اخبار روزاخبار قیمت ها

قیمت مسکن در مناطق 9 و 10 تهران / جدول قیمت

تعداد رکوردهای خرید و فروش در بازار مسکن حتی در مناطقی که طی یکی دو سال اخیر به دلایل مختلف با افزایش نسبی معاملات مواجه بوده اند به تدریج در حال کاهش است و بازار با مشکل «عرضه» مواجه است.

بررسی دو منطقه نسبتاً شلوغ واقع در نیمه جنوبی شهر تهران یعنی مناطق 9 و 10 نشان می دهد که آمار آرشیو نه تنها به صورت روزانه، بلکه گاهی حتی در طول یک هفته نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نکرده است. این بدان معناست که در دو حوزه مذکور، وضعیت سخت فروش آرشیو محسوس است. البته این گزاره به معنای وجود تقاضای خرید موثر در بازار و نبود پرونده برای پاسخگویی به این تقاضا نیست. اگرچه یافته‌های میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که تقاضا در این مناطق طی چند هفته گذشته در سطح حداقلی باقی مانده است.

با وجود این وضعیت، این روزها بازار مسکن در مناطق 9 و 10 تعجب برانگیز و تا حدودی تعجب برانگیز است که این مناطق در سال های اخیر با وجود کاهش قدرت خرید متقاضیان، بیشتر مورد اقبال خریداران قرار گرفته و بعضاً جزو مناطق اول با معاملات بالا آنها هر ماه ملاقات می کردند. اما در حال حاضر حتی تهیه جدول فایل 40 ردیفی در بازار املاک این مناطق نیز کار سختی است.

اهمیت کاهش شدید تعداد پرونده ها در دو منطقه مذکور به این دلیل است که نشان می دهد تعداد معاملات ملکی حتی در مناطق پر مصرف و مقرون به صرفه تهران نیز کاهش یافته است. برخی دلالان نیز از انتظارات تورمی به عنوان عاملی برای خودداری از فروش واحدهای آماده عرضه به بازار مسکن خبر می دهند. به گفته آنها، نگرانی اصلی فروشندگان این است که موتور تورم مسکن که از ابتدای زمستان سال گذشته و همزمان با آغاز دوره جدید جهش ارزی شروع شده و یا ثبات فعلی بازار مسکن آغاز شده است. قیمت ها حداکثر تا ابتدای تابستان ادامه دارد و پس از آن باز هم بازار مسکن شاهد تلاطم خواهد بود. این مشکل مانع از عرضه جدید در بازار مسکن شده و عاملی برای خروج موقت فروشندگان از حضور در این بازار است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در بازاری که تعداد توکن های فروش بسیار کم است، امکان اندازه گیری میانگین قیمت و ارزش واقعی املاک وجود ندارد و فروشندگان معدودی در بازار می توانند هر قیمتی را اعلام کنند. حتی اگر با سطح واقعی قیمت فاصله زیادی داشته باشد و متقاضیان، افراد مستاصل که به هر دلیلی همین الان مجبور به معامله هستند نیز قربانی این مدل اعلام قیمت هستند.

به عبارت دیگر، در بازاری که رکورد پایین است، ممکن است قیمت های پیشنهادی بدون رعایت قوانین رایج بازار مسکن تبلیغ شود و خریداران مجبور به پذیرش این قیمت های گزاف شوند. بنابراین در صورتی که راه حلی برای عادی سازی بازار مسکن وجود نداشته باشد، کمبود پرونده متاثر از نگرانی فروشندگان از آینده گرانی ملک، باعث تداوم رشد قیمت مسکن خواهد شد.

قیمت مسکن در مناطق 9 و 10 تهران / جدول قیمت

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا