اخبار روز

وضعیت نهایی انتقال سهام از متوفی به ورثه.


به گزارش پی ام آپ به نقل از تجارت نیوز، فرزانه یاری، معاون حقوقی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه صندوق در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سهام متوفیان به وراث قانونی آنها، اظهار داشت: باید بررسی های لازم انجام شود. امکان واگذاری سهام متوفی به وراث قانونی وی بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار مرداد در ماه 1398 در دستور کار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت و بیان داشت: طبق تبصره های 2 و 4 ماده 2 اساسنامه مذکور مقرر شد شرکت سپرده گذاری مرکزی تا زمانی که موارد لازم را دریافت کرده باشد. خدمات اطلاع رسانی قوه قضاییه و سازمان خصوصی سازی، واگذاری سهام متوفیان باید انجام شود، بر این اساس، تکلیف قانونی شرکت امانت داری از همان روزهای اول، پیگیری ها و تعاملات لازم با دو نهاد فوق الذکر آغاز شد. جلسات کارشناسی مشترک فشرده برگزار کرد.

اقدامات لازم برای انتقال سهام از متوفی به ورثه

بیان کرد: با توجه به نتایج پیگیری ها و جلسات انجام شده مقرر شد با توجه به سهامداران متوفی و ​​وراث قانونی وی، اطلاع رسانی صحت به صورت متمرکز و به گونه ای ضروری است که فرآیند واگذاری انجام شود. را می توان انجام داد. با رعایت کلیه قوانین و مقررات و بدون نیاز به مراجعه شخصی انجام می شود و از نظر ارث مشکلی ندارد لذا پیگیری های لازم و ارائه موضوع از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد نظارتی انجام می شود. شورای عالی بورس با تصویب مصوبه ای به شرکت سپرده گذاری مرکزی اجازه داده شد با استفاده از ظرفیت تعاونی کارگزاری شرکت های سپرده گذاری نسبت به واگذاری سهام متوفیان به وراث اقدام لازم را انجام دهد.

برگزاری جلسات آموزشی برای کارگزاران

یاری افزود: در این راستا جلسات مشترکی به منظور آشنایی کارگزاری ها با الزامات قانونی لازم در نظر گرفته شده از سوی جامعه سپرده گذاری مرکزی با مدیریت معاونت توسعه فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و در روزهای آتی برگزار شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق صدور ابلاغیه از کلیه وراث جهت تشکیل پرونده با مراجعه به شرکت های کارگزاری منتخب دعوت به عمل می آورد.

جزئیات انتقال سهام از متوفی به ورثه

معاون حقوقی سپرده گذاری مرکزی در خصوص جزئیات واگذاری سهام متوفی به وراث گفت: طبق روند طراحی شده یکی از وراث که باید قبلا در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کرده باشد ، می توانید با وارد کردن اطلاعات لازم شامل کد ملی متوفی، تاریخ تولد متوفی و ​​تاریخ تولد، به «بخش امور دارایی متوفی» در پورتال یکپارچه سهامداران بازار سرمایه DDN به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. فوت متوفی می توانند اطلاعاتی در مورد زمان مراجعه به شرکت های کارگزاری برای تشکیل پرونده به دست آورند.

مدارک مورد نیاز

یاری در خصوص مدارک لازم برای ارسال به کارگزاری ها گفت: یکی از وراث که سجامی است با همراه داشتن عکس کارت ملی و شناسنامه متوفی اصل یا عکس برابر با اصل ملیت. کارت و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث مندرج در گواهی محدودیت وراثت، اصل یا کپی اصل گواهی حصر وراثت و احتمالاً وصیت متوفی به یکی از شعب کارگزاری منتخب قابل مراجعه است.

بررسی و تحلیل حقوقی

وی همچنین بیان کرد؛ پس از درخواست وراث متقاضی، نمایندگی منتخب پس از بررسی مدارک دریافتی، تحلیل ها و بررسی های قانونی لازم را انجام داده و طبق روال ابلاغی، اطلاعات مورد نیاز را در سامانه طراحی شده برای این منظور وارد می کند. ضمناً پس از انجام مراحل انتقال سهام از کد سهامی متوفی به کد سهامی وراث، به شماره تلفن همراه وراث متقاضی پیامک ارسال خواهد شد.

اخبار را فقط از منابع رسمی دنبال کنید.

معاون حقوقی سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه در خاتمه تاکید کرد: وراث سهامداران عدالت تنها از طریق اطلاعیه های سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه که از طرق مورد اعتماد منتشر می شود، اخبار رسمی و معتبر را پیگیری کنند. و افزود: تکمیل و تنظیم مدارک توضیح داده شده توسط وراث و وراث آن دسته از سهامداران متوفی که هنوز گواهی محدودیت وراثت خود را با گواهی فوت، شناسنامه متوفی دریافت نکرده اند، الزامی است. سند قرارداد یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت نامه. متوفی (در صورت وجود) باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مراحل صدور گواهی محدودیت وراثت که یکی از اصلی ترین مدارک لازم است را طی کند. در فرآیند انتقال سهام متوفی به وراث.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا