اخبار روز سینما

نویسنده ای که با داستایوفسکی وارد جنگ شد!







در هفته های اول جنگ در جبهه ایتالیا و اتریش مجروح شد و برای مداوا به میلان ایتالیا فرستاده شد. در آنجا عاشق پرستاری به نام اگنس شد، اما این عشق به پایان نرسید. این داستان الهام بخش رمان خداحافظی با اسلحه بود. پس از جنگ جهانی اول به اسپانیا رفت، با گاو نر جنگید و مجروح شد. سپس به سوئیس رفت و اسکی را تجربه کرد. او عاشق صید قزل آلا و شکار حیوانات بود. روحیه ماجراجویی او باعث شد تا چهار بار ازدواج کند! او مدام خانه اش را عوض می کرد. بی قرار بود، در هیچ شهر و کشوری ساکن نبود و مدام دوستانش را عوض می کرد. پاریس نقطه عطفی در زندگی همینگوی بود. او در پاریس با نویسندگان بزرگی چون اسکات فیتزجرالد و ناشر معروف ادبی مکسول پرکینز آشنا شد. موقعیت ارنست همینگوی به عنوان یک داستان نویس موفق در سال 1927 با انتشار کتاب مردان بدون زنان به اوج خود رسید و در سال 1933 با کتاب برندگان هیچ چیز را دریافت نمی کنند جایگاه خود را به عنوان نویسنده داستان کوتاه تثبیت کرد. با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1941، همینگوی به عنوان خبرنگار جنگ به اروپا رفت. او بعدها داستان بلند «پیرمرد و دریا» را نوشت و جایزه معتبر ادبی پولیتزر در سال 1953 و در نهایت جایزه نوبل ادبیات در سال 1954 را به کارنامه ادبی خود اضافه کرد که به دلیل جراحات جنگی نتوانست در آن شرکت کند. مراسم جایزه نوبل و او باید متن طنز خود را ارسال می کرد. پس از جنگ جهانی دوم، همینگوی دچار افسردگی شد و پس از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، در صبح روز 2 ژوئیه 1961 با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

عادت نوشتن

ارنست همینگوی هر روز صبح می نوشت و حجم کار روزانه او، با تعداد کلمات نوشته شده، بین 450 تا 550 کلمه بود. و در روزهایی که تعداد کلمات نوشته شده به هزار کلمه می رسید، احساس گناه می کرد زیرا این بدان معنا بود که او کار اضافی انجام داده است. همینگوی گفت: «هر روز صبح، پس از اولین پرتوهای آفتاب، شروع به نوشتن می‌کنم. هیچکس اذیتم نمیکنه هوا خنک و سرد است و وقتی می نویسم احساس گرما می کنم. در عین حال سیر می شوم، نوشتن را متوقف می کنم و به زندگی ام ادامه می دهم تا روز بعد دوباره شروع کنم. او به قدری در داستان نویسی وسواس داشت که وقتی به نوشتن می نشست، اغلب 500 کلمه بیشتر نمی نوشت. با این حال، این در مورد نامه نگاری و روزنامه نگاری او صدق نمی کند. نقل قول یکی نوشتن نامه به دوستانش به همینگوی این فرصت را داد که به صورت خودجوش و آزادانه بنویسد، بدون اینکه نگران عباراتی باشد که روی کاغذ می آورد. او می توانست شلخته، بی دقت و حتی تکراری بنویسد. خود همینگوی می گوید؛ هر وقت دلتنگ داستان نویسی می شدم یا در نوشتن داستان تنبلی می کردم یا نمی توانستم طرحی برای نوشتن داستان جدید پیدا کنم، شروع به نوشتن نامه می کردم. من هرگز در زندگی ام نوشتن را رها نمی کنم. و در جای دیگر گفت: «اغلب کسانی که می دانند داستان خوب بنویسند، بدترین حروف را می نویسند» که پر از خطا بود. همینگوی در ادامه در پاسخ به انتقاداتی که از نامه نگاری خود داشت، اظهار داشت: «من نامه های درهم و برهم را با عجله نوشته ام و باید نامه بنویسم، نه داستان. مخصوصا داستان نویسی و گویا می گوید: «برود خود را حلق آویز کند. به این ترتیب او متوجه می شود که خوب نوشتن چقدر دشوار است. و می گوید: «نویسنده واقعی کاری می کند که با یک جمله خبری ساده نمی توان آن را توصیف کرد یکی او از نامه های خود به جان دو پاسوس توصیه کرد: “اینقدر تلاش نکنید که خوب بنویسید یا یک شاهکار ادبی خلق کنید.” اگر آن را همانطور که واقعا هست نشان دهید، مطمئن باشید که موفق خواهد شد. با این حال، اگر سعی کنید خوب بنویسید، نوشته شما خوب از آب در نمی آید و در حد و اندازه کارتان نخواهید بود. وقتی شما خوب می نویسید، مخاطب تشویق می کند و وقتی ضعیف می نویسید تشویق می کند. ارنست همینگوی معتقد بود که باید تلاش کند تا بهتر از برخی نویسندگان قبلی بنویسد. او به بهترین دوستش ویلیام فاکنر گفت: “شما باید با داستان نویسان بزرگ وارد نبرد شوید.” شما باید در قبال همه پاسخگو باشید. ابتدا به سراغ داستایوفسکی بروید. سپس تورگنیف را شکست دهید یکی از نامه‌هایش به دوستش شروود اندرسون نوشت: او باید کتاب برادران کارامازوف و شیاطین اثر داستایوفسکی را بخواند. همینگوی می گوید: «من برای نوشتن احترام زیادی قائلم. هرگز برای نویسنده، مگر به عنوان ابزاری برای نوشتن. وقتی نویسنده ای آگاهانه از زندگی دست می کشد یا به دلیل برخی ناکامی ها از نوشتن دور می شود، نوشته هایش پوسیده می شوند، درست مانند بدن انسان که از آنها استفاده نمی کند. به طور کلی، ارنست همینگوی داستان‌نویسی شگفت‌انگیز، شیک، شوخ، ماجراجو و پر از مشکلات است. او معاصر ویلیام فاکنر، جان دوس پاسوس، اسکات فیتزجرالد، شروود اندرسون و ماکسول پرکینز، مهم‌ترین دوست فاکنر بود.

فاکنر و همینگوی

روزنامه نگاری منبع درآمد ارنست همینگوی بود. اما مهمترین فعالیت اوقات فراغت او نوشتن نامه بود. همینگوی گفت: “من نامه ای می نویسم زیرا می خواهم منتظر پاسخ باشم.” همینگوی وارد یکی از نامه هایش به صورت طنز به دوستش فاکنر می نویسد: “کاش مثل اسب من بودی تا بتوانم تو را برای مسابقه آماده کنم، البته منظورم مسابقه داستان نویسی است.” داستان‌ها مانند پاییز و بهار ساده و در عین حال پیچیده هستند، اما فاکنر نظر دیگری درباره داستان‌نویسی دوست نزدیکش همینگوی داشت. او بهترین نویسندگان معاصر را اولاً توماس ولف، ثانیاً به عنوان جان دوس پاسوس و در مرحله سوم همینگوی نام می برد. دلیل اینکه همینگوی را در رتبه سوم قرار داد. او معتقد بود که شیوه نگارش همینگوی بر خلاف ولف و پاسوس تابع آداب و رسوم سنتی داستان نویسی است و دل و جرأت دنبال کردن مسیر تجربی داستان نویسی را ندارد. فاکنر زمانی از همینگوی انتقاد کرد که در مقابل کلمات ریسک نمی کند. چون همان‌طور که همینگوی مختصر صحبت کرد، فاکنر پیچیده بود. مثلا فاکنر داستان بلند «پیرمرد و دریا» را نقد کرد و معتقد بود که پایان داستان خوب نیست و نقد خود را برای همینگوی فرستاد و در پایان به دوستش همینگوی نوشت: «سالها پیش گفتی. من، که نویسندگان باید یکدیگر را داشته باشند، همانطور که پزشکان، وکلا و گرگ ها باید یکدیگر را داشته باشند. به نظر من این بیشتر شوخی شماست تا هر حقیقت یا ضرورتی. زیرا نویسندگانی که برای از بین نرفتن باید با هم باشند، مانند گرگ‌هایی هستند که فقط در میان گرگ‌ها هستند و هر کدام از این گرگ‌ها تنها سگی بیش نیستند.»

تاثیرگذارترین دوست همینگوی

در حالی که فاکنر مهم ترین دوست معاصران همینگوی بود، اسکات فیتزجرالد نزدیک ترین و تاثیرگذارترین دوست ارنست همینگوی بود. این دو نویسنده برای اولین بار در سال 1925 در کافه دینگو در پاریس ملاقات کردند. تنها دو هفته پس از انتشار رمان گتسبی بزرگ فیتزجرالد. در آن زمان فیتزجرالد چهره ای آشناتر بود، اما به مرور زمان همینگوی چهره فیتزجرالد را پیدا کرد. دوستی با فیتزجرالد به ارنست همینگوی کمک زیادی کرد. هم در شناخت ناشر و هم در عقد قرارداد با ناشران جدید و قابل اعتماد.

ارنست همینگوی و فیتزجرالد دوستان بسیار صمیمی بودند و وقتی همدیگر را نمی دیدند، هر هفته برای هم نامه می نوشتند. همینگوی معتقد بود که همسرش زلدا مهمترین عامل مانع پیشرفت فیتزجرالد است. و به دوستش توصیه کرده بود برای بهبود داستان نویسی خود همسر جدیدی پیدا کند! فیتزجرالد درباره ازدواج های چندگانه همینگوی گفت: «همینگوی خانه دار خوبی نیست، اما اسکات هرگز به توصیه دوستش عمل نکرد. دوستی همینگوی و فیتزجرالد ادامه داشت تا اینکه آنها به خاطر رمان «وداع با اسلحه» همینگوی و نظرات فیتزجرالد ناراحت شدند. فیتزجرالد معتقد بود که رمان وداع با اسلحه پایان خوبی مانند پیرمرد و دریا ندارد. در کل همینگوی خوب شروع می کند اما بد تمام می شود و پیشنهاداتی هم برای همینگوی داشت. اما همینگوی انتقاد دوستش را نپذیرفت و رابطه آنها به هم خورد. اما پس از مرگ فیتزجرالد، نامه ای به دختر فیتزجرالد نوشت و گفت: او بهترین دوست من بود. همینگوی علاقه ای به نوشتن فیلمنامه ای جز نامه نویسی و روزنامه نگاری نداشت. زمانی که امتیاز رمان خود را به یک شرکت فیلمسازی فروخت، دوست نداشت به این فکر کند که چگونه می تواند داستان خود را به یک فیلم تبدیل کند. او فکر می‌کرد که فیلمسازی حواسش را از نوشتن منحرف می‌کند و همیشه می‌گفت: «کار من نوشتن داستان‌های خوب است.»

مردی که به همینگوی درس داد

کنوت هامسون در طول جنگ جهانی دوم با یک مشکل سیاسی مهم روبرو شد. او از حامیان هیتلر و ضد انگلیسی ها بود. حتی زمانی که آلمان ها بخشی از کشورش را اشغال کردند، او از هیتلر و آلمانی ها حمایت کرد. به همین دلیل آثار او در آمریکا و انگلیس فروخته نشد. زمانی که نازی ها نروژی ها را اعدام می کردند، او با مقامات آلمانی ملاقات کرد و سعی کرد جلوی این قتل ها را بگیرد. هامسون قبل از جنگ جهانی اول جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. همینگوی از طرفداران تکنیک داستان نویسی هامسون بود و چیزهای زیادی از او آموخت. همینگوی با خواندن آثار همسون یاد گرفت که به لطف تکنیک هامسون، طرح خطی و پیچیدگی چند لایه شخصیت های داستان را حذف کند.

منابع: ارنست همینگوی; گفتگوی نهایی و ظرف گفتگو؛ ترجمه هوشنگ جیرانی; انتشار بهاره؛ چاپ دوم، زمستان 1396 / نامه های بابا; ما نسبت به گرترود اشتاین نیز صادق هستیم! ترجمه و گردآوری سعید کمالی دهقان; نشر افق; چاپ اول، سال 1401 / تحریر مثل قدما، جلد اول; ویلیام کین؛ کاوه فولادی نسب و مریم کوهنسال نودهی; انتشارات چشمه، چاپ اول، ۱۳۹۵

*مصطفی بیان

داستان نویس




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا