اخبار روز

نحوه تقسیم ارث و میراث فرزندخوانده به چه صورت است؟

به نقل از شمانیوز؛ ارث یکی از مهمترین مسائل حقوقی است که چالش های زیادی پیرامون آن وجود دارد. زمانی که شخصی بمیرد، وارثان او دارایی او را به ارث می برند.

ارث فرزند خوانده یکی از مواردی است که در قانون پیش بینی شده است. زیرا فرزندخواندگی یکی از مشکلاتی است که برخی از خانواده های فاقد فرزند با آن مواجه هستند. به همین دلیل در قانون برای حمایت از حقوق کودک و تسهیل روند فرزندخواندگی تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است.

ارث فرزند خوانده

طبق قانون باید شرایطی وجود داشته باشد که افراد از یکدیگر ارث ببرند. یکی از مهم ترین شرایط ارث، وجود رابطه فامیلی یا زناشویی است. در غیر این صورت، افراد دیگر ارث نمی برند. بنابراین طبق قوانین، ارث فرزندخوانده فاقد وجاهت قانونی است.

یکی از نکات مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که پس از فوت شخص، اولین مرحله برای تقسیم ارث، اخذ گواهی انحصار وراثت است و فرزند خوانده جایی در ارث انحصاری ندارد. چون وارث محسوب نمی شود. جالب اینجاست که حتی اگر فرزندخوانده ای در شناسنامه شخصی ثبت شود، باز هم از ارث محروم است.

فرزند خوانده چگونه ارث می برد؟

قیم باید در طول حیات خود ملک را به نام فرزند خوانده منتقل کند.

باید در وصیت نامه خود ذکر کنید که ملک در اختیار فرزندخوانده خواهد بود. یعنی اموال را پس از مرگ به فرزندخوانده واگذار می کنند. البته وصیت تا یک سوم اموال فقط دارای اعتبار قانونی است.

فرزند خوانده ارث نمی برد. اما سرپرستان شما می توانند به شما پولی به عنوان صلح یا بخشش بدهند.

نکته مهم این است که شایان ذکر است در صورت فوت فرزندخوانده، ولی از او ارث نمی برد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا