اخبار روز

واردات آیفون سخت تر از همیشه و شاید گران شود! جزئیات

به گفته پی ام آپ، اخیرا رئيس جمهور لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بازار نشان چه چیزی را پیشنهاد کنیم بانک مرکزی هیئت وزیران در جلسه 2/6/1402 دو فوریت را تصویب کرد مجلس ارایه شده

در مقاله یک از این صورت حساب دو موضوع فوری وجود دارد، همه صادرکنندگان کالا و خدمات ملزم به پرداخت ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی هستند. فرو سرخ ایران آنها را بر اساس ضوابط و روشهای اعلام شده توسط آن بانک اعلام و تحت مدیریت بانک مرکزی قرار می دهد.

بانک مذکور ممکن است از منابع مذکور به صورت ارزی با نرخ های کشف شده توسط آن بانک در بازارهای رسمی استفاده کند وارد كردن یا مبادله کالا یا خدمات با همان صادرکننده یا با واردکنندگان دیگر. عدم تحویل ارز صادرکنندگان به بانک مرکزی مصدق قاچاق ارزی و مرتکب مشمول مجازات های مندرج در بند (ج) و تبصره (2) ماده (22) این قانون می باشد. قانون محکوم خواهد شد

1 38 – آیا وارد کردن آیفون دشوارتر خواهد بود؟

1- ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی است

همانطور که از متن این لایحه دو فوریتی مشخص است، اولاً بانک مرکزی صادرکنندگان را موظف می کند ارزهای صادراتی را در دسترس و تحت مدیریت این بانک قرار دهند. نکته دوم این است که منابع ارزی را با نرخ های بدون پوشش در بازار رسمی یعنی نرخ ارز حدود 36 تا 39 هزار تومان در اختیار واردکننده یا صادرکننده قرار دهیم.

پایه 2 ریال قیمت ارز واردات و صادرات شفاف شد

بر این اساس ابتدا ارز صادراتی تحت مدیریت بانک است و در مرحله بعد با نرخ ارز بازار، صادرکننده می تواند با ارز صادراتی کالا وارد کند. این حکم در صورت تصویب ممکن است یکی از گلوگاه های عمده ارز را که به نوعی بانک مرکزی را در مدیریت قیمت بازار ارز با چالش مواجه کرده بود، برطرف کند.

علیرغم تمامی ایرادات مطرح شده در خصوص واردات کالاهای آماده مصرف از محل صادرات آنها از جمله قیمت کالاهای مصرفی مبتنی بر دلار تلگرام پردازش اجاره مذکور متوقف نشده بود.

این در حالی است که طبق اعلام اخیر سازمان توسعه کسب و کار در عمل، واردات تحت این رژیم از محدوده ابزاری که سابقه واردات را محدود می کند، مستثنی شد. لازم به ذکر است سابقه واردات به عنوان اهرمی محدود کننده برای جلوگیری از واردات غیرقانونی به کشور لحاظ شده است اما واردات از طریق صادرات مشمول محدودیت سابقه واردات نخواهد بود. (سقف واردات مجاز برای هر سال برابر با میانگین واردات دو سال قبل است).

نکته جالب توجه این است که هیچ محدودیتی برای واردات کالاهای آماده مانند آیفون از طریق روال صادرات وجود ندارد.

توجه داشته باشیم که آیفون 13 قبلاً از خط تولید و عرضه رسمی خارج شده است، اما بر اساس مجوز واردات محل صادرات خود، با وجود درآمد ارزی بازار آزاد (خارج از بازار طلا و ارز)، این مصرف کنندگان کالاهای Refrish-Repack با قیمتی غیرعادی در بازار معرفی و عرضه می شود.

بر این اساس دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور آنها باید نسبت به کیفیت و اصالت اقلام وارد شده از طریق روال فوق اقدامات لازم را انجام دهند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا