اخبار روز

مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می شود؟

به گفته پی ام آپ، برداشت گندم آخرین روزهای سال در گذشته در استان های جنوبی کشور آغاز شده بود اما قیمت نهایی گندم تا کنون مشخص نشده و قیمت گندم نیز هنوز مشخص نیست. دولت و بین نمایندگان گندم کاران اختلاف نظر وجود دارد.

این در حالی است که اصرار دولت بر کیلویی 15 هزار تومان گندم در حالی است که نماینده گندمکاران به شدت با قیمت زیر 17 هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است. همین اختلاف منجر به نامه سرگشاده کشاورزان به مدیریت شد.

پس از آن، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اداره کشاورزی او می خواست به گونه ای برنامه ریزی کند که گندم کاران بتوانند با آرامش و اطمینان از آن استقبال کنند حقوق محصولات خود را به مراکز تعیین شده تحویل دهید. در نهایت دفتر ریاست جمهوری نامه ای به ناظر ارسال کرد کشاورزی وی خواستار بازنگری فوری قیمت گندم شد.

اگرچه هنوز قیمت نهایی گندم مشخص نشده است، اما بسیاری از گندمکاران محصول خود را به دولت تحویل داده اند، اما همچنان در مورد زمان ثبت مطالبات و اختلاف قیمت جدید سردرگم هستند.

دولت هنوز در این خصوص اظهارنظر قطعی نکرده است، اما از آنجایی که میانگین پرداخت مطالبات گندمکاران در سال های اخیر تقریباً 40 روز بوده است، انتظار می رود کشاورزان در همین بازه زمانی مطالبات خود را در اسرع وقت دریافت کنند. محصولات خود را به سیلوها تحویل دهند.

اما موضوع مهم اینجاست که با گذشت حدود دو ماه از سال جدید هنوز قیمت نهایی خرید تضمینی گندم مشخص نشده است و دولت تا زمان تعیین قیمت محصول را به قیمت پارسال از کشاورزان خریداری خواهد کرد. و مابه التفاوت را به حساب کشاورزان واریز کنید.

سید محمد آقامیری سرپرست وزیر جهاد کشاورزی در تازه ترین اظهارنظر خود درباره زمان واریز مطالبات گندم کاران اظهار داشت: تا 9 اردیبهشت ماه ماه 2 میلیون و 350 هزار تن گندم به سیلوها تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته 48 درصد است. رشد داشته است.

به گفته آقامیری تا 28 اردیبهشت ماه 10.5 همات به گندمکاران بدهکار بودیم که این مبلغ با کشاورزان تسویه شده است و به زودی 30 همات دیگر به حساب کشاورزان واریز می شود.

البته دولت مطالبات گندم کاران را به میزان سال گذشته و بر اساس اعلام وزارت جهاد پرداخت کرده است. کشاورزی به محض تعیین قیمت گندم در سال جاری، مابه التفاوت به حساب گندمکاران واریز می شود.

دولت قصد دارد 8 میلیون تن گندم بخرد

دولت امیدوار است امسال بیش از هشت میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری کند، اما با وجود این، اکثر گندم کاران اعلام کرده اند که حاضر نیستند گندم خود را با کمتر از 20 هزار تومان به دولت تحویل دهند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا کشاورزان برای محصول خود مشتری دیگری به جز دولت پیدا خواهند کرد یا مجبور می شوند محصول خود را با حاشیه سود کمتر به دولت تحویل دهند.

گفته می شود برخی دلالان عراقی گندم ایران را کیلویی 25 تا 30 هزار تومان خریداری کرده اند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا