دانستنی ها

محققان: تنها دو شب محرومیت از خواب می تواند باعث ایجاد احساس پیری در شما شود

علاوه بر ناتوانی بیشتر، احساس مسن‌تر شدن می‌تواند از طریق رژیم غذایی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی و تمایل کمتر به معاشرت بر سلامتی تأثیر بگذارد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در ایران انجام شده است، دو شب خواب ناکافی برای ایجاد احساس پیری کافی است. به گفته محققان، خواب مداوم و ترمیمی عامل مهمی در احساس سن واقعی افراد است.

روانشناسان در سوئد دریافتند داوطلبانی که دو شب متوالی خواب محدودی داشتند، چهار سال پیرتر بودند. برخی همچنین ادعا کردند که خواب آلود بودن باعث می شود چندین دهه احساس پیری کنند.

عکس آن زمانی مشاهده شد که افراد اجازه داشتند 9 ساعت در رختخواب بمانند. اگرچه این رویکرد تأثیر کمتری بر احساسات افراد داشت، اما شرکت‌کنندگان در مطالعه ادعا کردند که پس از استراحت کافی، به‌طور متوسط ​​سه ماه جوان‌تر از سن واقعی خود احساس می‌کنند.

تاثیر فوری کمبود خواب بر احساس پیری

لئونی بالتر، روانشناس اعصاب در موسسه کارولینسکا در استکهلم و نویسنده اول این مطالعه می گوید: «خواب تأثیر زیادی بر احساس شما نسبت به سن شما دارد و این فقط به الگوهای خواب طولانی مدت شما مربوط نمی شود. حتی اگر دو شب کمتر بخوابید، تاثیر مستقیم آن را خواهید دید.

علاوه بر ناتوانی بیشتر، احساس مسن‌تر شدن می‌تواند از طریق رژیم‌های غذایی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی و کاهش میل به معاشرت و مشارکت در تجربیات جدید بر سلامت آنها تأثیر بگذارد.

محققان برای رسیدن به نتایج خود دو مطالعه انجام دادند. در مرحله اول، 429 نفر بین 18 تا 70 سال به سؤالاتی در مورد اینکه چه سنی داشتند در هنگام خواب بد شبانه پاسخ دادند. خواب آلودگی نیز بر اساس مقیاس استاندارد مورد استفاده در تحقیقات روانشناختی رتبه بندی شد.

دانشمندان دریافتند که به ازای هر روز کم خوابی، داوطلبان به طور متوسط ​​سه ماه احساس پیری می کردند. افرادی که به مدت یک ماه بدون وقفه می خوابیدند تقریباً شش سال از سن واقعی خود جوان تر بودند. اما به وضوح نبود آیا کم خوابی باعث می شود افراد احساس پیری کنند یا برعکس؟

در مطالعه دوم، محققان از 186 داوطلب 18 تا 46 ساله پرسیدند که بعد از دو شب خواب زیاد، جایی که هر شب 9 ساعت در رختخواب می‌ماندند، و دو شب که فقط چهار ساعت در هر شب می‌خوابیدند، چه احساسی داشتند. پس از دو شب محدودیت خواب، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​4.44 سال بزرگتر از زمانی که خواب کافی داشتند احساس می کردند. بنابراین، احساس پیری با احساس خواب آلودگی همراه بود.

بالتر گفت: “اگر می خواهید احساس جوانی کنید، مهمترین چیز این است که از خواب خود محافظت کنید.”

مطالعات آینده

در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی B، روانشناسان تفاوت‌هایی را در واکنش افراد به محرومیت از خواب توصیف می‌کنند. این تعریف بسته به اینکه افراد صبح زود بیدار می شوند و شب زود به رختخواب می روند یا اینکه عصر هستند، یعنی دیر بیدار می شوند و دیر به رختخواب می روند متفاوت است. تیپ های عصرگاهی اغلب حتی پس از خواب زیاد احساس پیری می کنند.

بالتر می‌گوید در صورت تایید، می‌توان از این یافته‌ها به خوبی استفاده کرد. او گفت: درک این نکته مهم است که سن ذهنی چقدر انعطاف پذیر است. اگر بتوانیم به مردم احساس جوان‌تر کنیم، می‌توانند از مزایای آن لذت ببرند. مانند تجربیات جدید و میل بیشتر به فعالیت های اجتماعی و بدنی.

دکتر روانشناس دانشگاه ساری سرنا ساباتینی نتایج را امیدوارکننده خواند، اما گفت که بررسی اینکه آیا این نتایج در افراد مسن صادق است یا خیر، باید در اولویت تحقیقات آینده باشد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مهمی که در تحقیقات آینده باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی این مکانیسم ها در طول زمان است. این مطالعه به ما می گوید که خواب بد شبانه می تواند بر احساس ما در روز بعد تأثیر بگذارد. پس ماه ها و سال ها کم خوابی چه اثراتی دارد؟

دکتر Ioliana Hartescu، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه Loughborough، گفت که کیفیت خواب ناکافی یا ضعیف برای رفتارهای سبک زندگی مهم است و بر سلامت طولانی مدت تأثیر می گذارد.

گفت: بخواب یکی این یک رفتار قابل تغییر است که تأثیر فوری و قابل توجهی بر سلامتی دارد. توجه به اثرات تغذیه نامناسب و عدم فعالیت بدنی به زمان نیاز دارد. با این حال، تأثیر یک شب کم خوابی فوری است و در عرض 24 ساعت روی همه رفتارهای سبک زندگی قابل مشاهده است.»

مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است

یک مطالعه 10 ساله جداگانه بر روی بیش از 4000 اروپایی نشان داد کسانی که به طور منظم دو تا سه بار در هفته ورزش می کردند نسبت به افراد کم تحرک بسیار کمتر بی خوابی داشتند و می توانستند هر شب 6 تا 9 ساعت بهتر بخوابند.

تیم تحقیقاتی بین‌المللی، نظرسنجی‌هایی را درباره عادات ورزش، میزان و مدت خواب، و خواب‌آلودگی در طول روز از افرادی که در بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا ثبت‌نام کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. داوطلبان در 21 منطقه و 9 کشور به مدت ده سال پیگیری شدند.

این مطالعه نشان داد افرادی که حداقل یک ساعت دو بار در هفته ورزش می کردند، 42 درصد کمتر از افراد کم تحرک مشکل به خواب رفتن داشتند.

نویسندگان در BMJ Open می نویسند: “این مطالعه یک دوره پیگیری طولانی 10 ساله دارد و نشان می دهد که ثبات در فعالیت بدنی ممکن است عامل مهمی در بهینه سازی مدت خواب و کاهش علائم بی خوابی باشد.”

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا