اخبار روز

دلیل اینکه مردم پول‌های خود را از بورس به بازار خودرو برند چیست؟/ جزئبات خبر

به گزارش پی ام آپ، بازار سهام روز سه‌شنبه را با رشد ۱۳‌هزار‌ و۳۳واحدی پایان داد. در روزی که تغییرات میانگین وزنی قیمت‌ها در این بازار به افزایش ۵۷/ ۰‌‌‌‌‌‌‌درصدی شاخص کل انجامید سطح نماگر مذکور به محدوده ۲‌میلیون و ۲۸۸هزار واحد رسید. روند صعودی روز گذشته قیمت‌ها در بورس پس از آن شروع شد که در روزهای پایانی هفته قبل کارشناسان بازار سرمایه نسبت به واکنش منفی سهامداران در خصوص گزارش‌‌‌‌‌‌‌های مالی ارائه‌شده ابراز نگرانی کرده بودند. این وضعیت نشان‌دهنده آن است که عملکرد مثبت اکثر سهام در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و حاشیه سود این شرکت‌ها در نهایت نتوانسته خریداران سهام را مجاب به حضور پر‌رنگ در این بازار کند. با‌این‌حال آن دسته از سهامدارانی که در روزهای شنبه و یکشنبه از موضع خرید سهام عقب‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرده بودند در روز گذشته مجددا حواس خود را به این بازار معطوف کردند.

اکنون تحقیقات به این نکته اشاره دارد که با وجود دو روز مثبت در این بازار، وضعیت روانی حاکم بر بورس تا حدودی متزلزل شده و فعالان آن بیش از گذشته به اجرای استراتژی محتاطانه تمایل پیدا کرده اند. این امر باعث از دست دادن 2.3 میلیون واحد در 3 بار در 16 روز کاری گذشته شده است. معاملات روز سه شنبه در حالی به پایان رسید که شاخص هم وزن نیز نسبت به روز معاملاتی قبل 1.43 درصد رشد داشت. به ظاهر افزایش اخبار متناقض در فضای کلان اقتصاد علاوه بر امکان بهبود وضعیت سیاست خارجی کشور با سفر پادشاه عمان به ایران، سرمایه گذاران وارد مرحله جدیدی از صبر و احتیاط شده اند.

اگرچه به گفته تحلیلگران، وضعیت رو به افول بازار جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز اثرات چشمگیری بر بدبینی خریداران حتی نسبت به نمادهای کوچکی که درآمد آنها اثرپذیری چندانی از بازارهای جهانی ندارد، گذاشته است، رسیدن ارزش خرد معاملات (سهام و حق تقدم) به سطح ۹۶۵/ ۵میلیارد تومان در روز سه‌شنبه به‌‌روشنی بر این ادعا تاکید می‌کند. اگرچه دیروز تالار شیشه‌ای با تزریق ۳۱۱میلیارد تومان پول حقیقی روبه‌رو بوده است، با این حال شواهد نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد سهام در این روز به کمترین مقدار از ابتدای سال رسیده است. در ۳ روز گذشته در حدود ۶۵۹/ ۳میلیارد تومان از گردونه معالات خارج شده است.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، دلایل متعددی برای روند نوسانی بورس وجود دارد. با شروع طوفان در بورس در سال جاری شاهد واردات بخشی از مبالغ به بازارهایی مانند بورس و ماشین وارد بورس شده اند اما به تدریج با دخالت سیاست گذار سهام شاهد از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران و خروج پول از بورس بودیم. به این ترتیب شاخص اصلی بورس نه تنها از سطح 2.5 میلیون واحدی عقب نشینی کرد، بلکه به مدت دو هفته به سختی ظرفیت حفظ کانال 2.3 میلیون واحدی را داشت. این در حالی است که در سوی دیگر این بازار رقیب بزرگ بورس یعنی بازار ارز مقاومت زیادی برای حفظ کانال 51 هزار تومانی دارد، بنابراین حتی اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی نتوانسته مردم را در این بازار مجبور به فروش کند. نشان و خروج از این بازار کند است.

در هفته‌های اخیر، برخی اظهارنظرهای سیاست‌گذاران باعث شد تا بازار سهام بار دیگر به کوره‌ای برای سرمایه‌گذاران بی‌تجربه تبدیل شود. در همین حال، بررسی‌های بنیادی نشان می‌دهد که نسبت P/E بازار سهام در محدوده معقولی قرار دارد و با نزدیک شدن به فصل مجامع عمومی و توزیع سود نقدی در مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها، انتظار داشتم این نسبت در اکثر سهام و صنایع همخوانی داشته باشد. و این در مورد آن است. این امر باعث استقبال از برخی اقدامات شد.

در این میان برخی کارشناسان به نوسانات غیرقابل پیش بینی بازار سهام اشاره می کنند و دلایل زیادی برای آن بیان می کنند. محمد شکری کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برخی از افراد با توجه به سیاست هایی که دارند فکر می کنند بورس سرمایه مردم را در دهان خود فرو برده است و به همین دلیل سطح معاملات روزانه آنها به مرز 5 میلیارد رسیده است. تومان از سطح 10 میلیارد تومان بازارهای مالی نوسان دارند.

در بورس های اصلی جهان همچنین می بینیم که نوسان بخشی از روند معاملات است، اما تفاوت بازار سهام و بازارهای مالی دنیا با بازارهای ایران در این است که هیچ تداخلی در بازار وجود ندارد، اما در ایران مداخله سیاستگذار در مکانیسم بازار سهام مستقیماً سودآوری شرکت ها را هدف قرار داده است. به این ترتیب نوسان منطقی جای خود را به یک نوسان غیرقابل پیش بینی و بلندمدت داده است. در بازاری که بخش خصوصی در شورای عالی بورس، ارزش واقعی جایی در تصمیمات و سیاست های اعمال شده ندارد. اما یکی از مسائلی که باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران شده است، بی ثباتی در سیاست های انجام شده است.

بارها مشاهده شده است که دستورالعمل های ابلاغی دارای تاریخ انقضای هفتگی یا حتی 24 ساعته هستند. بنابراین بورس به یکی از نامطمئن ترین بازارها در بین بازارهای سرمایه گذاری تبدیل شده است. طبیعتاً زمانی که بازار با شرایط غیرقابل پیش بینی مواجه می شود، سرمایه گذاران بیشتر از ورود به آن بیم دارند، گاه دیده شده که برخی از مسئولان بدون داشتن تجربه ای در بورس فضای مجازی در مورد وضعیت بورس اظهارات غیرکارشناسی می کنند و بازار را ملتهب می کنند. در حال حاضر بازار سهام در شرایطی که برای سهامداران ناشناخته است به فعالیت خود ادامه می دهد، به عنوان مثال بحث در مورد برجام، پس از برجام، نرخ بهره، قیمت ارز و نتیجه چنین مواردی در بازار چه خواهد بود در حالی که شاخص های بورس در هفته های اخیر برخلاف روند ابتدای سال حرکت کردند. نتایج بررسی‌های مسئولان بورسی و غیر بورسی حاکی از عدم قطعیت سیاست‌ها است.

واقعیت این است به دلیل انبوه ریسک های داخلی که به طور خاص از اظهارات مسئولان نشات می گیرد، سرمایه گذار نمی تواند به اخبار مثبت و حتی خوش بینی مسئولان اعتماد کافی داشته باشد. زیرا سرمایه گذار بیش از آنچه در این بازار می تواند به دست بیاورد ضرر کرده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا