اخبار روز سینما

نگاهی به دلایل موفقیت سریال «بدون شرح»/ این سریال به به یاد کشتی به گل نشسته آقای کاووسی و رفقا از شبکه آی فیلم پخش می شود

سریال «بدون شرح» یکی از سریال‌های طنز تلویزیونی است که با تکرار زیاد هنوز جذابیت خود را از دست نداده است. مجموعه شرایط، از انتخاب بازیگران گرفته تا مضامین و شخصیت‌ها، موقعیت‌های طنز و قسمت‌های خنده‌دار آن‌ها، آن را به یکی از سریال‌های موفق شبانه تلویزیونی اوایل دهه هشتاد تبدیل کرد. به بهانه پخش این سریال از شبکه آی فیلم، خلاصه ای از دلایل موفقیت آن را داریم.

به گزارش پی ام آپ، «زیر آسمان شهر»، «پاورچین» و «بدون شرح» از جمله سریال های کمدی تلویزیونی در اوایل دهه 80 بودند که هنوز همگی در ذهن مخاطبان وجود دارد.

درخشش فتحعلی اویسی یکی از دلایل موفقیت سریال «بدون شرح» بازی پررنگ فتحعلی اویسی در نقش آقای کاووسی بود. اویسی قبل از سال 1378 و با بازی در نقش سرهنگ سپهر به بازی در نقش های جدی و منفی شهرت داشت. «مومیایی 3» مقدمه ای برای ورود این بازیگر به عرصه کمدی شد. موفقیتی که باعث شد محمدرضا هنرمند از او برای سریال «کاکتوس» دعوت به همکاری کند. او با ظاهری کاملا جدی و رسمی بدون لبخندی بر لب صحبت کرد و حساسیت هایی از خود نشان داد که سهم قابل توجهی از بار کمدی این سریال را به دوش می کشید.

اوج بازی فتحعلی اویسی در عرصه کمدی با «بدون شرح» رقم خورد؛ سردبیر هفته نامه شهر قشنگ که کوچکترین شناختی از روزنامه نگاری نداشت و از غرق شدن قریب الوقوع کشتی روزنامه دست بر نمی داشت. معمولاً دعوا می کرد یا پیشنهادهای عجیب و غریب می داد یا از همه می خواست که با کمترین هزینه کار را تمام کنند. صحبت کردن او به زبان عربی یکی از جذاب ترین جنبه های بازی او بود. کاووسی به یکی از ماندگارترین نقش های فتحعلی اویسی تبدیل شد.

معرفی امیر جعفری امیر جعفری تا پیش از سال 1389 از بازیگران مطرح تئاتر بود اما بازی در نقش فرید در سریال بدون شرح باعث شد تا در بین عموم مردم شناخته شود. پس از آن حضورش در سریال ها بیشتر شد و جایگاه مهمی به دست آورد. امیر جعفری در سریال «بدون شرح» سردبیر مجموعه را برعهده داشت، اما عملاً کاری از دستش برنمی‌آید چون روزنامه چندوجهی، پدر همسرش است. این آقای کاووسی بود که همه دستورات از او صادر می شد و هیچکس بدون اجازه او آب نمی خورد. این روزنامه تیراژ زیادی نداشت و کسی آن را نمی خرید چون به قول آقای کاووسی همیشه مثل کشتی گیر می کرد. فرید سعی می کرد با آقای کاووسی شیرین صحبت کند و از او امتیاز بگیرد، اما بیشتر اوقات حرف هایش به جایی نمی رسید.

نگاهی به دلایل موفقیت سریال «بدون شرح»/ این سریال به به یاد کشتی به گل نشسته آقای کاووسی و رفقا از شبکه آی فیلم پخش می شود

آثار پیمان قاسم خانی در دهه 70 و 80 ردپای پیمان قاسمخانی در اکثر آثار کمدی موفق دیده می شد. بخش عمده ای از موفقیت «بندون شرح» به خاطر فیلمنامه آن بود که توسط پیمان قاسم خانی، سروش صحت، خشایار الوند، مهراب قاسم خانی، ریما رامین فر و حمید برزگر نوشته شد. قاسم خانی در خلق شخصیت های کمدی ماندگار و موقعیت های کمدی و دکورهای جذاب استاد است و تاثیر او را می توان در خلق این شخصیت های جذاب تحریریه شهر قشنگ مشاهده کرد. چند سال بعد، قاسمخانی همراه با همین تیم، نویسندگان مجموعه «کمربندها را ببند» برعهده گرفت. سریالی که به یکی از موفق ترین کمدی های تلویزیون تبدیل شد.

برگبرنده مهدی مظلومی مهدی مظلومی پیش از کارگردانی «بدون شرح» به عنوان یک نمایش مستقل، کارگردان تلویزیونی در نمایش‌های موفقی چون «ساعت خوش»، «این چند نفر» و «زیر آسمان شهر» بود. مهم ترین اتفاق دوران حرفه ای او با «بدون براش» بود. این سریال آنقدر محبوب شد که به فصل دوم رسید. بلافاصله پس از این مجموعه به «بانک ها» رفت. سریالی که نتوانست موفقیت «بدون شرح» را تکرار کند. با این حال چند سال بعد در «کمربندها را ببند» موفق شد بار دیگر یک ضربه دیگر با تیم پیمان قاسمخانی ثبت کند. «زندگی به شرط خنده»، «رزگار خوش حبیب آقا»، «لطفا نرو» و… از آثار بعدی مظلومی بودند که هیچ کدام نتوانستند به عنوان یک اثر کمدی باقی بمانند.

تکه های ماندگار کلمات یکی از دلایل جذابیت سریال «بدون شرح» حرف های جذاب شخصیت های کاووسی و فرید بود. لحن صدای آقای کاووسی، شناخت ناقص اشعار، ضرب المثل ها و زبان های مختلف، این شخصیت را در آن دوره بسیار جذاب کرده بود. کلماتی مانند «دیژیتالیس من کجا بود؟»، «نمی دانم چه شده حافظه»، «کشتی غرق شد»، «سایل غیر» و… در آن زمان همیشه مورد استفاده مردم بود. از طرفی تکه های شخصیت فرید نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. مخصوصاً وقتی «آقای کاووسی» را «آی کاووسی» خطاب می کرد یا می گفت: باشه آقا هووووووب.

سریال «بدون توضیح» به کارگردانی مهدی مظلومی با بازی فتحعلی اویسی، امیر جعفری، مریم سعادت، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، بیژن بنفشه خواه، محمود بصیری و… در سال 1381 پخش شد و این روزها ساعت 16:00 پخش می شود. بعدازظهر و 24:00 در شبکه آی فیلم نمایش داده میشود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا