اخبار روز سینما

اکران عمومی فیلم ((اخت الرضا)) در هفته کرامت! /جزئیات

مجتبی طباطبایی کارگردان و یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی «اخت الرضا» همزمان با اکران این فیلم در هفته کرامت توضیحاتی درباره این فیلم ارائه کرد.

مجتبی طباطبایی تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» همزمان با اکران محدود این فیلم در هفته کرامت درباره این تجربه توضیح داد: برنامه ریزی ما برای اکران عمومی این فیلم برای مهرماه است. و مصادف با سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم است و می خواهم نمایش اصلی و اکران عمومی فیلم در این شهر آغاز شود. داستان فیلم درباره سفر حضرت معصومه (س) به شهر قم است و روایت آن با دعوتی آغاز می شود.

وی ادامه داد: داستان فیلم از منظر سه شخصیت روایت می شود و به دلیل ملاحظاتی که در زمینه به تصویر کشیدن پیامبر داشتیم، به دنبال ساختاری روایی بودیم که خارج از سفر آن حضرت روایت کند. تا زمانی که پیامبر به شهر قم رسید. البته شخصیت اصلی داستان حضرت معصومه(س) است و فیلم حکایت از تأثیری که ایشان به واسطه رفتار زینبیه بر اطرافیان خود داشته است، دارد. صرفاً به دلیل ملاحظات بصری بود که داستان را از منظر سه شخصیت مختلف روایت کردند که یکی از آنها خادم پیامبر و دیگری برادر پیامبر و دیگری عامل دعوت اجباری آن حضرت است. نبی – پیامبر. .

این کارگردان درباره سختی روایت یک داستان تاریخی در اولین تجربه سینمایی خود در سینما نیز گفت: در زمینه ساخت آثار تاریخی و داستانی کم تجربه نبود و پیش از این به عنوان تهیه کننده و تهیه کننده در این زمینه تجربه داشت. این تجربیات راهنمای ما شد تا وارد این پروژه شویم. البته در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو شدیم. علاوه بر سختی های معمول آثار تاریخی، مشکل منابع مالی هم داشتیم، اما نیت اولیه برای همه ما مهم بود و بر اساس همین نیت، با تیمی واقعا دلسوز و حامی کار را آغاز کردیم.

طباطبایی درباره کلید خوردن این پروژه در قالب یک فیلم تلویزیونی و سپس تبدیل آن به فیلم گفت: این اثر از ابتدا مربوط به صدا و سیما نبود و به همین دلیل می خواهیم اسم آن را یک فیلم تلویزیونی بگذاریم. این فیلم اولین ساخته مشترک دو آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) و حرم حسینی در کربلای معلی به شمار می رود. در ابتدا قرار بود این کار یک مستند ۴۰ دقیقه ای در قالب بازسازی یک داستان باشد، اما زمانی که کار را شروع کردیم، با همراهی دوستان و بررسی هایی که داشتیم، به این لحظه خاص از تاریخ رفتیم. و کیفیت داستان این لحظه ما را متقاعد کرد که این اثر را به یک شبه درام سینمایی تبدیل کنیم.

وی افزود: «اخت الرضا» در شرایط فعلی تصویری مستند دارد چرا که مستندسازی از همان ابتدا برای ما اهمیت زیادی داشت. ما به هیچ وجه به خود اجازه نمی دهیم در این روایت دخالت کنیم و سعی کنیم تخیل خود را وارد داستان کنیم. در عین حال سعی می کنیم این وقایع تاریخی را به صورت نمایشی روایت کنیم.

یکی از تهیه کنندگان «اخت الرضا» درباره لوکیشن های تولید این پروژه نیز توضیح داد: چندین لوکیشن اصلی داشتیم که در شهر نورتابان که پروژه سینمایی در آن قرار دارد، قسمت های مربوط به محدوده مرکز شهر را ضبط کردیم. محمد (ص)». قبلا رخ داده است. این پروژه در دو فاز تولید شد و مسئولان بنیاد مصطفان در هر دو فاز حداکثر کمک را برای بهره برداری از فضای شهرک سینمایی نور تابان به ما کردند. آنها حتی به تهیه برخی از لباس ها و وسایل صحنه کمک کردند. قسمت های نخلستان فیلم را هم در اطراف بافت یزد فیلمبرداری کردیم.

این تهیه کننده کارگردان درباره عدم استفاده از بازیگران شناخته شده در این پروژه نیز توضیح داد: در این فیلم از حضور سید جواد طاهری که در آثار تاریخی به برادر حضرت معصومه(س) شهرت دارد استفاده کردیم. حمید تاجدلتی که پیش از این در فیلم مجید مجیدی نقش حمزه را بازی کرده بود نیز در این فیلم حضور دارد. تلاش ما این بود که در این پروژه از نیروهای مستعد و در عین حال مهجور در سینما استفاده کنیم. همچنین چند چهره با استعداد جدید را به این شغل معرفی کرده ایم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا