اخبار روز سینما

ماراتن هیجان انگیز فیلم کن از فردا شروع می شود + جزئیات این جشنواره

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن روز سه شنبه 26 می آغاز می شود. از آنجایی که فیلمسازان برتر امسال آثار خود را به کن آورده اند، فرانسه نیز با چالش هایی از جمله ناآرامی های اجتماعی مواجه است.

می توان گفت مهم ترین جشن سالانه سینمای جهان، هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن است که از 16 تا 27 می (26 می تا 6 ژوئن 1402) در جنوب فرانسه برگزار می شود و میزبان چهره های بزرگ سینما خواهد بود. کن برای ارائه جدیدترین آثار خود.

یک روز مانده به آغاز این رویداد سینمایی، اتفاقات مهم این دوره از جشنواره فیلم کن را مرور می کنیم:

نمایش سینما در پوستر جشنواره کن

کن که چند سالی است از تصویر چهره های تاثیرگذار و شناخته شده سینما در پوستر رسمی خود استفاده می کند، امسال با تصویری از «کاترین دونو» نماد سینمای فرانسه به استقبال هفتاد و ششمین دوره خود می رود.

این پوستر عکاسی سیاه و سفید کاترین دونو را در فیلم ضربان قلب به کارگردانی آلن کاوالیر در سال 1968 نشان می دهد. کن این چهره سینمایی را مظهر سینما و شخصیتی تسلیم ناپذیر توصیف کرده است که اگرچه بارها علیه او بازی کرده است، اما بر اعتقاداتش ثابت قدم است. دونو در فیلم های فیلمسازان مشهوری چون «ژاک دمی»، «آنیس واردا»، «لوئیس بونوئل»، «فرانسوا تروفو»، «مانوئل دو اولیویرا» و… بازی کرده است.

“جانی دپ” در افتتاحیه

جشنواره فیلم کن با نمایش فیلم «ژان دو بری» از «میوین» با بازی «جانی دپ» افتتاح می شود. «جانی دپ» پس از اختلاف حقوقی با همسر سابقش «امبر هرد» که حضور او در سینما را خدشه دار کرده بود، با حضور در فیلم افتتاحیه جشنواره کن بازگشتی باشکوه به عرصه بازیگری داشته است.

در این درام تاریخی، دپ نقش شاه لویی پانزدهم و میوین نقش اصلی ژان دو بری را در کنار بنجامین لاورن، ملویل پوپو، پیر ریچارد، پاسکال گرگوری و ایندیا هیر بازی می‌کنند. روابط پر فراز و نشیب لوئی پانزدهم و همسرش ژان دو بری.

«جانی دپ» و حضور خطرناک در کن

آخرین باری که جانی دپ بخشی از جشنواره فیلم کن بود در سال 2011 و اولین نمایش جهانی فیلم دزدان دریایی کارائیب: در جزر و مد عجیب بود. در آن زمان، او یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای جهان بود، وضعیتی که در سال‌های بعد به تدریج کاهش یافت، پس از گزارش‌هایی مبنی بر رفتار نامناسب در صحنه فیلمبرداری و طلاق پر سر و صدای او از همسرش امبر هرد، که شامل اتهامات خشونت خانگی نیز می‌شد. سو استفاده کردن.

بازگشت اسکورسیزی به کن پس از 38 سال

 

ماراتن هیجان انگیز فیلم کن از فردا شروع می شود + جزئیات این جشنواره

فیلم «قاتلان ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی که بسیاری از تماشاگران سینما منتظر دیدن آن هستند، سرانجام به جشنواره فیلم کن راه یافت. پیش از این، رقابت شدیدی بین ونیز و کن برای اکران جهانی این فیلم توسط یکی از بزرگترین سینماگران معاصر وجود داشت.

“قاتلان ماه کامل” بر اساس کتاب پرفروش غیرداستانی نوشته “دیوید گران” ساخته شده است و داستان آن در مورد یک سری قتل است که در اوکلاهاما در دهه 1920 رخ می دهد. زمانی که سرخپوستان اوسیج نفت را در زیرزمین های خود کشف کردند و یکی یکی کشته شدند و با افزایش تعداد قتل ها، اف بی آی تازه تاسیس این پرونده را در دست گرفت و یکی از وحشتناک ترین جنایات سازمان یافته در تاریخ آمریکا فاش شد.

 

کن و ونیز برای “قاتلان” رقابت می کنند

این اولین بازگشت اسکورسیزی به کن از سال 1985 (38 سال پیش) است که برای فیلم After Hours برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. در این وسترن که ساخت آن 200 میلیون دلار هزینه شده، لئوناردو دی کاپریو نقش ارنست بورخوت را بازی می کند که خواهرزاده یک دامدار قدرتمند به نام ویلیام هیل با بازی رابرت دنیرو است. لیلی گلدستون نیز نقش همسر دی کاپریو را بازی می کند.

 

لیست ستاره های بخش اصلی مسابقه

بخش اصلی این مسابقه شاهد رقابت سینماگران مشهوری از جمله وس اندرسون، کن لوچ، نانی مورتی، هیروکازو کوریدا، نوری بیلگه سیلان، آلیس رورواکر، تاد هاینز و ویم وندرس بود. نخل طلا به بهترین فیلم تعلق می گیرد.

«سیارک شهر» ساخته وس اندرسون، «مگس سیاه» نوشته ژان استفان سایر، «آناتومی سقوط» از جاستین تریر، «کلاب صفر» جسیکا هاسنر، «برگ های افتاده» آکی کوریزماکی، «خورشید آینده» ساخته نانی مورتی، «کیمر» آلیس رورواکر، «هیولا» هیروکازو کوریدا، «منطقه مورد علاقه جاناتان گلیزر»، «درباره علف خشک» نوری بیلگه گیلان، «بلوط پیر» کن لوچ، «راپیتو» مارکو بلوکیو، «میود دسامبر» از «T» هاینز» و «روزهای بزرگ» ساخته «ویم وندرس» از بزرگترین مدعیان نخل طلای 2023 هستند.

قضاوت سخت برای هیئت منصفه 9 نفره

ماراتن هیجان انگیز فیلم کن از فردا شروع می شود + جزئیات این جشنواره

روبن اوستلوند، فیلمساز برنده دو نخل طلا، ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را بر عهده دارد و جولیا دوکورنو، کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی برنده نخل طلای 2021، مریم توزانی، کارگردان و فیلمنامه نویس مراکشی. دنیس منوش، بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی، نویسنده و کارگردان زامبیایی-انگلیسی، بری لارسون، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی، پل دانو، بازیگر، نویسنده و کارگردان آمریکایی، عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان، و دیمین شیفرون نویسنده و کارگردان آرژانتینی دیگر اعضای هیئت داوران هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن هستند که کار دشواری را برای پی ام آپ برنده نخل طلای بهترین فیلم و جوایز دیگر از جمله جایزه بزرگ هیئت داوران بر عهده دارند. ، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و زن و… از 21 فیلم در بخش رقابتی.

 

«کن» در سایه شورش های فرانسه

کن امسال در پس زمینه ناآرامی های اجتماعی در فرانسه برگزار می شود که از سال 1968 بی سابقه است. حاشیه های مربوط به جشنواره کن امسال به اوج خود رسیده است زیرا زندگی روزمره فرانسوی ها به دلیل اعتراضات، اعتصابات در بخش حمل و نقل همچنان با چالش هایی مواجه است. و حتی یک علامت سوال در مورد تامین انرژی.

اتحادیه کارگران انرژی فرانسه قبلاً اعلام کرده بود که رویدادهای مهمی از جمله کن را هدف قرار خواهد داد که آن را “100 روز اقدام و خشم” می نامد، قطع برق در کاخ جشنواره. این اعتراضات پس از تصویب قانون بحث برانگیز افزایش سن بازنشستگی در فرانسه توسط امانوئل مکرون آغاز شد.

 

تظاهرات ممنوع!

شهر کن همچنین تظاهرات در داخل و اطراف جشنواره فیلم کن در هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی را ممنوع کرده است. در همین حال، اتحادیه فرانسه تظاهرات بزرگی را در 21 می تدارک می بیند، اما این تظاهرات در امتداد بلوار کارنو، دور از محل برگزاری جشنواره برگزار می شود.

شهر کن و مقامات منطقه ای این ممنوعیت را در اکثر مناطق کن برای جلوگیری از ناآرامی های مدنی اجرا کردند. از زمان حملات تروریستی 2016، جشنواره فیلم کن تظاهرات در سراسر محل برگزاری را محدود کرده است.

سینمای ایران با فیلم در بخش رسمی

ماراتن هیجان انگیز فیلم کن از فردا شروع می شود + جزئیات این جشنواره

فیلم سینمایی «آیات زمینی» امسال تنها فیلم بلند سینمایی ایران است که در جشنواره کن به نمایش درآمده است، این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی در روزهای 23، 24 و 25 اکران می شود. چهار بار در جشنواره کن به نمایش خواهد گذاشت.

علی عسگری پیش از این با فیلم‌های بلند «ناپدید شدن» در جشنواره ونیز و «تافردا» در جشنواره برلین و با فیلم‌های کوتاه «بیش از دو ساعت» و «سکوت» در مسابقه فیلم کوتاه کن شرکت کرده است. علیرضا خاتمی همچنین با فیلم «آیات فراموشی» جایزه فیلمنامه جشنواره ونیز را دریافت کرده است.

مجید صالحی، گوهر خیراندیش، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام اراک، سروین باجیان، ارغوان شعبانی و اردشیر کاظمی بازیگران فیلم سینمایی «آیایی زمانی» هستند.

«درون پوست» در سینه‌فونداسیون

فیلم کوتاه «درون پست» به کارگردانی و تهیه کنندگی مشترک شفق ابوسبا و مریم مهدیه در بخش بنیاد سینه (فیلم‌های دانشجویی) جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید.

آریو امیری، بهراد صلاح ورزی، هانی صالحی، پیام مطب بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

بخش بنیاد سینه به فیلم های دانشجویی اختصاص دارد و کارگردانان این فیلم کوتاه فارغ التحصیلان موسسه فرهنگی هنری کارنامه هستند.

همچنین فیلم کوتاه «دل مست» به کارگردانی مریم تشانی از جمله آثار کوتاه بخش دو هفته‌ای این کارگردان است.

مایکل داگلاس نخل طلای افتخاری دریافت می کند

«مایکل داگلاس» بازیگر برجسته آمریکایی جایزه افتخاری نخل طلای جشنواره فیلم کن را امسال دریافت خواهد کرد. این جشنواره پیش از این جایزه نخل طلا را به ستارگان و فیلمسازانی چون فارست ویتاکر، آن واردا، ژان پیر لئو، جودی فاستر و مانوئل دو اولیویرا اهدا کرده بود.

“داگلاس” که تهیه کننده فیلم برنده اسکار میلوش فورمن “دیوانه از قفس پرید” به عنوان بازیگر با بزرگترین چهره های سینما مانند “رابرت زمکیس” در فیلم “عشق با سنگ ها بازی می کند” بازی کرد. (1984)، “ریدلی اسکات” در فیلم “باران سیاه” (1989)، “بری لوینسون” در فیلم “افشای” (1994) و … و با “الیور استون” در سال 1987 برای ایفای این نقش کار کرده است. یک دلال حریص سهام نیویورک در فیلم “وال استریت” برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. دنباله این فیلم با عنوان «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» نیز در بخش خارج از رقابت شصت و سومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

کالسکه طلایی در جشنواره کن برای این فیلمساز 82 ساله

سلیمان سیسه، فیلمساز مالزیایی، جایزه کالسکه طلایی را در پنجاه و پنجمین دوره دو هفته کارگردانان کن دریافت خواهد کرد. زندگی حرفه ای سیسه بیش از 50 سال طول کشیده است و آثار او شش بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده است. در سال 1987 نمایشنامه او با عنوان “یلن” در بخش مسابقه جایزه هیات داوران جشنواره را دریافت کرد.

گدار، هیچکاک و اوزو در بخش کلاسیک کن

بخش کلاسیک جشنواره فیلم کن 2023 نیز به استادان سینمای جهان ادای احترام می کند و نسخه بازسازی شده آثار کلاسیک را به نمایش می گذارد. بخش ویژه «خاطرات ژان لوک گدار» با پخش نسخه بازسازی شده فیلم «تحقیر» محصول 1963، مستند آرشیوی «گدار به روایت گدار» به کارگردانی «فلورانس پلاتارتس» و اولین نمایش جهانی «جنگ های جعلی». “که تریلر 20 دقیقه ای آخرین پروژه این کارگردان The Companion است، این فیلم هرگز ساخته نشد و در سال 2022 در سن 91 سالگی درگذشت.

همچنین با نمایش بازسازی فیلم های «خاطرات یک آقای مستأجر» (1947) و «خواهران مونکاتا» (1950) از استاد سینمای ژاپن «یاسوجیرو اوزو» تجلیل خواهد شد. «جذاب‌شده» آلفرد هیچکاک (1945)، «همه خطرات» کلود سوت (1960) و «می‌سی‌سی‌پی بلوز» برتراند تاورنیه و رابرت پریش (1983) از دیگر آثار بخش کلاسیک خواهند بود.

تارانتیو مهمان این کارگردان فرانسوی خواهد بود

بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن که توسط اتحادیه کارگردانان فیلم فرانسه برگزار می شود، امسال کوئنتین تارانتیو فیلمساز آمریکایی به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت. به گزارش منابع خبری، تارانتینو که در سه دهه گذشته فیلم های مهمی چون «داستانی عامه پسند» و «روزی روزگاری در هالیوود» را ساخته است، در حال نگارش فیلمنامه جدیدترین فیلم خود با نام «منتقد فیلم» است. در پاییز امسال ساخته شده است. گفته می شود که این فیلم احتمالاً در مورد پائولین کیل، یکی از تأثیرگذارترین منتقدان سینمای تمام دوران است.

“Can” با یک انیمیشن به پایان می رسد

ماراتن هیجان انگیز فیلم کن از فردا شروع می شود + جزئیات این جشنواره

انیمیشن جدید «پیکسار» با عنوان «مبانی» در شب پایانی جشنواره فیلم کن به نمایش در می آید. این انیمیشن به کارگردانی «پیتر سون» در بخش غیر رقابتی اکران می شود و از 16 ژوئن در آمریکا و از 21 ژوئن در سینماهای فرانسه اکران می شود.

در سال 2009 استودیوی انیمیشن «پیکسار» شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن را با انیمیشن «گلوله» افتتاح کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا