اخبار ارز دیجیتال

مدل ذهنی ساده‌ای که شرایط و زندگی مالی من را تغییر دهد

زندگی ما برپایه مدلهای ذهنی میچرخد. مدل ذهنی چهارچوبی کلی را برای درک و تصمیم گیری های ما تعیین می کند. ترید و معامله گری و سرمایه گذاری از این موضوع مستثنا است. آگاهی و شناخت بیشتر از مدل‌های ذهنی می‌تواند به سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک کند.

تفکر انتقادی و خلاق درکنار شنیدن تجربه‌ها و مثال‌های مختلف، به شناخت و شکل‌دادن بهترین مدل ذهنی برای تصمیم‌گیری‌های مهم ازجمله تصمیم‌های زندگی مالی و سر مایه‌گذاری کمک می‌کند.

این یادداشت با کمک مقاله‌ای از دِریوس فورو (داریوش فورو)، یکی از سرمایه‌گذاران و ن ویسنده بلا، کتاب و مقاله و برگزاری دوره‌های آموزشی در‌زمینه کسب‌وکار و کسب ثروت، نوشته شده است. در این مقاله، فورو توضیح می‌دهد که چگونه مدل ذهنی ساده‌ای در تمام جوانب زن دگی مالی، ازجمله سرمایه‌گذاری به کمک کرده است. ادامه متن را به‌نقل از دریوس فورو می‌خوانید.

تعریف من از مدل ذهنی

در‌زمینه خرج‌کردن اشتباه‌های بسیار مرتکب شده‌ام. وقتی به پولی فکر می کنم که در گذشته از دست دادم، حالم دگرگون می شود! آن زمان هنوز با مدل ذهنی فعلی‌ام درباره زندگی مالی و هزینه‌کردن آشنا نبو دم.

ازآنجاکه به فلسفه ذهن‌آگاهی علاقه‌مند هستم و می‌دهم «دم را غنیمت بشمارم»، سعی می‌کنم خیلی دوست داشته باشم. اما اعتراف کنم که هنوز فکر کنم به تصمیم‌های اشتباهم آزارم می‌دهد!

برای مثال، هر سال زمستان یک کاپشن معمولی جدید می‌خریدم؛ اما چهار یا سال پیش، سرانجام تصمیم گرفتم یک‌ مرتبه پول پنج پرداخت کنم و کاپشن باکیفیت بخرم.

دو برابر آنچه همیشه می‌پرداختم، برای این کاپشن باکیفیت پول دادم؛ اما حالا کاپشنی بسیار گرم بود که باعث شد حتی به خرید کاپشن جدید فکر کنم هم نخواهم کرد. بنابراین، دیگر نیازی نیست هرسال زمان و انرژی‌ام را برای پیداکردن کاپشن‌های ج صرف و برای خریدشان پول خرج کنم.

من اسم این نگاه به جهان (مدل ذهنی) را «خوب خرج کن تا در وقت و پولت صرفه‌جویی کنی» می‌گذارم. در اکثر زبان‌ها، ضرب المثل یا اصطلاحی است که می‌تواند این مدل ذهنی را در قالب چ و کلمه توضیح دهد. ما مردم هلند می‌گوییم «مفتش گران است!»؛ اما این فلسفه و مدل ذهنی برای چیزهای دیگری به‌غیر از خریدکردن هم کاربرد دارد.

در این مطلب، به عنوان مثال از کاربردهای این مدل ذهنی در زندگی شخصی‌ام اشاره می‌کنم و توضیح می‌دهم که این مدل ذهنی چگونه زندگی مالی را تغییر داد.

بیشتر بخوانید: شما با خواندن «پدر پولدار، پدر بی‌پول» باهوش‌تر نشدید!

تغییر مدل ذهنی بر نوشتن کتاب

سال ۲۰۱۵، اولین کتاب را نوشت؛ اما نتوانستم ازپسِ ارائه و معرفی آن در بازار کتاب بربیایم. این کتاب را «موفقیت بزرگ زندگی» (Massive Life Success) طراحی گرافیکی آنلاین و رایگان به نام «کانوا» (Canva) تصویر مضحکی برای جلد کتاب طراحی کردم که به این شکل درآمد:

این تصویر حتی به تصاویر روی جلد کتابهای فعلی ام هم نیست. برای کتابم نه لوگو داشتم و نه سبکی خاص. درمجموع، ظاهر کتابم نشان می‌داد که نویسنده‌ای تازه‌کار هستم.

چند هفته بعد از انتشار کتاب، حس بدی درباره اش پیدا کردم. و نکات کتاب را دوست داشتم. اما ظاهرش حرفه‌ای به نظر نمی‌رسید؛ پس زمان و انرژی بسیار صرف کردم تا راه‌وچاه انتشار کتابهای موفق و پرفروش را ب یاموزم.

علاوه بر براین، تلاش کردم برای تمام طرح‌هایم سبک خاص ایجاد کنم. می‌توان آن را مشخص و هویتِ برند بنامید کرد. در مدت یک سال، کتاب «نبردهای درونی‌ات را بِبَر» (Win Your Inner Battles) را مجدداً منتشر کرد.

درنهایت، کتاب با عنوان و طرح جلد و توضیح پشت جلد منتشر شد. همچنین، چینش فصل‌های کتاب را تغییر دادم که تجربه خواندنش را آسان‌تر کرد.

با جان ودل کار کنید!

اکنون و پس از گذشت هفت سال، هنوز هم صدها نسخه از این کتاب هرماه فروخته می‌شود. من هم درس مهمی از این تجربه آموخته ام. خیلی ممکن است فقط برای «رفع وظایف» کار کنید تا سریعتر سراغ پروژه بعدی بروید؛ اما این استراتژی اشتباه است!

سعی کنید از آن دسته از افراد نباشید که همه کارهایشان را عجولانه انجام می دهند. روی پروژه هایتان و انرژی فقط کافی است تا محصول عالی از آب دربیاید. کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

بار اول به اندازه کافی وقت و هزینه خرج کتابم نکردم. دستیابی به کارم کتابی متوسط ​​که بیشتر چنگی به دل نمی‌زد. اما بعد از آن، پول و زمان صرف خلق بهترین کتاب ممکن شد. همان کتاب متوسط ​​با خرج‌کردن پول و زمان کافی، به اثر مشهوری تبدیل شد که هنوز هم برایم منبع درآمد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌ها برای شروع بیت کوین و ارزهای دیجیتال

نقش مدل ذهنی در سفرکردن

من از مسافرت متنفرم. حوصله‌ام در فرودگاه‌ها، هواپیماها، قطارها و صف‌های انتظار سَر می‌رود و خیلی اذیت می‌شوم. درعین‌حال، دلم می‌خواهد تعطیلات را در سفر باشم و از مکان‌های جالب دنیا دیدن ک نم.

بنابراین، این کار را به روشی خاص و عجیب می‌دهم. چند قانون شخصی درباره سفرکردن دارم. مثلاً در طول تعطیلات تابستان هرگز با هواپیما پرواز نمی‌کنم؛ چراکه ارزش ازدحام سرسام‌آورش را ندارد.

علاوه بر این، از تورها و پکیج‌های مسافرتی استفاده نمی‌کنم. همان طور که می‌دانید، تورهای مسافرتی با برخی از شرکت‌های هواپیمایی و ایرلا این‌ها و هتل‌ها قرارداد می‌بندند. وقتی جوانتر بودم، چند سفر با استفاده از تور و پکیج مسافرتی رفتم. اما دیگر برایم کافی است.

خلاصه بگویم تمام تلاشم را می‌کنم تا در زمان‌های شلوغ از سفر به مکان‌های محبوب خ ودداری کنم. برای نمونه، حاضرم یک کاسه پیچ‌و‌مهره بخورم. اما هرگز در ماه ژوئیه (تیر) به پاریس سفر نکنم. همچنین، برای اینکه عقلم را از دست نمی‌گذارم، هرگز در طول تعطیلات کریسمس به شهر نیو یورک سفر نمی‌کنم.

یک مدل ذهنی ساده که شرایط و زندگی مالی من را تغییر دهد
تصویری از فرودگاهی پرازدحام در زمان تعطیلات

وقتی با هواپیما سفر می‌کنم، سعی می‌کنم تا جایی که بودجه‌ام اجازه بدهد، بلیت بیزنس‌کلاس بگیرم. از رانندگی هم خوشم می‌آید. من در هلند زندگی می‌کنم و تجربه رانندگی تا جنوب اسپانیا را هم داشته‌ام.

با خرید بلیت بیزنسکلاس یا رانندگی‌کردن نباید در صف بمانم. در ازای هزینه‌هایی که می‌پردازم، از تمام تجربه‌های سفرم از لحظه ترک خانه لذت می‌برم. برای من سفر از این جا آغاز می شود.

در مسافرت آدم سختگیری هستم جستجو می‌کنم زیاد سفر نکنم. بهتر است در بهترین شرایط سفری عالی داشته باشید تا به سفرهای عادی و معمولی سفر کنید.

بیشتر بخوانید: متاورس و صنعت توریسم؛ متورس چگونه گشت و گذار ما را تغییر می دهد؟

مدل ذهنی در بهره‌وری و بازدهی شخصی

اکثر افراد برای بهبود خود بهره‌وری مالی و شخصی همیشه در کشف اپلیکیشن‌ها و بزارها و روش‌های جدید نشان می‌دهند. ولی من اینگونه نیستم. سال‌ها پیش از زمانی‌که دانشجو بودم، درباره بهره‌وری شخصی تحقیق و سال‌ها تلا ش کردم سیستمی پیدا کنم تا بتوانم از پول و زمانم بهترین بهره را ببرم.

یادداشت مترجم: بهره‌وری شخصی به اصول و قواعد اشاره می‌کند که هر فردی ممکن است در زندگی‌اش به کار گرفته شود تا با مدیریت زمان، مسئولیت‌ها، اهداف، وظایف، کارها و عادت‌های روزانه‌اش را کارآمدتر و پربازده‌تر انجام دهد.

وقت و پولم را برای کتاب‌ها، دوره‌ها، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای کاربردی در این زمینه صرف کردم. این هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه سرمایه گذاری بزرگی بود. اما الان تکلیفم روشن است. دیگر لازم نیست برای هرچیزی که به بهره‌وری شخصی مربوط باشد، وقت و پول صرف ک نم.

بیشتر بخوانید: با ترید چه چیزی به دست می‌آورم؟ یک پاسخ متفاوت

اکنون‌ میدانم بهترین روش‌ها و ابزارها برای استفاده بهینه از زمان و پول کدام یک ست. این موضوع بود که مجبور شدم یک بار روی آن کار کنم و خیلی ساده فقط راتژی‌ام را عملی می‌کنم. دیگر جستجوهای اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های جدید نمی‌روم. وقتی چیزهایی که درحال‌حاضر استفاده می‌کنند جواب می‌دهند، چرا باید به ترکی با تیم بَرنده دست بزنم؟

این مثال خوبی از مدل ذهنی «خوب خرج کن تا در وقت و پولت صرفه‌جویی کنی» است.

مدل ذهنی ساده‌ای که شرایط و زندگی مالی من را تغییر دهد

اگر خوب خرج کنید، معمولاً فقط یک بار می‌شوید خرج کنید

بسیاری از افراد بهره‌وری شخصی خود را جدی نمی‌گیرند و درباره‌اش تحقیق نمی‌کنند و از دوره‌های آموزشی مرتبط بهره نمی‌برند. آنها چند مقاله یا کتاب می‌خوانند و فکر می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند. ولی بهره‌وری موضوع‌های شخصی است. شما باید سیستمی پیدا کنید که برایتان کار کند.

اگر یک بار خوب سرمایه‌گذاری کنید، فقط یک بار انجام می‌دهید و یک عمر برایتان جواب می‌دهد. اگر سیستمی را پیدا کنید که برای شما کار می‌کند، می‌توانید با خیال آسوده تا آخر عمر به آن تکیه کنید.

روی تصمیم‌گیری‌هایی که می‌توانند سود خوبی برای به‌همراه داشته باشند، انتخاب کنید. زندگی کوتاه است؛ پس بهتر است در این زمان کوتاه روی سریع‌ترین راه را امتحان کنید که کمک می‌کنید پ ول به دست آورید.

هیچ شکی نیست که اگر امروز موادغذایی ارزان‌تری بخرید، پول کمتری می‌پردازد. اما مطمئن است که این کار مالی شما را متحول نمی‌کند. شما باید به‌گونه‌ای زندگی کنید که به شما کمک کنید تا ثروتمند شوید. به تصمیمات بزرگی که می‌گیرید، فکر کنید. آیا آن‌ها شما را در بلندمدت فقیرتر می‌کنند یا ثروتمندتر می‌کنند؟

بیشتر بخوانید: فعالان حوزه ارزهای دیجیتال چقدر ثروت دارند؟

به عنوان مثال بسیار بارز آن خرید خودرو، آن هم به‌روش اقساطی و شرایطی است. شما تنها با پول پیشی که برای خرید یک خودروی قسطی پرداخت می‌کنید، می‌توانید میلیون‌ها کار را انجام دهید. پس چرا باید این کار سودآور باشد و بهتر است را فدای نشستن در خودرویی لوکس و گران قیمت کنید؟

اگر روی این تصمیم‌های بزرگ کنید، زندگی را برای خودتان آسان‌تر کنید. به آینده فکر کنید. مطمئناً دلتان می‌خواهد از مطمئن باشید که می‌توانید و سال بعد از درمقایسه‌با امسال، وضعیتی که در آن موقعیت بهتری داشته باشید، باشید.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا