عمومی

مبارزه با گروه های تروریستی در توافقات ایران و عراق

رئیسی این اظهارات را روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با محمد شیعه السودانی السودانی نخست وزیر عراق بیان کرد.

وی از پذیرفتن دعوت نخست وزیر عراق برای سفر به ایران قدردانی کرد. روابط ما با عراق روابط عادی نیست، روابط ما ریشه در اعتقادات دو ملت دارد که دو ملت و دو دولت را به هم نزدیک کرده است.

اوج روابط ایران و عراق را می توان در مراسم اربعین دید [which marks the martyrdom of the Third Infallible Imam of Household of Holy Prophet, Imam Hussein (PBUH) and his true companions in the Battle of Karbala]. عراقی ها میزبان شایسته ای از زائران اربعین هستند و من از آنها قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه تهران و بغداد در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و عراق در دولت جدید بهبود یابد.

وی افزود: دولت های ایران و عراق معتقدند امنیت، صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است و از این رو مبارزه با گروه های تروریستی، جنایات سازمان یافته، باندهای قاچاق مواد مخدر و هرگونه ناامنی که منطقه را تهدید می کند، بخشی از توافقات و مشترک است. رئیس جمهور افزود: اراده دو کشور.

رئیسی با تاکید بر اینکه امنیت، ثبات و آرامش منطقه باید توسط کشورهای منطقه ایجاد شود، گفت: حضور نیروهای خارجی در منطقه ما به هیچ وجه ایجاد امنیت نمی کند، همانطور که حضور آمریکایی ها در افغانستان و عراق باعث ایجاد امنیت شده است. امنیت ایجاد نمی کند، در سایر نقاط منطقه نیز امنیت ایجاد نمی کند، بنابراین خروج آنها از منطقه قطعا می تواند به امنیت منطقه کمک کند.

رئیسی حضور نخست وزیر عراق در ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: مذاکرات مقامات ایرانی و عراقی قطعا می تواند گامی بلند در جهت بهبود روابط باشد.

وی همکاری در زمینه های اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و افزود: مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از موضوعات مورد مذاکره است و بدون شک این بازدید و گفت و گو بین دو طرف است. هیأت های ایرانی و عراقی می توانند در حل و فصل مسائل فی مابین اهمیت زیادی داشته باشند.

رئیسی همچنین سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل دو کشور موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که السودانی و دولت متبوعش بتوانند گام های بلندی در راستای روابط خوب دو کشور بردارند.

عراق اجازه ندهد از خاکش علیه کشورهای دیگر استفاده شود

نخست وزیر عراق نیز به نوبه خود گفت که در دیدار با رئیس جمهور ایران همکاری های امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: «دولت عراق متعهد به اجرای قانون اساسی است و اجازه نخواهد داد از خاک عراق برای آسیب رساندن به کشوری استفاده شود.

السودانی خاطرنشان کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حضور دارد و با همتای خود برای دستیابی به سازوکار کاری و همکاری برای جلوگیری و پرهیز از هرگونه تنش دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر عراق سفر خود به ایران را تقویت روابط تاریخی دو کشور دانست و گفت: مردم و دولت عراق حمایت های جمهوری اسلامی از تروریست های داعش را فراموش نمی کنند.

السودانی بر اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و ​​باندهای قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی تاثیر مهمی بر امنیت منطقه دارد، گفت: امروز توافق کردیم جلسات کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود.

السودانی السودانی که در رأس یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد، در مجتمع سعدآباد مورد استقبال ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

السودانی در سفر دو روزه خود قرار است با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

رئیسی و السودانی قصد دارند در این دیدار گفت وگو کنند زیرا هیئت های سیاسی و اقتصادی دو کشور همچنین در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفتگو خواهند کرد.

این سفر اولین سفر یک مقام عراقی به ایران پس از تشکیل دولت جدید عراق است.

MNA/IRN84956665


Source

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا