دانستنی ها

نمک رنگی و سنگ نمک بخوریم یا نه؟

در حالی که برخی از شرکت ها نمک های رنگی را در بازار مواد غذایی عرضه می کنند، احمد اسماعیل زاده، مدیرکل توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت نسبت به فریب تبلیغات انتفاعی در خصوص مصرف نمک رنگی یا سنگ نمک هشدار داد.

به گزارش پرشین، نمک رنگی می خورم تا فشار خونم بالا نرود! این شهادت احمد آقاست که در سوپرمارکت محلی به دنبال چنین نمکی می گشت. از دیرباز نمک های رنگی در بازارهای خرید مردم بسیار دیده می شود و این گونه نمک ها توسط برخی افراد تبلیغ می شود.

اما مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت می گوید: «نمک های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامت را به خطر می اندازد.

طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت، میزان مجاز نمک برای افراد بالغ سالم کمتر از پنج گرم در روز و برای افراد مسن و بیمار کمتر از سه گرم است.

به گفته متخصصان تغذیه بهترین راه برای تامین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک یددار تصفیه شده است و مصرف روزانه نمک باید از نمک یددار تصفیه شده تامین شود. نمک های تصفیه شده حاوی فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و ناخالصی های محلول مانند گچ نیستند.

به گفته فزونی، وجود برخی عناصر باعث ایجاد رنگ در نمک های رنگی می شود و این گونه نمک ها تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید می کند: از آنجایی که نمک های رنگی و سنگ نمک از معادن، دریاچه ها و کوه ها استخراج می شوند، حاوی بسیاری از مواد خارجی و ذرات شیمیایی مانند فلزات سنگین، برای سلامتی مضر بوده و می توانند به سلامت انسان آسیب برساند. باعث ایجاد سرطان در انسان می شود. “آهسته تر.”

اسماعیل زاده گفت: از آنجایی که این نمک ها تصفیه نشده و حاوی گچ، ماسه و خاک هستند، چنین املاحی می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در مصرف کننده شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا