اخبار روز

نحوه دریافت کد رهگیری اجاره رایگان / آموزش گام به گام

روز چهارشنبه 3 خرداد 1402، نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک کشور راه اندازی شد و در گام نخست امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران بدون مراجعه به دفاتر املاک فراهم شد. تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار بنگاه های معاملات ملکی بود. هموطنان می توانند از طریق سایت amlak.mrud.ir در قسمت «سامانه ثبت نام رایگان اجاره مسکن» به این سامانه دسترسی داشته باشند.

سامانه املاک فقط برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد اجاره نامه جدید یا دریافت کد رهگیری را دارند. توجه داشته باشید فقط می توانید کد رهگیری ایجاد شده را پس از ثبت قرارداد در این سامانه استعلام نمایید. بنابراین کد رهگیری دریافتی از بنگاه های معاملات ملکی در این سامانه قابل مراجعه نمی باشد.

کسانی که قبلا کد رهگیری دریافت کرده اند برای دریافت ودیعه مسکن به «سامانه طرح های حمایتی جامع مسکن» مراجعه کنند. هموطنان می توانند از سامانه جامع طرح های حمایتی تاسیسات ساختمانی، تاسیسات امدادی دپو و موارد مشابه استفاده کنند. محل اقامت پوشیدن

شما تنها هستید

همچنین می توانید از سامانه ملی املاک و مسکن برای اعلام سکونت و املاک تحت مالکیت خود استفاده کنید. برای استفاده از قابلیت های این سامانه ابتدا لازم است اطلاعات هویتی، مشخصات املاک، محل سکونت و سایر عناصر در سامانه ملی املاک و مسکن کشور تکمیل و ثبت شود. در صورت پر کردن اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و مستغلات، می توانید در همین سامانه (سامانه معاملات املاک کشور) برای ملکی که دارید اجاره نامه ایجاد کنید.

در حال حاضر تنها امکان ایجاد اجاره نامه برای املاک با گواهی 6 دانگ وجود دارد. پس از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری رایگان می باشد.

برای ثبت قرارداد ابتدا موجر (مالک ملک) باید قراردادی را منعقد کند و در مراحل بعدی مستاجر نیز به قرارداد اضافه می شود و مستاجر نمی تواند به تنهایی قراردادی را تنظیم کند. برای ایجاد و ثبت قرارداد به اسنادی مانند سند مالکیت، شناسنامه طرفین قرارداد و صورتحساب ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) نیاز است.

در اولین گام برای شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و مشاوره قراردادهای ثبت شده برای قراردادهای اجاره مسکن به صورت تک به تک (یک موجر شش دانگ به یک مستاجر) به صورت آنلاین و موجر فراهم شده است. (مالک ملک) و مستاجر می تواند قرارداد اجاره واحد مسکونی را در این سامانه تکمیل و کد رهگیری و کپی الکترونیکی آن را دریافت کند.

وزارت بزرگراه و شهرسازی در حال تکمیل سامانه املاک بوده و اعلام کرده است که در آینده نزدیک هموطنان عزیز می توانند به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک در این سامانه انواع قراردادهای ملکی را انجام دهند.

داشتن کد رهگیری برای کلیه قراردادها الزامی است. تا پیش از این یکی از معایب بازار اجاره، ثبت قراردادها بر روی اوراق قدیمی بود که بعضاً فروخته می شد و مبنای قانونی نداشت. به همین دلیل لازم است قراردادهای دارای کد رهگیری بین مردم پخش شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا