اخبار روز

مردم از چه محصولاتی میتوانند شکایت کنند؟

به گفته پی ام آپ، در زمینه لوازم خانگی خارجی به جز کولر و اتو برقی سایر لوازم خانگی وارداتی قاچاق و لذا در سامانه ضمانت جامع علیه آن ادعایی مطرح نمی شود.

طرح اولیه سیستم ضمانت جامع در سال ۱۳۹۷ و در حال حاضر با هدف یکپارچه سازی تدوین شد خدمات پس از فروش فاز اول در کشور راه اندازی شده است. در این مرحله افراد ممکن است در مورد اصالت گارانتی محصول سوال کنند. این سیستم یکی از زیرسیستم های مرتبط با دامنه است مبارزه با قاچاق کالا و ارز و یکی از اهداف توسعه آن حذف رویه های کاغذی برای تایید شبکه خدمات پس از فروش بوده است.

مصرف کنندگان می توانند با بررسی شناسه ردیابی یا IMI در سیستم تضمین یک مرحله ای از برنامه سیستم یک مرحله ای استفاده کنند. کسب و کار و از کد دستوری *4*7777# برای بررسی صحت گارانتی کالا استفاده کنید. اخیرا احسان تشری، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، درباره جزئیات امکانات سامانه جامع گارانتی و محصولات قابل مطالبه، توضیحاتی در خصوص جزئیات قسمت های مهم این سامانه داده است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

ویژگی های سیستم تضمین جامع

عموم مردم این سامانه عمدتاً مصرف کنندگان و ثانیاً شرکت های خدمات پس از فروش هستند. در این سیستم مصرف کننده می تواند از اصالت گارانتی کالا مطمئن شود. به عبارت دقیق تر، برای خرید کالای دارای کد رهگیری یا شناسه و سیم کارت با IMEI، مصرف کننده می تواند قبل از خرید با بررسی این کد رهگیری در سامانه جامع گارانتی از صحت گارانتی کالای خود مطمئن شود. ضمناً در صورت شکایت مصرف کننده به شرکت خدمات پس از فروش، این شکایت در همان روز بررسی و به شرکت گارانتی کارتبل ارسال می شود و این شرکت هفت روز فرصت دارد تا به این پرونده رسیدگی کند. در این مرحله در صورت عدم حصول صلح و عدم رضایت، شکایت به سامانه بازرسی وزارت صمت ارسال می شود.

گفتنی است به گفته تکنسین سامانه ضمانت جامع، فرآیند ثبت شکایات از ابتدای سال 1402 فراهم شده است و در این مدت 300 شکایت در این سامانه ثبت شد که بیش از 200 شکایت مختومه شد و به صلح رسیدند و بقیه در حال بررسی است.

امکان دیگر در این سامانه نمایش شرکت های ضامن غیر مجاز معرفی شده از طریق اتحادیه ها یا مصرف کنندگان است. علاوه بر این امکان، شرکت های ضامن معتبر با طبقه بندی نیز معرفی شده اند. به عنوان مثال، اگر مصرف کننده قصد خرید لپ تاپ با برند خاصی را داشته باشد، می تواند شرکت های معتبر گارانتی آن برند را در سیستم گارانتی جامع شناسایی کند. در این سامانه افراد می توانند نظرات خود را ثبت کرده و امتیازی که ارزیاب به این شرکت می دهد را مشاهده کرده و بر اساس آن تصمیم گیری کنند. همچنین با هدف حذف کارت‌های گارانتی فیزیکی، مصرف‌کنندگان در این سامانه دارای کارتی هستند که تمامی دستگاه‌هایی که خریداری کرده‌اند و گارانتی آن‌ها فعال شده است، روی آن ثبت شده است.

در سامانه جامع تضمین نیز تسهیلاتی برای شرکت های ضامن در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه قبلاً تأییدیه خدمات پس از فروش کالاهای وارداتی به صورت کاغذی صادر می شد، اما اکنون این روند کاملاً سیستمی شده است و کارشناس وزارت حریم خصوصی پس از بررسی درخواست ها را تأیید یا رد می کند. شرکت ها همچنین می توانند از وضعیت دارایی هایی که ضمانت کرده اند مطلع شوند.

چه محصولاتی را می توانید برای گارانتی نامعتبر ادعا کنید؟

در حال حاضر گروه های کالایی گوشی موبایل، لپ تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی قطعات یدکی تاییدیه خدمات پس از فروش را در سامانه جامع گارانتی دریافت کرده اند که افراد می توانند نسبت به آن شکایت کنند. البته به گفته تکنسین سامانه جامع گارانتی بهترین راه پاسخگویی از گروه لوازم خانگی است که 99 درصد آن محصول تولید ملی است. اما در مورد کالاهای وارداتی به استثنای کولر و اتو برقی، سایر لوازم برقی وارداتی قاچاق هستند، بنابراین شکایت در سامانه گارانتی جامع ثبت نمی شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا