اخبار روز سینما

مروری بر آثار مهم کارنامه هنگامه قاضیانی به بهانه تولدش

امروز تولد قاضیانی است. بازیگری پربار که هنوز قدرت و ظرافتش در نقش طاهره در فیلم «برای این تک» از ذهن اکثریت مخاطبانش بیرون نرفته است. به مناسبت تولد این بازیگر نگاهی داریم به آثار موفق او در سینمای ایران.

به گزارش پی ام آپ، بیست و دو سال از ورود هنگامه قاضیانی به عرصه بازیگری می گذرد. درست است که اکثر ما اولین بار با نقش طاهره در فیلم «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی با او آشنا شدیم،  اما سابقه فعالیت‌های این بازیگر به سال 1380 و بازی در فیلم «سایه‌روشن» حسن هدایت برمی‌گردد.

او اولین بار در این فیلم در نقش همسر عزت‌الله انتظامی را بازی کرد و بعد از آن بود که در آثاری مثل «آتش‌نشان کوچولو» و «اقلیما» حضورش را در این عرصه ادامه داد.

شش سال بعد از شروع بازیگری بود که برای نقش اصلی فیلم «به همین سادگی» انتخاب شد. خودش معتقد است دلیل اینکه رضا میرکریمی از بین تعداد زیادی بازیگر برای نقش طاهره او را انتخاب کرده، نگاه‌ها و شیوه انتقال احساسات مادرانه او در فیلم‌هایی مثل «آتش‌نشان کوچولو» و «اقلیما» بوده است.

قاضیانی با نقش طاهره در فیلم «به همین سادگی» به شهرت رسید. این نقش توانست نقطه عطفی برای کارنامه‌اش شود و اولین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن را پیش رویش بگذارد.

هنگامه قاضیانی برای یازی در فیلم «به همین سادگی» موفق به تصاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

چهار سال بعد این موفقیت را برای بازی در فیلم «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی تکرار کرد و در جشنواره سی‌ام سیمرغ بهترین بازیگر را برای دومین باربه دست گرفت؛ نقشی سخت که به گفته خودش برای او چالش بسیار مهمی به همراه داشته است. او در مصاحبه با فیلم‌نیوز تعریف کرده بود: « نقشم در این فیلم خیلی سخت بود. باید اعمال یک پزشک را یاد می‌گرفتم و در شرایط انفجار و خاک و … اجرا می‌کردم. خیلی اذیت شدم سر این کار. اما باید اذیت می‌شدم چون جنگ بود. وقتی بازیگر می‌خواهد نقشی را قالب‌گیری کند باید تا تهش برود.»

«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی، یکی دیگر از آثار موفق کارنامه قاضیانی بود. او در این فیلم نقشی چالش‌برانگیز بازی کرد  و در زمان اکران هم با حواشی زیادی روبه‌رو شد.

اگر سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی توقیف نمی‌شد، نقش قاضیانی در این سریال می‌توانست توجه مخاطبان تلویزیونی را هم جلب کند و اتفاق مهمی را در کارنامه این بازیگر رقم بزند.

در کنار این فیلم‌ها، «سعادت آباد»، «میگرن» و «بیداری رویاها» از مهمترین فیلم‌های کارانامه‌اش است و جوایزی از جشنواره‌های مختلف برایش به ارمغان آورده.

مروری بر آثار مهم کارنامه هنگامه قاضیانی به بهانه تولدش
نقش «رخشانه» در فیلم «بیداری رویارها» یکی از نقش‌های پرچالش کارنامه قاضیانی است.

قاضیانی علاوه بر بازی در سینما، در تئاتر هم فعالیت‌هایی انجام داده و در عرصه موسیقی هم قدم‌هایی برداشته است.

اولین بار در فیلم «به همین سادگی» آوازی را به زبان او شنیدیم؛ زمزمه‌ای از زبان زنی خانه‌دار و تنها و البته غمگین. بعد از آن در فیلم‌های «من مادر هستم» و «سعادت آباد» هم قطعه‌هایی را اجرا کرد. در فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» هم صدایش کنار آهنگساز فیلم شورا کریمی در تیتراژ شنیده می‌شد. مهمترین فعالیتش در عرصه موسیقی به سال 1394 و برگزاری کنسرت موسیقی بانوان در تالار وحدت برمی‌گردد. او در این کنسرت به عنوان خواننده قطعاتی را با تنظیم رضا تاجبخش روی صحنه برد.

قاضیانی این اواخر در سریال‌های «همگناه»، «جزیره»، «آمستردام» و «پدر گواردیولا» بازی کرده. درحال حاضر پخش «آمستردام» به کارگردانی مسعود قراگوزلو شروع شده و «پدر گواردیولا» هم به کارگردانی سعید نعمت‌الله به زودی منتشر می‌شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا