اخبار روز

معرفی محصول انقلابی/عکس اپل


به گزارش پی ام آپ، احتمالا روز دوشنبه هفته جاری اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را معرفی خواهد کرد که اولین سری محصولات جدید پس از معرفی اپل واچ در سال 2014 است.

در کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC)، اپل در حال رونمایی از یک هدست واقعیت ترکیبی است که گفته می شود نمایشگری بسیار باکیفیت دارد. اما این محصول یک دوربین قدرتمند نیز در مقابل این بیننده دارد که تصاویر واقعی را با تصاویر مجازی ترکیب می کند.

سال هاست که شایعات عرضه هدفون یا عینک از اپل در گوشه و کنار این شرکت پیچید و در این سال ها شاهد هدفون های زیادی بودیم اما اپل همیشه نشان داده عجله ای برای عرضه محصول جدید ندارد.

در حال حاضر از بازار هدست واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی استقبال چندانی نشده است. پس از مدتی شیفتگی به این محصول و معرفی محصولات متنوع از شرکت های مختلف، شاهد محصول انقلابی در این زمینه نبودیم.

اپل که در حال حاضر باارزش ترین شرکت جهان به شمار می رود، به دنبال محصولی برای تحولی بزرگ در این زمینه است، چیزی که بتواند تصاویر فعلی دنیای متاورس را برای بخش بزرگی از مردم عینیت بخشد.

زمانی که فیس بوک هدست واقعیت مجازی خود را برای استفاده در متاورس در سال 2021 معرفی کرد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، اما از آن زمان تاکنون فروش این محصول چشمگیر نبوده است.

مایکروسافت همچنین هدست هولولنز را در سال 2014 معرفی کرد که می‌توانست برای مصارف تخصصی در ارتش ایالات متحده استفاده شود، اما از آن زمان تاکنون این محصول متوقف شده است.

معروف ترین استارت آپ در این زمینه، مجیک لیپ، با وجود رشد سریع اولیه در سال های اولیه و سر و صدای زیاد، اخیرا با تغییر مدیریت و تمرکز بر بازار بازی، مسیر خود را تغییر داده و به نوعی روی کاربرد در بخش های کوچک صنایع

قیمت هدست واقعیت مجازی اپل چقدر است؟

انتظار می رود هدست های واقعیت مجازی اپل بسیار قدرتمندتر از محصولات موجود باشند. به گفته برخی از تحلیلگران، قیمت هدست واقعیت مجازی اپل 3000 دلار است و تنها چند صد هزار نسخه در سال اول تولید و به فروش می رسد.

این عدد در مقایسه با سایر محصولات اپل زیاد نیست، به عنوان مثال میلیون ها دستگاه اپل واچ در سال اول عرضه به فروش رسید.

اما بسیاری از فعالان صنعت بر این باورند که عرضه این هدست پیامی قدرتمند به مصرف کنندگان و توسعه دهندگان اپلیکیشن است مبنی بر اینکه این فناوری به وعده کامل خود نزدیک شده است. این هدست باید محصولی باشد که بتوان از آن به صورت روزانه استفاده کرد و می تواند در دریافت اطلاعات و خواندن متون به کاربر کمک زیادی کند.

دیگر بازیکنان و رقبای اپل در این صنعت نیز از حضور اپل خوشحال هستند زیرا احتمالا با عرضه یک محصول انقلابی مسیر توسعه جدیدی برای خود پیدا خواهند کرد. پگی جانسون، مدیرعامل استارت‌آپ مجیک لیپ، فکر می‌کند خیلی خوب است که شاهد ورود شرکت‌های دیگر به این عرصه هستیم، به‌ویژه اپل که اساساً محصولات خود را به این زودی‌ها وارد بازار نمی‌کند.

به گفته مدیرعامل مجیک لیپ، حضور اپل تایید بزرگی بر کارهایی است که در این زمینه انجام داده اند و برای اکوسیستم نیز بسیار مفید است.

به جای اختراع، یک محصول جدید ارائه دهید

اپل در طول سال‌ها نشان داده است که به ندرت چیزی نوآورانه تولید می‌کند و در عوض سعی می‌کند از ایده‌های موجود استفاده کند و آن‌ها را به گونه‌ای تغییر دهد که برای مشتریان جذاب باشد.

اپل هم در زمینه موبایل و تبلت و هم در زمینه ساعت های هوشمند این کار را انجام داده است.

قبل از آی پاد، چندین دستگاه پخش MP3 سخت افزاری در بازار وجود داشت. قبل از آیفون، بلک بری یک اتصال اینترنت بی سیم سلولی و یک کامپیوتر جیبی را در چیزی که هنوز اسمارت فون نامیده می شد ادغام کرده بود و شرکت های دیگر در حال ساخت گوشی های هوشمند بر اساس سیستم ویندوز موبایل مایکروسافت بودند. زمانی که اپل اپل واچ را عرضه کرد، ساعت های هوشمند زیادی در بازار وجود داشت که از مفهومی پیروی می کردند که دهه ها در کارتون ها و داستان های علمی تخیلی وجود داشت.

جارت وب، مدیر ارشد فناوری در Argodesign، که برنامه‌های واقعیت ترکیبی را توسعه می‌دهد، می‌گوید اپل اعتماد و حقی دارد که هیچ کس دیگری ندارد، و آنها آن را به دست آورده‌اند. آنها این موقعیت رهبری و این تمایل را برای ایجاد تعریف جدیدی از فناوری اطلاعات دارند.

بهترین مثال در عرضه اولیه آیفون بود. استیو جابز، بنیانگذار و مدیر عامل اپل در آن زمان، دستگاه جدید را در سخنرانی مهم خود ترکیبی از سه چیز توصیف کرد: یک دستگاه ارتباط اینترنتی، یک پخش کننده MP3 و یک تلفن.

در زمینه هدفون نیز ابهامی در فضای مصرف کننده وجود دارد. در دنیای فناوری، هدفون محصولی گیج کننده و بدون استفاده آشکار است. کارشناسان زمان زیادی را صرف توضیح تفاوت های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی می کنند.

اگر اپل بتواند کل صنعت را برای عموم مردم ابهام کند، می تواند اولین هدستی باشد که مصرف کنندگان اصلی آن را درک کرده و می خواهند.

جایگزینی برای آیفون، سند موفقیت تیم کوک

برای سال‌ها آیفون محصول پرچم‌دار اپل بود، اکنون فرصتی برای هدفون‌ها وجود دارد تا جای آن را بگیرد.

از سال 2016، تیم کوک، مدیر عامل فعلی اپل، بارها در مورد مزایای واقعیت افزوده صحبت کرده است که گمانه زنی های زیادی را در مورد علاقه او به عرضه این محصول به وجود آورده است.

در حالی که تیم کوک توانسته است اپل را در تمام سال‌های پس از استیو جابز موفق‌تر و ثروتمندتر کند، شخصاً هنوز نتوانسته محصولی انقلابی را عرضه کند که نشان‌دهنده دوران تصدی او باشد. بنابراین عرضه هدفون به عنوان محصولی کلیدی برای آینده این شرکت می تواند کار مدیریتی آن را با استیو جابز مقایسه کند.

در تمام این سال ها، اپل چندین شرکت فعال در زمینه هدفون را خریداری کرد:

– در سال 2013، اپل PrimeSense را خریداری کرد که دوربین هایی با سنسورهای سه بعدی تولید می کرد و محصول آن در نهایت به عنوان ویژگی Face ID در آیفون استفاده شد.

در سال 2015، اپل شرکت Metaio را خرید که نرم افزار واقعیت مجازی برای دستگاه های تلفن همراه تولید می کند.

– در سال 2016 Flyby Media خریداری شد که روی نوعی چشم کامپیوتر کار می کرد.

– در سال 2017 SensoMotoric Instruments به اپل پیوست که می توانست حرکات چشم را ردیابی کند و حضور آن در هدست واقعیت مجازی بسیار کلیدی است. در همان سال، Vrvrana نیز توسط اپل خریداری شد که روی توسعه کلاه ایمنی کار می کرد.

در سال 2018، اپل آکونیا هولوگرافیک را خریداری کرد که لنزهای شفافی برای عینک های واقعیت مجازی می ساخت.

– اپل شرکت NextVR را خریداری کرد که ارائه دهنده محتوای ویدیویی در قالب واقعیت مجازی بود.

اپل همچنین یک کیت تولید نرم افزار برای برنامه نویسان واقعیت مجازی به نام ARKit ساخته و به صورت محدود در آیفون از آن استفاده می کند.

به اینها باید محصولاتی مانند Animoji را اضافه کرد که آواتارهای زنده ایجاد می کند و در حال حاضر در آیفون در دسترس کاربران قرار گرفته است، در حالی که در زمینه صدا فناوری Spatial Audio را در هدفون فعلی خود توسعه داده است که صدای چند بعدی را برای کاربر تولید می کند. .

اپل به راحتی تسلیم نمی شود

اپل همچنین نشان داده است که برای موفقیت محصولات خود صبر و حوصله لازم را دارد، همانطور که در زمان عرضه ساعت هوشمند انجام داد.

یکی از ایده های اولیه این بود که اپل واچ یکی از ملزومات مد است. در روزهای اولیه تولید این محصول، اپل زمان زیادی را صرف علاقه‌مندی به رسانه‌های مد و ارائه محصول به طراحان مد می‌کرد.

اما زمانی که اپل واچ وارد بازار شد، اپل متوجه شد که مردم بیشتر به آن به عنوان یک ردیاب تناسب اندام علاقه مند هستند. نسخه‌های بعدی تأکیدی بر مدل طلای لوکس نداشتند و نسخه‌ای با برند نایک را معرفی کردند.

هنگامی که اپل سرانجام یک مدل جدید اپل واچ پریمیوم به نام Apple Watch Ultra را عرضه کرد، نقطه فروش آن ویژگی های ردیاب های تناسب اندام اختصاصی برای ورزشکاران جدی مورد نیاز بود، مانند عمر باتری طولانی و صفحه نمایش بزرگتر.

اپل می تواند همین کار را با هدفون های خود انجام دهد. به گفته مین چی کو، تحلیلگر محصولات اپل، حتی اگر اولین هدفون این شرکت گران باشد و فروش خوبی نداشته باشد، اپل در حال برنامه ریزی نسخه های آینده با قیمت کمتر و حجم بالاتر است.

تحلیلگران انتظار ندارند هدفون های اپل فوراً به منبع اصلی درآمد تبدیل شوند، اما معتقدند اپل در حال ورود به بازاری است که روزی می تواند میلیاردها دلار ارزش داشته باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا