اخبار ارز دیجیتال

همکاری دولت و بخش خصوصی برای سازماندهی مشاغل ارزهای دیجیتال!

زمان مطالعه: 4 دقایق

در آخرین جلسه کارگروه مشاوره مدیریت تجارت الکترونیک که در 23 اردیبهشت ماه 1402 با حضور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا)، نمایندگان بانک مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای مرتبط برگزار شد. همچنین اتحادیه فناوری اطلاعات (رئیس نصر از تهران، رئیس کمیسیون بلاک چین و ارزهای دیجیتال و رئیس کمیسیون فین تک)، انجمن فناوری های نوین مالی – فین تک (رئیس هیئت مدیره و رئیس کمیسیون ارزهای دیجیتال) و رئیس انجمن فناوران بلاک چین به عنوان نهادهای تخصصی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، در خصوص مکانیسم ثبت و تایید اطلاعات تجاری ارزهای رمزنگاری شده به منظور رفع مشکلات آنها از جمله درگاه پرداخت در اینترنت بر اساس خود تنظیمی . روش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش رمز نیوز، در این جلسه ملاحظات و نقطه نظرات نمایندگان بانک مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای مرتبط و همچنین نهادهای بخش خصوصی مطرح شد که از این میان تاکید می شود مبادله ارزهای رمزپایه از نظر سیستمی صدور مجوز، سازوکار نظارتی، نظارت و غیره باقی مانده است در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که مهارت و تجربه بیشتری در تنظیم مقررات دارند، مقرراتی وجود ندارد. با توجه به تجربه جهانی، روش خودتنظیمی بسیار پیشرفته‌تر از سیستم سنتی صدور مجوز است، بنابراین در صورت یافتن راه‌حل مناسب، فقدان مجوز برای کسب و کار ارزهای دیجیتال می‌تواند فرصت و تجربه جدیدی برای کشور تلقی شود. طراحی شده. راه حلی که در نظر گرفته شده باید روی بخش تجاری (و نه عموم مردم) متمرکز شود تا اکثر مشکلات فعلی حل شود و در عین حال مشکلات جدیدی به خصوص در مورد تعلیق این ماده و غیره ایجاد نشود. فرآیند ثبت و تایید اطلاعات، تایید و تایید و … باید برای شرکت ها شفاف باشد و در صورت عدم تایید، امکان اصلاح رفتار، تصحیح خطاها و تلاش مجدد وجود دارد. راه حل در نظر گرفته شده محدود به شرکت های موجود نیست، بلکه با توجه به برنامه شاپرک برای کامل کردن درگاه های پرداخت و بازه زمانی محدود، اولویت باید با شرکت های موجود باشد.

رئیس مرکز تتا در پایان جلسه تسریع در انجام گام های اجرایی و استفاده از فرصت خودتنظیمی با مسئولیت و نظارت اعضای آن را با وجود تفاوت در ساختار، عضویت و … مورد تاکید قرار داد. در نهایت نتیجه جلسه به شرح زیر جمع بندی و تصمیم گیری شد:

1- شرکت های مجازی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده می توانند از یکی از سه سازمان سازمان اتحادیه رایانه، انجمن فناوری های نوین مالی (فین تک) و انجمن فناوری های بلاک چین (بلاک چین) معرفی نامه دریافت کنند تا درخواست خود را ثبت کنند. در قسمت فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» و Create and Upload cover letter خود را در سامانه Inmad انتخاب کنید.

2- بانک مرکزی با بررسی مدارک و استعلام های لازم حسب مورد درخواست را بررسی می کند و در صورت عدم وجود مشکل، درخواست در سامانه IMD تایید می شود.

3- شرکت های تایید شده امکان دریافت درگاه پرداخت با کد شعبه مربوطه در شبکه پرداخت کشور را دارند و در صورت مشاوره شاپرک از سامانه اینماد، با فیلد فعالیت «تامین مالی سایر حوزه ها» پاسخ مثبت دریافت می شود. این پاسخ برای سایر دستگاه‌هایی که مرکز Theta را درخواست می‌کنند نیز در دسترس خواهد بود.

4- مرکز تتا به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلامات کسب و کار در اینترنت با مکاتبه و هماهنگی بین نهادی با سایر ارگان ها برای ایجاد اجماع در کسب و کارهای مورد تایید همکاری خواهد کرد.

5- نظارت بر فعالیت های کسب و کارهای معرفی شده توسط هر سازمان از نظر رعایت قوانین و مقررات و رعایت مستمر الزامات مصوب بر عهده آن سازمان می باشد و بدین منظور کانال های تصمیم گیری هر سازمان. دارای اختیارات کامل برای تعیین شرایط معرفی اولیه، تمهیدات لازم برای ارزیابی دوره ای و توسعه و تجهیز زیرساخت ها برای پیگیری مستمر و هوشمند اعضای خود.

6- مرکز تتا دسترسی هر سازمان به پنل مانیتورینگ یکپارچه سامانه اینماد را برای نگهداری سوابق نظارتی و امکان درج اخطار نظارتی برای شرکت های متخلف را فراهم می کند. بدیهی است در صورت صدور اخطار رگولاتوری و عدم رفع تخلف در بازه زمانی مورد نظر، وضعیت شرکت به حالت تعلیق درآمده و مراحل مسدودسازی درگاه پرداخت به صورت سیستمی به شاپرک اعلام خواهد شد.

7- عملکرد دستگاه های تخصصی از نظر صحت عملکرد و نظارت بر اعضا در بازه های زمانی تعیین شده ارزیابی و در مورد تداوم فعالیت یا جایگزینی آنها توسط دستگاه های دیگر تصمیم گیری خواهد شد.

8- با استفاده از تجربیات و ارائه نظرات اصلاحی نسبت به مقررات موجود (همراه با راه حل های جایگزین برای رفع نگرانی ها) و یا پیشنهاد مقررات جدید به مراجع، الزامات مصوب فعلی برای کسب و کارهای ارزهای دیجیتال و سازمان های تخصصی مانند سازمان های خود تنظیم کننده (SROs) ایجاد شده است. احزاب مربوطه نقش فعال تری در تدوین مقررات در زمینه ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

سند همکاری دولت و بخش خصوصی برای ساماندهی تجارت ارزهای دیجیتال! اولین بار در Cryptocurrency News. ظاهر شد.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا