اخبار ارز دیجیتال

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

دنیای ارزهای دیجیتال از سرواژه‌سازی‌ها و اصطلاحات جذاب است. اگر سری به «واژه‌نامه جامع اصطلاحات رسمی، مشهور و بامزه ارزهای دیجیتال!» با تعداد زیادی از این اصطلاحات آشنا می‌شوید بزنید. بااین‌حال، اصطلاحات رایج در دنیای کریپتو محدود به همین موارد هم نیست. یکی از سرواژه‌های معروف دنیای کریپتو DYOR است که به‌احتمال زیاد آن را شنیده‌است. اما DYOR چیست و دقیقاً به چه مفهومی اشاره دارد؟

در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم. با مطالعه این مقاله متوجه شد که چرا DYOR و مهم است. همینطور متوجه شد که چگونه به بهترین نحو آن را انجام دهد. بنابراین تا پایان همراه ما باشید.

DYOR چیست و چرا مهم است؟

مسلماً اولین گام برای توضیح اینکه DYOR چیست این است که بگوییم این سرواژه مخفف چزی چ. DYOR مخفف تحقیقات خود را انجام دهید. این جمله انگلیسی به صورت تحت الفظی به این معناست: «تحقیق خودت را انجام بده». به‌بیان ساده‌تر: «خودت تحقیق کن».

اصطلاح DYOR محدود به بازارهای مالی نیست. اما کاربرد زیادی در این فضا دارد. مفهوم اصلی پشت اصطلاح این است که پیش از سرمایه گذاری خود را در معرض خطر قرار دهید، به اندازه کافی تحقیق کنید.

DYOR و بازار ارز دیجیتال

هدف DYOR این است که تعداد قربانیان و سرمایه گذاران ناآگاه را کاهش دهد. بنابراین مفهوم مفهوم DYOR در بازار ارز دیجیتال باتوجه‌به جدیدتربودن این بازار بازار مرٌه ت. بازار کریپتو از پروژه‌های جدید، نوسانات قیمت شوکه‌کننده وعده‌های نجومی و روش‌های نوین کلاهبرداری.

همچنین به‌دلیل این بازار، اطلاعات عموم مردم درباره کم است و سودجویان دقیقاً روی همین موضوع حساب باز می‌کنند.

Dyor اعضای جامعه کریپتو ترغیب می‌کند تا پیش از سرمایه‌گذاری در هر، به‌قدری درباره آن که بتواند از آن دفاع کند.

اگر کمی بیشتر به این موضوع فکر کنید، بهتر است آن را بهتر انجام دهید. چه قدر ما پیش از سرمایه گذاری در آرزوی خود، با آن می توانیم هرچیز مرتبط با آن را انجام دهیم و بتوانیم از آن دفاع کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چقدر صرف مطالعه در مورد پروژه، ویژگی‌های فنی، توسعه دهندگان آن یا اقتصاد توکنی آن می‌کنیم؟ به‌عبارت بهتر، چقدر پروژه را از نظر فاندامنتال بررسی می‌کنیم؟

بیشتر بخوانید: جامع‌ترین آموزش تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال + ویدیو

بنابراین باید پروژه‌های بسیاری را انجام دهیم که نظر فاندامتال حرفی برای گفتن ندارند، به‌دلیل دیگر موفقیت‌های چشمگیری تجربه می‌کنند، و بالعکس. بااین‌حال، تحقیق کافی باعث می‌شود که مسئولیت‌های خود را به‌عهده بگیرید و تجربه کنید، خودتان به‌دلیل اعتماد به نصیحت نصیحت دیگران سرزنش کنید.

همچنین یکی از عواملی که مهم است dyor را در بازار دوچندان کند، این بازار هنوز قانونی نشده است.

این به این معناست که شما و تنها خودتان مسئول تصمیمات سرمایه‌گذاری خود هس.

کارکردها و فواید DYOR در بازار ارز دیجیتال

تابه‌اینجا به‌طور کلی متوجه هدف DYOR چیست و چرا مهم است. در این هم قصد داریم نگاهی سریع به کارکردهای dyor در بازار کریپتو داشته باشیم، و سپس به اعمال آن در این بازار برسیم.

طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال

کاهش سرمایه گذاری و ترید

مشخص است که اولین کارکرد DYOR کاهش سرمایه‌گذاری و ترید است. تصمیماتی که در آن تحقیق و بررسی کامل و تحلیل فاندامنتال هستند، می‌توانند از تصمیم‌هایی که به دلیل فومو می‌کنند، ترس از عدم قطعیت و تردید (FUD)، توصیه اینفلوئنسرهای اینستاگرامی اینستاگرامی، یا به طور کلی از سر هیجان‌زدگی.

بیشتر بخوانید: فومو (FOMO) در بازار چیست و چگونه آن را نشویم؟

تحلیل فاندامنتال شما اجازه می‌دهد پتانسیل رشد یک پروژه دریابید و علائم خطر را تشخیص دهد. پیش‌تر اشاره کنیم و باز هم می‌کنیم.

ممکن است همه ویژگی های فاندامنتال لازم را داشته باشد و دیگری با خطر شود. همچنین ممکن است پروژه‌های هیچ‌یک از ویژگی‌های فاندامنتال مهم را نداشته باشند و با افزایش غیرقابل‌تصوری ممکن شوند.

مثلا:

  • اتفاقات این‌چنینی نادر هستند و قرار نیست هرروز و برای هر پروژه‌ای تکرار شوند
  • چنین پروژه‌هایی اکثراً قابل‌پیش‌بینی هستند و آن‌ها هم به‌ساسل آن‌ها هستند. بنابراین، باید هم سود و هم ضرر را داشته باشید.
  • حتی اگر پروژه‌ای قوی سرمایه‌گذاری کنید و به‌اندازه‌ای انتظارتان را بردارید، و برعکس دست‌کم مطمئن باشید که خودتان با این تصمیم را گرفته‌اید. بنابراین، پشیمانی کمتری را تجربه کرد.

متنوع سازی سبد سرمایه

یکی از نتایج پیروی از DYOR در بازارهای ارزهای دیجیتال متنوع سازی سبد سرمایه است. تنوع‌سازی سبد به‌معنای توزیع سرمایه بین دارایی‌های مختلف، تخصیص کل سرمایه به یک دارایی. این استراتژی در حقیقت عینیت همان جمله معروف است که «همه تخم‌مرغ‌های خود را درسد یک یگ.

Dyor به شما می‌دهد دید عمیق‌تری داشته باشید و به یک پروژه، پروژه‌های مختلف با پتانسیل‌های مختلف بپردازید.

درامان‌ماندن از فعالیت‌های مجرمانه و کلاهبرداری‌ها

روش‌های جدید در دنیای دیجیتال همیشه پیدا می‌شوند و ارز دیجیتال هم از این قاعده مستثنی. طرحهای پانزی، هرمی، عملیات فیشینگ (فیشینگ)، صرافیهای نامعتبر پامپ و دامپهای تعمدی چند از این روشها هستند.

هرچه زمان را به تحقیق اختصاص دهید، راحت تر این کلاهبرداری را تشخیص دهید.

شاید بتوان گفت که رایج ترین نوع کلاهبرداری ها، طرح های پانزی و پروژه است. متأسفانه در خودمان ایران کم می‌کنند که به‌راحتی وعده‌های نجومی را می‌خورند و آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند.

دلیل اکثر افراد برای اعتماد به چنین طرح‌هایی که پروژه برای مدتی در حال فعالیت است. علاوه بر این، در طول مدت فعالیت خود سود خوبی را به کاربران خود پرداخت کرده است.

این در حالی است که اگر تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که ماهیت این طرح‌ها است که روزی می‌شود و راهی جز این نیست.

بیشتر بخوانید: انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال؛ چگونه قربانی نشویم؟ + ویدیو

چگونه DYOR را به بهترین نحو در بازار ارز دیجیتال اعمال کنیم؟

حال متوجه شدیم Dyor چیست و چرا مهم است، می‌توانم به روش‌های اعمال در بازار ارز دیجیتال برسیم. در ادامه فهرستی از مهمترین عواملی که داشته اند برای تحقیق درباره پروژه ارزهای دیجیتال مهم هستند.

وایت پیپر

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

وایت پیپر (White Paper) هر پروژه مهم ترین سندی است که برای چیستی و پتانسیل آن باید به آن مراجعه کنید. می‌دانید که در حقیقت توسط توسعه‌دهندگان پروژه تهیه و هدف آن این است که پروژه را به بهترین نحو معرفی کند.

اگر وایت پروژه‌های به‌اندازه کافی خوب نباشد، به آن پروژه اعتماد کنید. بنابراین، در مطالعه و سایت پیپر دقت کافی را به خرج بدهید. مواردی که در بررسی وایت پیپر باید به آن‌ها توجه کنید که اینها قرار دارند:

  • مطمئن باشید که توسعه‌دهندگان از کلی‌گویی پرهیز کرده‌اند.
  • مطمئن شوید که مشکلی دارید که پروژه قصد رفع آن را دارد، به طور دقیق مشخص شده است.
  • مطمئن شوید که توسعه‌دهندگان راه‌حل پیشنهادی خود را به‌طور شفاف بیان کرده‌اند
  • مطمئن شوید که به جنبه های فنی به اندازه کافی پرداخت می شود.
  • مطمئن شوید که آمار و دیتاهای ارائه شده در وایت پیپر دقیق و صحیح هستند.
  • مطمئن شوید که وایت پیپر از نظر نگارشی و حتی املایی کیفیت لازم را دارد.

بیشتر بخوانید: وایت پیپر (White Paper) چیست و چگونه آن را مطالعه کنیم؟

کارکرد واقعی

چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

باید اشاره کرد که با وجود مهمی که وایت پیپر، این سند را پروژه تهیه کرده و به‌تنهایی قابل‌اعتماد نیست. بهبیان دیگر، مطالعه وایت پیپر است، اما کافی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم به‌تنهایی درباره کارکرد واقعی پروژه تحقیق کنید؛ چراکه یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده یک پروژه خوب است.

رقبا و وجه تمایز

چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید، پروژه رقبای و وجه تمایز آن است. ممکن است کارکردی واقعی و بسیار پراهمیت داشته باشد اما رقیب یا رقبایی باشد که پیش از آن کارکرد را ارائه کند.

در این، باید از خود بپرسید که این چه وجه تمایزی دارد که برتری آن نسبت به رقبایش خواهد شد. اگر نمی‌توانید برای این سؤال بخرید، بهتر است در آن نظر سرمایه‌گذاری کنید.

تکنولوژی

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

بررسی پروژه از نظر فنی شاید برای همه کاربران امکان پذیر نباشد. اما از مهمتر بودن است. بنابراین، توسعه‌دهنده نیستید یا علاقه‌ای به مباحث مربوط به برنامه‌نویسی طرح، پیشنهاد از افراد متخصص.

شاید اولین‌ترین نکته‌ای که باید این را بررسی کرد که آیا کد پروژه منبع‌باز است یا. منبع‌بازبودن کد به سایر توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کد رانده و ایرادات احتمالی پیدا کرده و به گزارش دهندگان دیگران.

توکنومیک

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

از مهم‌ترین رشد یا افول ارزش توکن پروژه را در آینده مشخص می‌کند، توکنومیک آن.

توکنومیک یا اقتصاد توکنی به شیوه و زمانبندی ارائه و نحوه مدیریت عرضه و اشاره به آن. حتماً می‌دانید که مدیریت پیشنهاد و استفاده در پروژه‌های ارز دیجیتال تا چه حد مهم است.

بنابراین، مطمئن شوید که تیم پروژه در ارتباط با توکنومیک آن برنامه دقیق و مشخاصی . لطفا توجه داشته باشید:

  • الگوریتم جماع پروژه چیست و چه برنامه‌ای برای توزیع توکن‌های خود دارد؛
  • آیا پروژه برای تعداد توکن‌های قابل‌عرضه سقفی تعیین کرده است یا خیر؛
  • آیا پروژه برنامه‌های توکن‌سوزی دارد، و اگر دارد، این برنامه به چه شکلی است؛
  • برنامه‌های مشارکتی پروژه (ازجمله نقدینگی یا کشت سود) در چه وضعیتی قراندر درنامه‌های

بیشتر بخوانید: سهام‌گذاری، کشت سود و نقدینگی؛ سه روش محبوب کسب سود در دیفای

تیم و جامعه

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

توسعه‌دهنده یا پروژه دیگری از عواملی است که بررسی می‌شود به شما کمک کند. اگر آیا در حوزه کریپتو کار کرده است خیر، اعتبار آن چقدر است، قبل از آن تاچه‌حد موفق بوده است، و موارد این‌چنینی می‌تواند اطمینان شما را نسبت به پروژه داشته باشد.

همچنین از دیگر عوامل مهم، جامعه پروژه مورد نظر است. این که جامعه چقدر فعال است و چقدر از حمایت می‌کند، به‌شدت برای افزایش ارزش آن می‌شود.

دوج کوین شیبا اینو شاید بهترین مثال‌ها برای نمایش در بین پروژه‌های ارز دیجیتال. هردوی این پروژه ها جامعه قوایی هستند که به خوبی از آن ها حمایت می کنند. پیشنهاد می‌کنیم شبکه‌های پروژه‌های اجتماعی را بررسی کنید، کاربران را بررسی کنید و همچنین بین توسعه‌دهندگان و کاربران را مشاهده کنید.

موارد استثنائی

مفهوم DYOR چیست؟ چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

درنهایت، اذعان کنیم که هیچ‌یک از مراحل بالاتر امنیت سرمایه‌گذاری شما را به‌شکل صددرصدی تضمین می‌کند. همه این مراحل برای سرمایه گذاری، نه برای تضمین امنیت آن.

اکنون میدانیم که DYOR چیست و چرا باید به آن عمل کنیم. اما این را هم باید بدانیم که تحت هر شرایطی، سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری با سرمایه همراه است.

به‌عنوان مثال، ترا را در نظر بگیرید. این پروژه شاید همه ویژگی های فاندامنتال لازم را داشت. اما درنهایت با شکست، کاربران را با ضرر سختی می‌کند.

پیش‌بینی این اتفاق از روی ویژگیهای فاندامنتال تقریباً غیرممکن بود. همین موضوع است که دنیای کریپتو را به دنیایی از فرصت، و درعین‌حال از خبی».

معنی DYOR چیست و چرا مهم است؟

DYOR مخفف Do Your Own Research و به‌معنای «خودت تحقیق کن» است. مفهوم DYOR در بازارهای مالی به‌شدت پراهمیت است؛ چرا که سرمایه گذاری می کند چرا می دهد و تصمیمات شما را بهعهده خود می کند.

DYOR در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟

DYOR به‌معنایی «خودت تحقیق کن» است. با این اصطلاح محدود به بازار ارز دیجیتال نیست باتوجه‌به ماهیت پرنوسان بازار، در این فضا به‌شدت کاربرد دارد.

چگونه در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

برای تحقیق در مورد ارزش دیجیتالی فاندامنتال مهم است و سپس از ابزارهای معتبر استفاده می شود، آن ها را مورد بررسی قرار می دهند.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا