اخبار روز

وزارت راه به صاحبان زمین های ارزشمند و احتکار شده در محدوده شهرها هشدار داد!

به گزارش پی ام آپ، فرزانه  صادق‌مالواجرد با اشاره به ابلاغ 2 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران، اظهار کرد: اراضی قابل توجهی در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور وجود دارد با گذشت بعضا 2 طرح جامع از آنها هنوز در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته که مالکان این واحدها باید نسبت به عرضه این اراضی به چرخه تولید مسکن اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری که مرجع حاکمیتی در این خصوص است، مالکان زمین های احتکار شده در محدوده شهرداری موظفند نسبت به اخذ مجوز و احداث ساختمان توسط شهرداری در محدوده محدوده شهرداری اقدام کنند. پس از 6 ماه شناسایی برای ارتقای تولید مسکن و اجتناب از تجارت زمین.

صادق ملواجرد با اشاره به اینکه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی باید مشارکت فعال تری در اجرای قانون جهش تولید مسکن که بر عهده دولت است، داشته باشند، خاطرنشان کرد: در خصوص اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و ساخت و ساز مسکن در زمین در محدوده شهر، به ویژه زمین، مقاومت زیادی وجود دارد که امیدواریم با این مصوبه تسریع کنیم.

وی تصریح کرد: تمام تلاش بر این است که زمین به محدوده شهرها، مکان‌یابی شهرها و شهرک‌های جدید، ارائه بسته‌های تشویقی فیزیکی در بافت‌های فرسوده، تحریک عرضه زمین و جلوگیری از تصرف اراضی مسکونی در محدوده شهر برای عرضه زمین باشد. برای ساخت و ساز مسکن در شهرها به جهش قانون تولید مسکن کمک می کند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه باید عرضه و تقاضای مسکن همسان شود و اکنون تقاضا بیشتر از عرضه است، خواستار همکاری همه مالکان بخش خصوصی برای اجرای این مصوبه شد. .

صادق ملواجرد گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای مسکن نامتعادل است، بنابراین نیاز است بخش خصوصی با تامین مسکن دولتی که توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت راه و شهرسازی اداره می شود، همکاری کند. معاونت شهرسازی و معماری سازمان ملی زمین و مسکن. از استانداری ها خواسته ایم هر 6 ماه یکبار گزارشی از روند این مصوبه و مسائل اجرایی ارائه کنند.

وی یادآور شد: با بررسی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری مشخص شد که حداقل 10 درصد از زمین های کاربری مسکونی در شهرهای کشور در دست ساخت نیست. این درصد برای برخی شهرها بیشتر از این مقدار است که مصوبه شورای عالی راهکاری برای بهره برداری از این زمین ها به نفع تولید مسکن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی در خصوص الحاق اراضی به محدوده شهرها یادآور شد: تک به تک الحاق به محدوده‌ها در حال حاضر با پشتوانه کارشناسی انجام شده است و موضوعاتی همچون تامین آب، قرار نداشتن روی پهنه گسلی و فرونشست، میزان دسترسی به شریان‌های اصلی در آن دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن حدود 30 هزار هکتار زمین به حریم ها اضافه شده است که رقم بسیار بالایی است و همه اینها در کمیته های فنی با حضور در کمیته های فنی انجام شده است. نظر کارشناسان . . . این در حالی است که تنها 8000 هکتار از اراضی دولتی برای اجرای این طرح اختصاص یافته بود. 30 هزار هکتاری که به نهضت مسکن ملی اضافه می شود در جلسات و کمیته های کارشناسان و تکنسین ها بررسی شده است. این در حالی است که یک متر مربع از زمین مسکونی مهر 8 هزار هکتاری مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار نگرفت.

وی همچنین یادآور شد: پاسخگویی به نیاز مسکن به روش های مختلفی از جمله مکان یابی شهرهای جدید، تعیین حریم، مکان یابی الحاقات به محدوده و بسته های تشویقی انجام می شود و در حال حاضر سیاست محرک عرضه زمین و … جلوگیری از احتکار زمین مسکونی در محدوده شهر تصویب و لازم الاجرا می باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا