اخبار روز

کنسرو تن ماهی هم گران شد! / قیمت جدید و تکان دهنده

 مسعود بختیاری با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار در ژانویه 1400 کنسرو ماهی تن و پاستا گوجه فرنگی وی گفت: تعداد تولیدکنندگان و برندهای این دو محصول در کشور قابل توجه است و انحصاری بر روی محصولات وجود ندارد. قیمت دستور عمل اشتباهی است.

او تاکید کرد که دولت وی نمی تواند قیمت ماده اولیه تولید را کنترل کند، گفت: 6 ماه پیش ستاد تنظیم بازار با قیمت 39 هزار تومان کنسرو ماهی موافقت کرد و در آن زمان قیمت هر کیلوگرم تن ماهی 52 هزار تومان بود. با این نرخ قیمت هر کنسرو دانه 39 هزار تومان منطقی به نظر می رسد. اما در حال حاضر قیمت هر کیلو تن ماهی به بیش از 120 هزار تومان رسیده است، یعنی بیش از 120 درصد. افزایش قیمت و در این شرایط نمی توان دانه های کنسرو ماهی را با قیمت 39 هزار تومان به فروش رساند زیرا بیش از 70 درصد قیمت نهایی کنسرو ماهی بر اساس قیمت ماهی تعیین می شود.

رئیس اتحادیه صنایع غذایی کنسرو با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار تصمیمی برای تغییر قیمت ماهی تن ندارد، گفت: تولیدکنندگان ماهی تن مدت هاست تولید را متوقف کرده اند. چون تولید به صرفه نبود و تولیدکنندگان از اواخر اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان با چالش های جدی مواجه بودند. معاون اول رئیس جمهور تا آخر دستور داده بود ماه رمضان قیمت ها نباید افزایش یابد و از آنجایی که مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار نداشت، تولید را متوقف کردند.

بختیاری با اشاره به کمبود 180 گرمی کنسرو ماهی در فروشگاه های زنجیره ای گفت: ماهی تن 180 گرمی مشمول قیمت اجباری است به همین دلیل تولید متوقف می شود و در سطح عرضه کمبود محصول وجود دارد و تمرکز تولیدکنندگان روی تولید است. کنسروهای ماهی طعم‌دار مانند شوید و فلفل و 120 و 150 گرم غلیظ شد. فروشگاه های زنجیره ای نیز به سندیکا گفتند که کمبود عرضه کاملا مشهود است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ ستاد تنظیم بازار بی توجه و تعهد به تولید و صنعت کشور است; و تولیدکنندگان در حال بررسی شکایت از این ستاد در دیوان عدالت اداری هستند چرا که این ستاد خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد کرده است. صنعت وارد شده است

وی با تاکید بر اینکه هیچ وزیری بر رئیس ستاد تنظیم بازار اختیار ندارد، تاکید کرد: به نظر می رسد این رهبری فرصت برخورد با مشکلات آنها صنعت ندارند. متاسفانه برخی تصمیمات در سطح کلان باعث شده است که تولیدکنندگان به عنوان مجرم شناخته شوند زیرا همه راه ها را می بندند و اگر فردی یکی از قوانین را زیر پا بگذارد مجازات می شود که این راه درستی نیست.

ماهی تن زیر 65 هزار تومان در بازار موجود نیست.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا