اخبار روز

همه صمت مقهور قدرت مافیای خودرو خواهند شد/ بند ناف خودرو را از دولت جدا کنید

توجه: این خبر با عنوان : همه صمت مقهور قدرت مافیای خودرو خواهند شد/ بند ناف خودرو را از دولت جدا کنید
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود، مریم بهنام راد- صنعت خودرو با رفتن فاطمی امین و جایگزینی اش با هر شخص دیگری حل خواهد شد؟

استراتژی‌ها تا زمانی که دولت متصدی خودرو در بخش‌های تولید، قیود متقابل و توزیع است، وضعیت این صنعت و بازار با وجود مافیایی با قدمت 40 ساله و پُر قدرت قابل تغییر نیست.

سالهاست متولیان و صاحبان نظر در بخش اقتصادی کشور، صحبت از نفوذ مافیا در صنعت خودرو می‌کنند. به اعتقاد، این گروه راحت است، اما به نظر می‌رسد قدرت مافیا در برابر اصلاح رویه‌ها در بخش‌های، قیمت‌گذاری، توزیع و تولید خودر و بیشتر از قدرت دولت است.

سیدابراهیم رئیسی در پی رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سیدرضا فاطم ی‌امین، سیدمهدی نیازی را تا زمان گزینه پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بحث استیضاح فاطمی امین صرفاً به حوزه خودرو بازمی‌گردد؛ از عدم گشایش در واردات خودرو تا جهش قیمت محصولات تولید در داخل بازار که تنها یک بخش از بخش‌های پوشش وزارت صمت، معدن و تجارت را در بر می‌گیرد!

مافیای خودرو یا همان سلاطین خودرویی در کشور ریشه قدیمی دارد و بر همگان ثابت شده است که نرخ تحریم‌ها و سایر موضوعات دیگر به اندازه مافیا در بحث تولید، قیمت گذاری سلطان در داخل نیست و همین‌ها سال‌هاست که به آن نبض تولی می‌رسند. و بازار خودرو را در دست داشته باشند.


بیشتر بخوانید: مافیای خودرو اجاره تثبیت قیمت در بازار را می دهد؟/ گروکشی خود روسازان برای افزایش خودرو


چند روز قبل از استیضاح وزیر قبل در مجلس، سیدرضا فاطمی‌ امین سکاندار وزارت سابق صمت در یک ویدیوی منتشر شده ضمن اشاره به موضوعاتی مانند شکاف‌های داخلی پیشنهاد و درخواست می‌کنند، عد م پایداری تولید طی حداقل سال‌های اخیر، جنگ ارزی حاکم بر شرایط اقتصادی کشور با زه آبان تا دی ماه سال گذشته، تورم بالا طی پنج سال متوالی بعدی و… را از بازار صنعت نابسامانی و بازار خودرو کشور عنوان کرد که یک‌شبه هم سروسامان نمی‌گرفت.

البته در این پیام، فاطمی‌ امین از آسیب و هزینه کردن یک خودروساز صحبت کرده و گفت: یکی از خودروسازان به طور مشخص، مبالغ هنگفتی را در رسانه‌ها هزینه می‌کند تا این آشفته بازار خودرو را آشفته‌تر کند. صنعت خودرو یک بیمار تحت درمان است، اما مافیاهایی در بازار و برخی خودروسازان وجود دارند که نمی‌خواهند خودرو را کاهش دهند. چراکه از این وضعیت نفع می‌برند.

دانشمند

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

به عنوان مثال: خودرو مافیای عجیبی است. این مافیا با همیشه می‌تازد. هر شخصی هم که در وزارت صمت وزیر شود به همین سرنوشت خواهد شد.

دانشمند گفت: هر وزیری اگر با مافیای خودرو همراه باشد، به راحتی بازی را برهم زده و وزیر را برکنار می‌کند کاری که در چند دهه گذشته شاهد آن بوده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مافیای خودرو صاحب قدرت زیادی در عرضه محصولات داخلی در بازار هر مافیایی است که دامه جلوی هر اقدامی به دور از آن را می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هر شخص دیگری به جای فاطمی امین با همین سرنوشت رو خواهد شد مگر اینکه بازی را تغییر داده و خودرو را از حیطه دولت خارج کرده و وا رد بخش خصوصی و کاملاً رقابتی است که در این زمان دولت می تواند با آن رقابت کند. قیمت واقعی عمل کند در غیر این صورت هیچ اتفاقی با تغییر وزیر نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: باید بند ناف خودرو را از دولت و حاکمیت جدا کرد. مافیای خودرو قدرت حکومت یک کشور را دارد و این سلاطین خودرویی در بحث تولید و افزاش تولید خودرو کمی با هم اختلاف نظر دارند.

دانشمند کرد کرد: وزیر باید برنامه‌ای برای مقابله با مافیای خودرو داشته باشد برای دفاع از عملکرد خود در مجلس ارائه می‌دهد چراکه مافیای خودرو د ر تمام بخش‌های دولتی و حاکمی صاحب نفوذ است.

 خودرو ساز

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نفوذ مافیا در مجلس و دولت و بخش‌های اقتصادی مهم حاکمیتی از قدرت بالا آن‌ها یعنی حلقه فعالیت‌ها و اختیارات آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود. همین موضوع دردسر بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است چراکه این قدرت، اختیار تعیین میزان تولید، قیمت کف بازار، توزیع و حتی تصمیم گیرنده نهایی آزادسازی یا عدم تولید خودرو را دارند.
*طرح مندرج در این گزارش متعلق به روزنامه ابتکار است.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا