اخبار ورزشی

هشدار به استقلال؛ منتظر نساجی جدید باشید!/ آیا دربی پایتخت در فینال جام حذفی تکرار می شود؟

بیست و دومین دوره رقابت های لیگ برتر جام خلیج فارس هفته گذشته با قهرمانی پرسپولیس تهران و نایب قهرمانی سپاهان اصفهان به پایان رسید و تیم های نفت مسجد سلیمان و صنعت مس کرمان سقوط کردند. به لیگ اول با این حال فصل 1402-1401 هنوز به پایان نرسیده و چهار تیم استقلال، پرسپولیس، هوادار و نساجی در مرحله نیمه نهایی جام حذفی حضور دارند که دو تیم فینالیست شدند.

استقلال تهران با برد سخت مقابل تراکتورسازی، سپس ملوان و پارس جنوبی جم و همچنین نساجی مازندران با عبور از فجرسپاسی شیراز، آلومینیوم اراک و پیروزی آسان مقابل پیکان به این مرحله آمد. در آن سوی جدول، پرسپولیس ابتدا در نبردی عجیب وان پارس اصفهان را برد، سپس در نقش جهان سپاهان را شکست داد و با غلبه بر گل گهر سیرجان راهی نیمه نهایی شد. این آماتور همچنین توانست از سد چادرملو اردکان یزد، مس رفسنجان و استقلال ملاثانی بگذرد و به فینال برسد.

مرحله نیمه نهایی جام حذفی امروز با دیدار استقلال تهران و نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی آغاز می شود و فردا در دومین بازی این مرحله تهرانی ها در ورزشگاه پاس قوامین میزبان پرسپولیس تهران خواهند بود. در بین این چهار تیم، نساجی مازندران تنها فینالیست دور قبل است که از قضا مدافع قهرمانی نیز نامیده می شود و هواداران برای اولین بار وارد این مرحله می شوند. همچنین استقلال فصل گذشته در نیمه نهایی مغلوب نساجی شد و پرسپولیس امسال به عنوان دیگر تیم پایتخت به مصاف شهرخشته می رود.

فینال تکرار میشه؟

دیدار امروز استقلال تهران و نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی اولین فینالیست جام حذفی 1402 را مشخص می کند که پس از 28 هفته رقابت در لیگ برتر برای قهرمانی، استقلال در دو تا سه هفته اخیر شکست خورد و این سری را به پرسپولیس تحویل داد. و سپاهان اما تنها امیدی که برای پایان فصل با جام قهرمانان دارند جام حذفی است. و از طرفی نساجی مازندران که قهرمان فصل شد شرایط بسیار بد و عجیبی را پشت سر گذاشت و به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود در جام حذفی است.

آخرین بار استقلال در فصل 1395-1395 با پیروزی هفتمین بار در خانه مقابل بابل بازمی‌گردد، اما پس از آن دیگر هرگز به قهرمانی نرسید. بالا برای ششمین بار اعلام شد. نساجی فصل گذشته توانست پس از سال ها به یک دستاورد تاریخی دست یابد و برای اولین بار در 50 سال گذشته قهرمان جام حذفی شد.

نساجی و هوادار به دنبال تاریخ سازی/ آیا دربی پایتخت در فینال جام حذفی تکرار می شود؟

در تاریخ جام حذفی که سال‌هاست دنبال می‌شود، تیم‌هایی که از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کنند شناسایی شده است. این در حالی است که استقلال دو بار متوالی در سال های 1377 و 1378 و در سال های 1399 و 1400 برای دومین بار به فینال راه یافت اما عجیب اینکه دو بار پیاپی موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد. حالا ممکن است این فرصت برای نساجی پیش بیاید تا دو بار متوالی به فینال جام حذفی صعود کند و حتی از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

همچنین سپاهان در سال های 1384 و 1385، پرسپولیس در سال های 1388 و 1389، ذوب آهن در سال های 1394 و 1395 تنها تیم هایی هستند که از عنوان قهرمانی خود در جام حذفی دفاع کرده اند. نساجی برای اضافه شدن به این سه تیم باید علاوه بر پیروزی مقابل استقلال، پرسپولیس یا هوادار را شکست دهد.

آیا جام حذفی فینالیست جدیدی خواهد داشت؟

در تاریخ جام حذفی از بین چهار تیمی که در مرحله نیمه نهایی فصل جاری حضور دارند، تنها هواداران تهرانی برای اولین بار در نیمه نهایی بازی می کنند و بقیه تیم ها تنها 22 تیم به فینال رسیده اند. بارها هواداران فردا باید در ورزشگاه پاس قوامین به مصاف پرسپولیس بروند که همین چند روز پیش قهرمانی خود در لیگ برتر را جشن گرفت. شاگردان ساکت الهامی پس از پایان فصل در رده دهم روی توانایی مربی خود در جام حذفی حساب باز کرده اند.

ساکت الهامی سرمربی تیم فوتبال هواداران تهران در شرایطی این تیم را به نیمه نهایی جام حذفی رساند که فصل گذشته نساجی مازندران روی نیمکت نیمکت نشینان نساجی مازندران نشسته بود و پس از شکست چهار تیم سرسخت تیم امید شهر را هدایت کرد. شهر خسته به اولین قهرمانی جام حذفی در تاریخ خود. الهامی پیش از این با تراکتورسازی تبریز با پیروزی مقابل استقلال طعم قهرمانی را چشیده بود. البته در طرف مقابل یحیی گل محمدی دو بار با ذوب آهن قهرمان جام حذفی شد اما در این رقابت ها با پرسپولیس ناکام ماند.

نساجی و هوادار به دنبال تاریخ سازی/ آیا دربی پایتخت در فینال جام حذفی تکرار می شود؟

پرسپولیس بیش از پنج سال است که برخلاف 6 قهرمانی لیگ برتر، رنگ قهرمانی را در جام حذفی ندیده و امید زیادی دارد که در یک قدمی هواداران را شکست دهد و قهرمان دوبله فوتبال ایران شود. جالبتر اینکه پرسپولیس در سال 1396-1396 که در فینال توانست داماش گیلان را شکست دهد و به ششمین قهرمانی این رقابت ها برسد، قهرمان لیگ برتر هم شد و اگر امسال هم این اتفاق بیفتد، می تواند دوباره این کار را انجام دهد. دوتایی در حالی که هیچ تیمی در ایران ندارد، حتی یک بار هم موفق به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی نشد.

امید پرسپولیس دژاووی فصل 18 است و هواداران روی سایت همی حساب می کنند تا ابتدا به فینال برسد و سپس برای قهرمانی تلاش کند. پرسپولیس و استقلال تنها یک بار در فینال جام حذفی به مصاف هم رفته اند که مربوط به فصل 78-1377 است. قرمزها در آن فصل استقلال را شکست دادند و سومین جام حذفی خود را به دست آوردند. بنابراین اگر این دو تیم نساجی و هوادار را شکست دهند، برای دومین بار در فینال جام حذفی به مصاف هم می روند و در صورت کسب نتیجه دیگری در این دو نیمه نهایی، بازی فینال بین دو برگزار می شود. تیم هایی که برای اولین بار در فینال به مصاف هم رفته اند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا