اعتبار جدید گسترش می یابد، اعشار سوم را می گیرد و به سمت اعشار بالاتر می رود.

سوال: یکی از سوالاتی که همیشه داشتیم این است که آیا واقعا شرایط به گونه ای است که وزارت رفاه باید به این همه مردم در ایران یارانه بدهد؟ همیشه یک علامت سوال وجود داشت که نه، مدیریت منابع یک موضوع است و الان به سمت اصلاح منابع می رویم. مردم می گویند حالا که این کار را می کنید چرا دامنه کالاها را گسترش نمی دهید یا اگر این کالاها می روند چرا مسیر تولید تا توزیع کوتاه نمی شود تا هزینه کمتری داشته باشد و در واقع سياست حمايت دولت از اقشار ضعيف و كم درآمد، توجه به سبد معيشتي اين اقشار به طور دقيق تر و موثرتر شكل مي گيرد؟

عسگریان: الان هم همین اتفاق می افتد، یعنی در مرحله اول هستیم، این مرحله با اینکه قبلاً مراحل داشتیم، اما این واقعی ترین مرحله است، چون اعتبار یک ماه قبل شارژ می شود، ثانیاً مبلغی نزدیک است. به 20 درصد به اعتبار اضافه شده است و قطعاً به این صورت است که از این به بعد جوامع و گروه هایی که بیشترین آسیب را دارند پوشش می دهیم. طبیعتا دهک های پایین دهک هایی هستند که بیشترین محرومیت را دارند و باید به آنها توجه بیشتری شود و این سیاست بدون تغییر باقی می ماند و لازم است در روزها و ماه های آینده میزان اعتبار افزایش یابد، یعنی افزایش یابد. باید 80 هزار تومان افزایش یابد و ما انتظار داریم این اتفاق بیفتد و قطعا در مورد دهک های بالاتر کمک می کند و اولویت اصلی محرومان است.

سوال: حتما قبل از اینکه بگویید ما را به کارشناسان معرفی کنید تا بتوانیم سوالات بسیاری را پیگیری کنیم، خیلی ها می گویند این دردی از ما دوا نمی کند، ای کاش پول را به ما می دادید در حالی که بسیار قوی است. دلیل این امر این است که از نظر سلامت، یعنی سلامت مردم اولویت اول دولت است.

عسگریان: همانطور که گفتید از ابتدا هدف یارانه ها این بود که سبد غذایی مردم را پوشش دهد و سلامت خانواده ها را به صورت طبیعی به ارمغان آورد. وقتی ارز ترجیحی در سال 1401 حذف شد، قرار بود به مابه التفاوت سبد پرداخت شود، بالاخره تورم مناطق مختلف را پوشش می دهد، می تواند 150 قلم باشد. زمینه خرید تجهیزات و سایر ملزومات مختلف موجود در زندگی ماست.

این طرح مهم ترین دقت را فقط در سبد دارد، به همین دلیل 11 مقاله وجود دارد، 11 مقاله مورد تایید مجموعه های علمی به ویژه انستیتو تغذیه ایران قرار گرفته است، یعنی مطالعه تطبیقی ​​انجام شده طی سال ها و به روز رسانی، که شما قرار است یک رویداد خوب روی میز داشته باشید اگر مردم زمین بخورند، این 11 عنصر باید در سفره خانواده متعادل شود تا سلامت بین نسلی حفظ شود، کالری شناخته شده است، ریزمغذی ها، پروتئین ها و ویتامین ها شناخته شده است، و این یک حداقل بسیار قدرتمند است و می تواند ما را از آن عبور دهد.

این 11 مقاله 11 مقاله علمی است که زیر نظر بنده نیست و گروه های علمی تصمیم گیری می کنند و ما این 11 مقاله را تهیه و پیشنهاد می کنیم، این یکی از راهبردهای اصلی نظام است. الان 80 هزار تومان بستگی به خرید این سبد دارد، اگر فرض کنید من کمکی هستم یا در سه دهک پایین هستم، اگر 400 هزار تومان یارانه من باشد، استفاده از این سبد بستگی به خرید دارد. 320 هزار تومان.

سوال: الان مردم پیغام های مختلفی می دهند که این 80 هزار تومان یک عدد است؟ یا آن 20 درصد در آن افزایش قیمت، ما پیام های زیادی داریم که همین را می گویند و خطاب به شما هم می گویند که وزیر و معاون وزیر خودشان را می خرند ببینند چه قیمتی می کند؟

عسگریان: این جدی است، من به عقب برمی گردم، پاسخ به این سوال بسیار ضروری است، در سال 1401 همین سبد دارای 11 قلم با یک رقم مشخص بود، یعنی اگر سبد را می خریدید، تخمین می زنیم که این 11 قلم بوده است. از حجم تعریف شده اگر از شما خریده بودیم قیمتش 439 هزار تومان بود. ناگهان تورم شروع به افزایش کرد. به نقطه کنونی رسیده ایم. در حال حاضر قیمت این سبد 800 و ناچیز و اختلاف تورم 406 هزار تومان است یعنی ما این سبد را همین الان در سال 1401 خریدیم و اگر الان بخرید اختلاف قیمت 406 هزار تومان است تومان. چیزی که ما می پردازیم قرار است یارانه را بپردازیم، یارانه و اعتباری که بالای آن است، این است که مابه التفاوت تورم را پرداخت می کنیم، یعنی از این به بعد اگر تورم شروع به حرکت کرد، در ابتدای اردیبهشت ماه 1401. فضای تورم پوشش داده می شود، حتی اگر فقط این سبد باشد نمی توانیم اقلام دیگر را وارد کنیم، بنابراین الان که 400 هزار تومان یارانه می گیرم ممکن است در طول سال جاری چون سبد مشخص و دقیقی وجود ندارد. این سیاست کاربردی نبود، من از آن 400 هزار تومان در جاهای مختلف استفاده کردم، استفاده کردم و این هم یک حق است و حالا که آزادی هست.

سوال: اگر همه این موارد را به صورت یک پازل کنار هم بگذاریم، دولت برای خودش کار هماهنگی انجام می دهد، مثلاً وقتی به کاهش سود تسهیلات مسکن نگاه می کنیم، افزایش 100 میلیونی سپرده مسکن را می بینیم یا ما نگاه کنید به وزارت مسکن که سیستم دارد، مسکن و املاک به سرعت در حال پیشرفت هستند، 9 سال خواب بودند. ایران سیستم رفاهی را برای ایرانی‌ها راه‌اندازی کرد، اما نتوانست خدمات مناسبی از آن دریافت کند، زیرا هماهنگی برای ارائه خدمات ملی واقعا دیده نمی‌شد، این چیزها به تاریخ پیوسته است.

عسگریان: دو نکته اساسی دیگر هم هست که اضافه می کنم یکی مربوط به ساماندهی مصرف نان است و دیگری درور. کالا برگ از این پس تمامی حوزه های اعتباری سامانه را برای مستضعفان و سایر اقشار پوشش خواهد داد. .


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا