اخبار روز

ببینید مدیر پذیرش شرکت بورس تهران در مورد لغو پذیرش دو خودروساز بزرگ بورسی چه گفته است!

بر اساس بند 5 ماده 41 دستورالعمل پذیرش اوراق، در صورتی که ناشر در مدت 3 سال مالی متوالی یا 2 سال مالی متناوب مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت شود. در 5 سال گذشته بازار سهام بلافاصله پس از انتشار صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده توسط ناشر بر اساس شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت، ناشر موظف است اطلاعیه کتبی به اطلاع عموم برساند. و درخواست ارائه طرح انصراف از شمول موضوع بند 5 این ماده را داشته باشند. همچنین ناشر موظف است برای خارج شدن از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت، برنامه خود را طبق قالب ظرف 15 روز کاری به بورس ارائه کند. در صورتی که ناشر برنامه را در بازه زمانی مشخص شده ارسال کند، بورس موظف است برنامه ارسالی را حداکثر ظرف مدت 10 روز کاری بررسی و گزارش خود را به هیئت پذیرش ارائه کند. هیئت پذیرش می‌تواند به ناشر این فرصت را بدهد که تا مهلت مقرر برای ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده از شمول ماده 141 خارج شود.

نکته اینجاست که اگر برنامه در بازه زمانی اعلام شده بایگانی نشود، بورس با پذیرش اوراق بهادار ناشر، آگهی را برای عموم لغو خواهد کرد.

محمدامین قهرمانی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص شایعه لغو پذیرش دو خودروساز بزرگ بورسی گفت: در صورتی که ایران خودرو و شرکت سایپا طبق دستورالعمل بارگذاری شده در سایت قانون و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ایران خودرو را لغو کنند. سازمان در خصوص پذیرش اوراق بهادار در بورس و بر اساس ماده 41 این بخشنامه در صورتی که شرکتی برای سه سال متوالی مشمول ماده 141 باشد طبق ماده 41 برخورد می شود.

وی افزود: بر این اساس در صورتی که صورت های مالی حسابرسی شده ایران خودرو و سایپا تا پایان اسفند ماه 1401 مشمول ماده 141 قانون تجارت باشد و برای 3 سال متوالی از سال 1399 تا 1401 زیان داشته باشند،نامه‌ای از سوی بورس تهران ارسال خواهد شد که باید برنامه‌های خود برای خروج از زیان را  اعلام کنند و این دو شرکت ظرف 10 روز پاسخگو باشند.

وی افزود: برای انصراف از ماده 141 باید برنامه ها و توضیحات خود را در هیات پذیرش اعلام کنند و هیات پذیرش می تواند در تیرماه 1403 به این دو شرکت مهلت بدهد تا صورت های مالی سال آینده را ارائه کنند.

قهرمانی بیان کرد: در حال حاضر مقررات به این صورت است و بر این اساس عمل خواهیم کرد. بحث ابطال و … مطابق مقررات است و این طور نیست که فردا این دو شرکت انصراف دهند اما اگر امسال این دو شرکت مشمول ماده 141 شوند تا سال آینده مهلت دارند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا