اخبار روز

چرا قیمت محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد افت داشته است؟

به گزارش پی ام آپ، در اواسط فروردین ماه نرخ تسعیر جهت محاسبه ی قیمت پایه محصولات پتروشیمی به دستور رئیس جمهور از ۳۶.۵ به ۲۸.۵ تغییر کرد. کارشناسان بسیاری این تغییر را، خنثی و بی تاثیر خواندند و بر این باور بودند که قیمت نهایی کشف شده ی محصولات پتروشیمی به واسطه ی این تصمیم کاهش قابل توجهی نخواهد داشت و عملا بر اساس رقابتی که در بورس کالا روی این محصولات شکل می گیرد، قیمت این محصولات با قیمت ارز در بازار غیر رسمی و آزاد منطبق شده و قیمت گذاری می شوند.

در گزارش قبلی در این باره، قیمت 10 محصول پتروشیمی در ابتدای فروردین که نرخ مبادله ای برای محاسبه قیمت پایه 36 هزار و 500 تومان بود، به صورت تصادفی با قیمت همان محصولات در ابتدای خردادماه مقایسه شد. زمانی که نرخ مبادله ای برای محاسبه قیمت پایه 28500 تومان برگشت، مقایسه و تغییر قیمت آنها محاسبه شد. بر این اساس قیمت 10 پتروشیمی بررسی شده عرضه شده در بورس کالا به طور متوسط ​​بین 25 تا 30 درصد کاهش قیمت داشته است.

آیا کاهش قیمت های جهانی تنها دلیل کاهش قیمت نهایی پتروشیمی هاست؟

1- اگرچه همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد کاهش قیمت جهانی پتروشیمی ها در کاهش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا موثر است و همچنین مشخص است که نیمتوان انتظار کاهش تمامی محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس را داشت. اما تحقیقات نشان می دهد که حدود 70 درصد محصولات عرضه شده در بورس کالا در این مدت با کاهش قیمت مواجه شده اند.

بر این اساس اکثر محصولات پتروشیمی (بر خلاف محصولات فولادی)، حداقل منطبق بر نرخ ارز رسمی (نرخ ارز سامانه مبادله) کشف قیمت شده اند. این در حالی است که نرخ ارز کشف شده محصولات فولادی حدود ۲۰ درصد فراتر از نرخ ارز رسمی سامانه مبادله ارز و طلا بوده و عملا با نرخی نزدیک به نرخ ارز غیر رسمی خود را منطبق کرده است.

2- نکته دیگری که در اینجا ذکر آن ضروری است، مقایسه قیمت بدون پوشش محصولات پتروشیمی با محصولات فولادی در بورس کالا است.

اگرچه قیمت جهانی فولاد در سه ماه گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است، اما قیمت نهایی محصولات فولادی که در بورس کالا کشف قیمت شدند به دلیل نرخ تسعیر بالایی که جهت محاسبه ی قیمت پایه ی آن ها وجود دارد، نه تنها کاهشی نشده بلکه رو به افزایش بوده است و فاصله ای ۲۰ درصدی با نرخ ارز رسمی (نرخ سامانه مبادله ارز و طلا) پیدا کرده است.

3- همچنین دیگر نکته ای که تاکنون به ان توجه نشده؛ انتفاع “شرکت های پتروشیمی خوراک گازی” از افزایش نرخ تسعیر ارز برای محاسبه خوراک گاز است. در ظاهر این طور به نظر می رسد که افزایش نرخ تسعیر ارز، علاوه بر افزایش نرخ محصولات نهایی پتروشیمی، سبب افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها می شود و با توجه به افزایش بهای تمام شده ی محصولات، عملا تاثیری در سود آوری مضاعف این شرکت ها نخواهد داشت.

اما نکته این است که با توجه به سقف قیمت دولت برای گاز شرکت های پتروشیمی در لایحه بودجه سال 1402 در نظر گرفته شد و سپس مجلس در نسخه نهایی قانون بودجه به نحوی شرایط به نفع پتروشیمی بهتر شد، عملا افزایش نرخ ارز تنها دلیل آن بود. افزایش قیمت محصول تمام شده است و نرخ تغذیه گاز آن به دلیل سقف نمی تواند افزایش یابد. لازم به ذکر است در حال حاضر نرخ خوراک گاز 5 هزار تومان در هر متر مکعب است.

در واقع افزایش نرخ تسعیر شاید از سودآوری شرکت های پتروشیمی خوراک مایع بکاهد، اما مشخصا شرکت های پتروشیمی خوراک گازی ذی نفع افزایش نرخ تسعیر محسوب می شوند.

در همین رابطه مدیرعامل پتروشیمی شازند (شارک) با تایید بهره مندی پتروشیمی های خوراک گاز از افزایش نرخ ارز، اظهار داشت: پس از ابلاغ نرخ ارز خوراک پتروشیمی، قیمت برق حدود 20 – کاهش یافت. 30 درصد بر این اساس محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز با افت قیمتی حدود 20 تا 30 روبه‌رو شدند، بنابراین با توجه به اینکه در قانون بودجه 1402، برای خوراک گاز پتروشیمی ها، حداکثر قیمت تعیین شده با تبدیل نرخ ارز 28500 به نرخ ارز بازار حدود 37 هزار تومان، عملاً سودآوری این شرکت ها است. رشد خدمت خواهد کرد. بر این اساس تغییر مبنای نرخ خوراک تاثیر خاصی بر سودآوری پتروشیمی های خوراک مایع نخواهد داشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا