اخبار روز

گرانتر نخرید/قیمت واقعی مرغ فقط 57 هزار تومان!

به گزارش پی ام آپ، چندی پیش دولت برای کنترل بازار مرغ با واردات تخم مرغ بارور شده با گوشت موافقت کرد. این در حالی است که کمتر از شش ماه پیش فعالان بخش خصوصی نسبت به کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ هشدار داده بودند، اما دولت به این هشدارها توجهی نکرد.

از سوی دیگر قیمت های دستوری و دوری آن از واقعیت هزینه های تولید، اعتراض مرغداران را برانگیخته است. تولیدکنندگان معتقدند با ادامه این روند و البته افزایش واردات تخم مرغ بارور شده با گوشت، در مسیر ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

پرویز فروغی، دبیر انجمن گوشت طیور کشور با تایید واردات تخم مرغ بارور شده به کشور به تجارت نیوز گفت: بحث واردات مرغ منجمد مطرح شده اما مشخص نیست تا چه حد انجام شده است.

تبعات واردات تخم مرغ نطفه‌دار

فروغی علت این وضعیت را سیاست های نادرست وزارت صمت و قیمت های دستوری عنوان کرد و گفت: این وضعیت باعث کاهش تولید شد. اما واردات تخمک های بارور شده نه تنها وضعیت را بهبود نمی بخشد، بلکه مشکلات جدیدی را نیز ایجاد می کند. زیرا با تولید مازاد و ورشکستگی مرغداران می تواند دوباره اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه قیمت ذرت، سویا و … در صنعت مرغ آزاد است، عجیب است، اما دولت قیمت محصول نهایی را به گونه ای تعیین می کند که منصفانه نیست و تولیدکننده را تشویق به تولید نمی کند. بستگی به تولید دارد و هیچ جا محاسبه نمی شود.

وی افزود: همین دستوری که در مورد قیمت مرغ می شود باعث شده عده ای ورشکست شوند و عده ای نتوانند با تمام ظرفیت مرغ پرورش دهند. این وضعیت باعث افت تولید شد و حالا به جای ریشه یابی افت تولید، تخمک بارور شده را وارد می کنند که جز حل مشکل، معنایی ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه با تداوم واردات اگر با مازاد تولید مواجه شویم همین تعداد تولیدکننده نیز از چرخه تولید خارج می شوند، تصریح کرد: دولت تا کی می تواند تخم مرغ منجمد و منجمد وارد کند. تخم مرغ؟ جوجه ها؟ این سیاست های غلطی که در حال اجراست روز به روز وضعیت صنعت را بدتر می کند.

ضرر 12 میلیاردی برای مرغداران

فروغی با اشاره به خسارات وارده به مرغداران یادآور شد: پارسال ۱۲ میلیارد تومان خسارت به مرغداران وارد شد اما هیچ یک از این ضررها توسط دولت جبران نشد. در زمانی که مازاد تولید وجود داشت، قیمت مصوب مرغ حدود 45 هزار تومان بود، اما مرغدار محصول خود را تا 28 هزار تومان می‌فروخت، یعنی برخی مرغداری‌ها بین 500 تا 2 میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. بسته به توانایی آنها، و هیچ کس به آنها پول نداد. نرسید

وی افزود: زمانی که مرغداران مازاد تولید داشتند و این ضرر بزرگ را متحمل شدند، شرکت پشتیبانی امور دام فقط ناظر بود. همه اینها دست به دست هم داد تا اینکه صنعت طیور سقوط کرد و تمایلی به تولید در این شرایط وجود ندارد.

فروغی با بیان اینکه در مقطعی مرغ آرین وارد شده و مورد استقبال قرار نگرفت، تصریح کرد: دلیل عدم استقبال از این محصول ضریب تبدیل بالا بوده است. اصولاً این جوجه ها برای تولید همین مقدار گوشت، غلات بیشتری مصرف می کنند و به نوعی منابع ملی را هدر می دهیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان طیور گوشتی کشور با بیان اینکه مرغداران قیمت فعلی مرغ را قبول ندارند، گفت: در حال حاضر حداقل قیمت مرغ برای مرغداران 57 تا 58 هزار تومان است اما نرخ مصوب 52 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه راه حل عدم دخالت دولت در بازار، حذف قیمت دستوری مرغ و تنظیم عرضه و تقاضای بازار است، تصریح کرد: معمولا در زنجیره های قبلی قیمت مصوب رعایت نمی شود. به عنوان مثال قیمت مصوب مرغ 15 هزار تومان بود اما تا 30 هزار تومان فروخته می شد. دولت جلوی صنعت را بگیرد، چون با دستور نمی توان اقتصاد را اداره کرد.

وی افزود: مرغداران 30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه خود را به کویر برده و به مرغداری تبدیل کرده اند. بنابراین اگر قرار باشد این مقدار ضرر داشته باشد، تولید را ادامه نخواهد داد. به همین دلیل، بسیاری از مرغداران چرخه تولید را رها می کنند. بعد از این طرح جراحی اقتصادی، نقدینگی را در اختیار مرغداران قرار دادید؟ مرغداری که با 500 تا 800 میلیون تومان کار می کرد، الان با سه میلیارد تومان نمی تواند کار کند و از طرفی ریسک تولید بالاست.

فروغی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مصرف مرغ برای تولیدکنندگان محسوس بوده است، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف مرغ 26 کیلوگرم در سال است و به دلیل گرانی گوشت قرمز و قیمت مناسب مرغ نسبت به مصرف مردم. مرغ بیشتر و بیشتر پروتئین خانگی را از طریق گوشت مرغ تامین می کند. اساساً نمی توانید جایگزینی برای گوشت مرغ پیدا کنید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا