اخبار روز سینما

نقد انیمیشن The Super Mario Bros

جادوی نینتندو بارها و بارها در دنیای بازی‌های ویدیویی خودش را ثابت کرده و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. چه نینتندوباز چه نباشیم، می‌دانیم که این غول ژاپنی، دل صدها میلیون گیمر جهان را برباید و جاویدانی در این صنعت بسازد. آثار اقتباسی تلویزیونی و یا سینمایی از روی بازی‌های نینتندو اما تا امروز، آث اری بودند که اصلاً با سطح کیفیت آثار گیمی نینتندو قابل قیاس نبودند. حالا با عرضه انیمیشن ماریو تحت نام The Super Mario Bros. Movie این طلسم هم شکسته شده و می‌توانم ادعا کنم که بازی‌سازی در کنار هنرمندان انیمیشن‌سازی، یک اثر شگفت‌انگیز در این عرصه تولید کند. جادوی نینتندو حالا در پرده سینماها هم جاری است.

نقد انیمیشن The Super Mario Bros
نقد انیمیشن The Super Mario Bros

فیلم The Super Mario Bros. در واقع اگر کمی با بازی‌های ماریو سر و کله زده باشید (چه آن آثار قدیمی و چه آثا ر جدیدتر ساخته شده از روی این فرنچایز) می‌دانید که جهان بازی‌های ماریو از داس‌تان خاص و قوی توانایی‌ها را نمی‌برد و داستان در این بازی‌ها فقط یک بهانه است. برای ساخت یک بازی جدید است. باید گفت طراحی و نوع بازی (گیم‌پلی) سری بازی‌های ماریو است که آن را جاودا ساخته است.

با این حساب، ساخت یک انیمیشن بر اساس چنین بازی، کار آسانی نیست چرا که انیمیش نمی‌تواند فقط به گرافیک و طراحی خود بسنده کند و باید داستانی هم برای گفتن داشته باشد. داستان یک خطی ماریو (نجات پرنسس از دست هیولای لاک‌پشتی) دقیقاً همان داستانی است که در انیمیشن پیاده‌سازی شده و شاخ‌وبرگ‌های اضافه می‌شود که به این داستان داد، خیلی کوتاه و موجز هستند. به نظر من سازندگان به قدمت ماریو تکیه زدند و توانستند تکیه‌گاه محکمی د اشتند و تصمیمی بگیرند که تصمیم اشتباهی نبوده است.

مطلب پیشنهادی:با بهترین فیلم های آخر الزمانی آشنا شویدطلیعه روزهای پایانی جهان در قاب سینما
با بهترین فیلم های آخر الزمانی آشنا شوید

در واقع به‌نظر من از انیمیشن ماریو به دو صورت است: تماشاگرانی که نسبت به این لوله‌کشی ایتالیایی تبار ندارند و به پای آن می‌نشینند دسته دوم نیز تماشاگرانی هستند که از ماریو اطلاعات حداقلی دارند و آن را تماشا می‌کنند. (در اینجا با دسته سوم که طرفداران ماریو نباشند، تکلیف آنها که مشخص است، این انیمیشن مال آنهاست!) تماشاگرانی که شناختی از ماریو ندارند و اصلا چی زی درباره آن نشنیده می شوند، ممکن است کودکان کم سن و سالی باشند که هستند. هنوز بازی ماریو را تجربه نکردند. این افراد جذاب انیمیشن و داستان ساده و صحنه‌های پرهیجان خواهند شد. آن دسته از افرادی که هم از ماریو می شناسند با دیدن انیمیشن ماریو، دیدش نسبت به این اثر بازتر خواهد شد و قطعاً از وجود یک سری سکانس ها لذت می برند.

نقد انیمیشن The Super Mario Bros
نقد انیمیشن The Super Mario Bros

ما در انیمیشن The Super Mario Bros. Movie با ماریو لوله‌کش و برادرش لوییجی آشنا می‌شویم. دو فرد سره‌ای که از کارشان بیرون آمدند و کسب و کار کردند را راه‌اندازی کردند اما هنوز در آن موفق شدند. ماریو و لوییجی برای اینکه خود را به مردم شهر بروکلین ثابت کنند. وارد لوله‌های گرفته شده شهر می‌شوند تا شهر را نجات دهند اما در نهایت سر از یک دنیا دیگر در می‌آورند. ورود آنها به دنیای دیگر همانا و جدا شدن راه این دو برادر، همان!

در دنیایی که واردشان شدند، لاکپشت‌های شخصیت‌های خبیثی هستند و سردمد آن‌ها لاک‌پشت غول‌پیکری به نام باوزر است که با دست آوردن ستاره قدرتمند، حا لا قصد دارد پرنسس سرزمین قارچ‌ها یعنی پرنسس پیچ را نیز به عقد خود در بیاورد! عشق باوزر به پیچ یک عشق یک طرف است و پیچ می‌خواهد با کمک ماریو، دنیای خود را از شر این لاکپشت بدذات، رها می‌سازد.

نقد انیمیشن The Super Mario Bros
نقد انیمیشن The Super Mario Bros

همه چیز در انیمیشن The Super Mario Bros. Movie ساده پیش می‌رود. ما آنچنان با کلیشه روبرو نیستیم ولی داستان سراست و بدون پیچیدگی این اثر، دق یقا چیزی است که برای قد و قواره آن دوخته شده است. دنیای فانتزی ماریو و صحنه‌های هیجان‌انگیز اکشن که دقیقاً از بازی‌ها استفاده می‌کنند فیلم Super Mario Bros.

صداپیشگان کار خود را با تمام مهارت انجام دادند و کریس پرت آمد صدای ماریو را ک تا امروز یک صدای ایتالیایی غلیظ بود، متعلق به خود کند. او با ته لهجه‌ای که به صدای خود اضافه کرد، کار سختی را انجام داد و می‌توان هواداران دو آتیشه ماریو را نیز راضی کند. الباقی صداپیشگان نیز درخشیدند، مانند جک بلک که بهترین صداپیشگی را برای باو زر انجام داد و زمانی که پشت پیانو آواز می‌خواند، یک لیدی گاگای لاک پشتی می‌ش ود!

تیم سازنده انیمیشن می‌دانسته با فرنچایزی سر و کار دارد که صدها میلیون نفر در جهان به آن علاقه دارند. چرا تا امروز هیچ انیمیشنی از روی ماریو ساخته نشده بود، سوال عجیبی است که باید از خود بپرسیم. احتمالا افتضاحی که اثر لایواکشن دهه نود ماریو از خود بر سینماها برجای گذاشت در م ورد این کمکاری بی‌تاثیر نیست. با این حال باید اعتراف کرد انیمیشنی که از ماریو اکران شده است، می‌توان آن فیلم سینمایی متعلق به سال ۱۹۹۲ ماریو درست کرد، کاملاً بشورد و آن را از همه ذات هن‌ها، گندزدایی کند!

نقد انیمیشن The Super Mario Bros
نقد انیمیشن The Super Mario Bros

اشارات متعدد به جهان بازی‌های ماریو در کنار ایستراگ‌های متنوعی که از بازی‌های نینتندو وجود دارد. را برای بازی‌های این انیمیشن به یک گوهر بی‌یل تبدیل کرده است. حضور دانکی کانگ با صداپیشگی سث روگن یکی از بهترین انیمیشن ها است و او تو این نقش فرعی را تبدیل به یک کاراکتر پررنگ در طول انیمیشن کند. کل‌های او با ماریو بامزه از آب در آمده و عنصر کمدی کار پس از ورود به این گوریل ب ی‌شاخ و دم به صحنه، به سطح بالاتری می‌رسد. یک سری از شخصیت‌ها مانند واریو یا یوشی (همان مثال دایناسور کوچک در دنیای ماریو!)، آنچنان در انیمیشن حاضر و فقط اشاره‌ای به آنها می‌شود؛ به نظر می‌رسد سازندگان خواب و خیالی برای دنباله‌های نینتندو دیدند تا از باقی کاراکترها در این آثار استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های خون آشامی که باید تماشا کنیدسرویس نمرات راتن تومیتوز
بهترین فیلم های خون آشامی که باید تماشا کنید

The Super Mario Bros. Movie ستساز و می شود از دل یک بازی محبوب، یک انیمیشن محبوب و هم دل بیشتر از آن را ببرد و هم هواداران راضی نگهدارد و در گیشه به موفقیت عظیمی دست پیدا کند. با آثار ساختی چون ماریو، سینمای آینده اقتباسی از روی بازی‌های ویدیویی روشن تر می‌شود و می‌توان به آینده دلخوش بود. فیلم برادران سوپر ماریو دوسته وفاداری خود را به این فرنچایز ثابت کند و خلاقیت خودش را هم در کنار اشار ات به بازی داشته باشد. این فرمول موفقی است که سازندگان به آن رسیده‌اند و امید می‌رود در سایر اقتباس‌های سینایی از بازی‌های نینتندو (که گفته شده حتماً در دستور کار قرار می‌گیرند) نیز به آن پایبند باشند.

نقد انیمیشن The Super Mario Bros
نقد انیمیشن The Super Mario Bros

مطلب پیشنهادی:۳۰ فیلم فضایی که ما را به سمت راست ناشناخته‌ها و فراتر از آن هدایت می‌کندبهترین فیلم های فضایی تاریخ سینما
۳۰ فیلم فضایی که ما را به سمت راست ناشناخته‌ها و فراتر از آن هدایت می‌کند

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا