عمومی

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت | پایتون بهتر است یا جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یا پایتون: کدام بهتر است؟

در این مطلب دو زبان برنامه نویسی محبوب یعنی جاوا اسکریپت و پایتون را مورد بررسی قرار داده ایم و مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت را به صورت کامل از جنبه های مختلف انجام داده ایم. در صورتی که قصد وارد شدن به حوزه کاری خاصی را دارید و بین انتخاب یکی از زبان های پایتون یا جاوا اسکریپت مردد هستید، می توانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

جاوا اسکریپت یا پایتون

در این مقاله موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • کدام برنامه ها با پایتون و کدام برنامه ها با جاوا اسکریپت ساخته شده اند.
  • تفاوت های کلیدی نحوی و عملکردی بین پایتون و جاوا اسکریپت.

مقایسه جاوا اسکریپت با پایتون

با اینکه احتمالا در سایت های مختلف مقایسه هایی از جاوا اسکریپت و پایتون مطالعه کرده باشید، اما در اینجا ما یک بررسی کاربردی را انجام خواهیم داد.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون به دلیل قدرت و تطبیق پذیری، تقریباً به یک ابزار ضروری در هر برنامه علمی در سراسر جهان تبدیل شده است. پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از پارادایم های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می کند.

این زبان به طور گسترده در برنامه های علمی و تخصصی از جمله علوم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، آموزش علوم کامپیوتر، بینایی کامپیوتر و پردازش تصویر، پزشکی، زیست شناسی و حتی نجوم استفاده می شود.

همچنین برای توسعه وب استفاده می شود. اینجاست که می‌توانیم برنامه‌های آن را با برنامه‌های جاوا اسکریپت مقایسه کنیم. پایتون برای توسعه بک‌اند استفاده می‌شود، که حوزه توسعه وب مسئول ایجاد عناصری است که کاربران نمی‌بینند، مانند سمت سرور یک برنامه.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

در حالی که پایتون را می توان برای توسعه بک اند یک برنامه وب استفاده کرد، جاوا اسکریپت را می تواند برای توسعه هر دو قسمت فرانت و بک اند برنامه مورد استفاده قرار داد.

Front-end بخشی از برنامه است که کاربر می بیند و با آن تعامل دارد. هر زمان که یک وب سایت یا برنامه وب را میبینید یا با آن تعامل دارید، از جاوا اسکریپت “پشت صحنه” استفاده می کنید. به طور مشابه، هنگامی که با یک برنامه تلفن همراه تعامل می کنید، ممکن است از جاوا اسکریپت استفاده کنید زیرا چارچوب هایی مانند React Native به ما اجازه می دهند برنامه هایی بنویسیم که با پلتفرم های مختلف سازگار شوند.

جاوا اسکریپت در توسعه وب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا یک زبان همه کاره است که ابزارهای مورد نیاز برای توسعه اجزای یک برنامه وب را در اختیار ما قرار می دهد. همچنین دوره اموزش جاوا اسکریپت سایت امیر رسولی، به شما کمک می کند تا این زبان برنامه نویسی را در کوتاهترین زمان فرا بگیرید و بتوانید به یک برنامه نویس جاوا اسکریپت تبدیل شوید.

تفاوت برنامه های پایتون و جاوا اسکریپت

به صورت کلی توسعه دهندگان زبان پایتون، از این زبان برای بسیاری از فعالیت ها استفاده می کنند. این در حالی است که جاوا اسکریپت معمولا در توسعه وب مورد استفاده قرار میگیرد.

پایتون یا جاوا اسکریپت

مقایسه سینتکس های جاوا اسکریپت با پایتون

اکنون که با کاربرد های این دو زبان آشنا شدید، بهتر است تفاوت های اصلی سینتکس این دو زبان را بررسی کنیم:

  • بلوک های کد
  • تعریف متغیر
  • قراردادهای نامگذاری متغیرها
  • ثابت ها
  • انواع داده ها و مقادیر
  • نظرات
  • ساختارهای داده داخلی
  • اپراتورها
  • ورودی خروجی
  • اظهارات مشروط
  • برای حلقه ها و حلقه های while
  • کارکرد
  • برنامه نویسی شی گرا

مزایای استفاده از پایتون

مزایای پایتون:

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت

  1. پایتون یک زبان شی گرا سطح بالا است که دارای ساختارهای داده کاربر پسند است.
  2. اپن سورس است و یک جامعه توسعه دهنده دارد.
  3. همه کاره است، در نتیجه خواندن، یادگیری و نوشتن آسان است.
  4. از طیف گسترده ای از کتابخانه ها (NumPy برای محاسبات عددی، پانداها برای تجزیه و تحلیل داده ها و غیره) پشتیبانی می کند.
  5. این یک زبان تایپ پویا است، یعنی نیازی به ذکر نوع داده بر اساس مقدار اختصاص داده شده نیست، نوع داده را می گیرد.
  6. ایده آل برای نمونه های اولیه، ارائه عملکرد بیشتر با کدگذاری کمتر
  7. بسیار کارآمد (طراحی شی گرا تمیز پایتون کنترل فرآیند بهبود یافته ای را ارائه می دهد و زبان به پردازش متن و قابلیت های یکپارچه سازی عالی و همچنین چارچوب تست واحد خود مجهز است که آن را کارآمدتر می کند.)

مزایای استفاده از جاوا اسکریپت

مزایای جاوا اسکریپت:

  • جاوا اسکریپت توانایی پشتیبانی از تمامی مرورگرهای مدرن و ایجاد نتیجه در آنها را دارد.
  • شرکت های جهانی با ایجاد پروژه های مهم از توسعه جامعه حمایت می کنند. به عنوان مثال می توان به گوگل (فریم ورک Angular ایجاد شده) یا فیس بوک (فریم ورک React.js) اشاره کرد.
  • صرف نظر از جایی که جاوا اسکریپت را میزبانی می کنید، همیشه در محیط کلاینت اجرا می شود تا در مصرف پهنای باند صرفه جویی شود و برنامه ها سرعت بیشتری داشته باشند.
  • در جاوا اسکریپت، XMLHttpRequest یک شی مهم است که توسط مایکروسافت طراحی شده. شیء توسط XMLHttpRequest به عنوان یک درخواست HTTP ناهمزمان به سرور فراخوانی می کند تا داده ها را به هر دو طرف بدون بارگیری مجدد صفحه منتقل کند.

مقایسه کلی python با javascript

شماره پایتون جاوا اسکریپت
پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیری چند منظوره سطح بالا است که برای تأکید بر خوانایی کد، توسعه یافته است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که با مشخصات ECMAScript مطابقت دارد.
یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه برنامه های دسکتاپ و وب استفاده می شود. یک زبان برنامه نویسی سمت کلاینت است.
از یک مدل وراثت مبتنی بر کلاس استفاده می کند. از یک مدل وراثت مبتنی بر نمونه اولیه استفاده می کند.
در زمانی که تابع با پارامترهای اشتباه فراخوانی می شود، یک استثنا مطرح می شود. این مهم نیست که توابع با پارامترهای صحیح فراخوانی می شوند یا خیر.
لیست، set و dict قابل تغییر هستند در حالی که int، tuple، bool، Unicode در پایتون تغییر ناپذیر هستند. در جاوا اسکریپت فقط اشیا و آرایه ها قابل تغییر هستند.
از الگوی برنامه نویسی محافظه کارانه تری شبیه به C، C++ و جاوا استفاده می کند. این زبان مرورگر وب و یکی از ساده ترین زبان ها برای استفاده است.
دارای یک کتابخانه استاندارد جامع است. مجموعه محدودی از اشیاء کاربردی دارد.

 

اگر قصد مشاهده آموزش برنامه نویسی پایتون را داشته باشید، می توانید از آموزشی های سایت امیر رسولی به عنوان یک مرجع خوب استفاده کنید. همچنین برای مشاهده آموزش های تخصصی برنامه نویسی نیز می توانید به این وب سایت مراجعه کنید.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا