اخبار روز

مردان چه ویتامین هایی باید مصرف کنند؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

الهه جعفرزاده: یک رژیم غذایی متعادل یکی از راه های تامین مواد مغذی مهم بدن است. با این حال، ممکن است نتوان تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامتی را مصرف کرد. نیازهای غذایی فردی هر فرد ممکن است به میزان مصرف فعلی غذا، سطح فعالیت، سطح استرس، ژنتیک و سابقه خانوادگی، موقعیت مکانی و در دسترس بودن غذا بستگی داشته باشد. علاوه بر این، متغیرهایی مانند مصرف الکل، مصرف کافئین و حتی سفر نیز می توانند در این مشکل نقش داشته باشند. به عنوان مثال، اگر الکل بیش از حد مصرف کنید، در معرض خطر کمبود ویتامین B هستید.

در زیر تعدادی از ویتامین ها و مکمل های ضروری و ارزشمند برای سلامت مردان آورده شده است:

ویتامین D

ویتامین D می تواند سطح تستوسترون سالم را در مردان افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D عاملی در کاهش تستوسترون است و سطح پایین تستوسترون مردان را مستعد ابتلا به انواع مشکلات سلامتی می کند، مانند: ب- کمبود خواب، کاهش انرژی و متابولیسم یا اختلالات جنسی. بنابراین، دریافت ویتامین D بخش مهمی از سلامت مردان است.

ویتامین D همچنین با افزایش جذب کلسیم، نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان دارد. علاوه بر این، ویتامین D با عملکرد خوب سیستم ایمنی مرتبط است. با این حال، بسیاری از مردان از کمبود ویتامین D رنج می برند، زیرا در طول روز به اندازه کافی آفتاب نمی گیرند یا غذاهای غنی از ویتامین D می خورند. بنابراین مصرف مکمل های غذایی می تواند مفید باشد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله ریکاوری عضلات، سنتز پروتئین، عملکرد عصبی و غیره ضروری است. منیزیم در دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، بادام هندی، لوبیا سیاه، موز و اسفناج یافت می شود.

مکمل های منیزیم نیز مفید هستند. طبق تحقیقات، مکمل های منیزیم می توانند سطح تستوسترون خون را در مردان بهبود بخشند و سلامت عضلات را بهبود بخشند. مصرف توصیه شده منیزیم برای مردان 400 تا 420 میلی گرم در روز (هم از طریق غذا و هم از مکمل ها) است.

مردان چه ویتامین هایی باید مصرف کنند؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه ای هستند که فواید سلامتی زیادی دارند. امگا 3 به سلامت قلب و عروق، سلامت مفاصل و سلامت مغز در مردان کمک می کند. امگا 3 به وفور در ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی و همچنین غذاهایی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو یافت می شود. اگر اسیدهای چرب امگا 3 کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، می توانید با مصرف مکمل امگا 3 جبران کنید.

مردان چه ویتامین هایی باید مصرف کنند؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

ویتامین های گروهی ب

ویتامین های B نقش اساسی در تبدیل غذا به انرژی دارند. ویتامین های B شامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، B6 (پیریدوکسین)، بیوتین (B7)، اسید فولیک (B9) و B12 است. این ویتامین ها همچنین با تولید انتقال دهنده های عصبی که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خو ضروری هستند به یک سیستم عصبی سالم کمک می کنند.

علاوه بر این، ویتامین های B6 و B12 برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کنند.

برخی از عوامل سبک زندگی می توانند بر سطح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. مصرف الکل می تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند. افزایش استرس می تواند منجر به از دست دادن برخی از ویتامین های B، به ویژه ویتامین B6 شود. از سوی دیگر، رژیم های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می تواند منجر به افزایش استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

برای دریافت ویتامین B کافی، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از منابع ویتامین B یک گام مهم است. مکمل های B کمپلکس را در رژیم غذایی خود بگنجانید که حاوی تمام ویتامین های گروه B است.

مردان چه ویتامین هایی باید مصرف کنند؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

روی (فلز روی)

روی چندین فواید مهم برای سلامت مردان دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه تناسلی مردان از جمله تولید اسپرم، سلامت پروستات و سنتز تستوسترون دارد. سطح کافی روی برای حفظ سطح تستوسترون سالم که در میل جنسی و رشد عضلات نقش دارد، مهم است. روی همچنین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی، کمک به فعال کردن آنزیم‌های دخیل در پاسخ ایمنی و ارتقای سلامت کلی مفید است.

غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت گاو، آجیل، دانه ها، محصولات لبنی و تخم مرغ. هنگامی که مردان مکمل روی مصرف می کنند، باید مراقب باشند که از 40 میلی گرم در روز تجاوز نکنند. زیرا مصرف زیاد روی می تواند منجر به کمبود مس شود.

مردان چه ویتامین هایی باید مصرف کنند؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

بیشتر بخوانید:

6 غذایی که مردان باید هر روز بخورند

این نوشیدنی برای مردان خطرناک است

مردان بالای 40 سال نباید از این غذاها استفاده کنند

منبع: مراقب خودت باش

۴۷۲۳۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا