اخبار روز

قیمت قارچ از قیمت مرغ هم گران‌تر شد/ افزایش قیمت مرغ!

به گفته پی ام آپ، قارچ سفید یکی از پرمصرف ترین سبزیجات‌هایی است که مصرف بالایی در ایران دارد. در حال حاضر این مدل قارچ 85 درصد از تولید قارچ کشور را تشکیل می دهد.

بنابراین قیمت قارچ سفید به عنوان قیمت قارچ خوراکی در کشور محسوب می شود. جالب است بدانید که قیمت قارچ گرانتر از مرغ است.

اخیرا اتحادیه تولیدکنندگان قارچ خوراکی اعلام کرده است؛ قیمت هر کیلو قارچ به 55 تا 62 هزار تومان و در خرده فروشی به 65 تا 75 هزار تومان رسیده است. بررسی بازار نیز نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم قارچ به صورت عمده در بازار به بیش از 78 هزار تومان می رسد.

این در حالی است که آخرین قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۷۳ هزار تومان است، یعنی قیمت قارچ از قیمت مصوب مرغ بیشتر شده است.

قیمت قارچ از قیمت مرغ هم گران‌تر شد/ افزایش قیمت مرغ!

چرا قارچ از مرغ پیشی گرفته است؟

قیمت قارچ خوراکی به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر روز تغییر و نوسان دارند. عوامل مختلفی مانندقیمت خاک پوششی، قیمت ظروف بسته بندی، هزینه سردخانه، هزینه نگهداری، هزینه حمل و نقل و همچنین کیفیت قارچ، کمیت تولید و میزان تقاضا در قیمت قارچ خوراکی موثر است. علاوه بر این، آب و هوای فصلی نیز بر قیمت قارچ تاثیرگذار است.

افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت مواد اولیه :

چندی پیش مهدی رجبی، رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در یک نشست خبری اعلام کرد: قیمت مواد اولیه تولید قارچ بین 35 تا 40 درصد افزایش یافته است و این افزایش ها منجر به افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی می شود. درصد افزایش این قیمت محصول نهایی است.

کاهش تولید در نیمه دوم سال

به طور معمول تولید قارچ در نیمه دوم سال به دلیل شرایط آب و هوایی کاهش می یابد و در نتیجه عرضه به بازار روند نزولی به خود می گیرد و قیمت ها به نسبت معکوس افزایش می یابد. بر اساس آمار انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور، هر ساله در 6 ماهه اول سال تولید قارچ بین 15 تا 20 درصد کاهش می یابد.

رشد 50 درصدی مصرف قارچ در صنایع

به نظر می رسد یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت قارچ، رشد مصرف آن در صنایع باشد. بر اساس اعلام رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور؛ سال گذشته 210 هزار تن قارچ در کشور تولید شد که بیش از 3 هزار تن آن در صنایع مصرف شد که نسبت به سال قبل 50 درصد رشد نشان می دهد.

لازم به ذکر است ایران رتبه ششم تولید و پرورش قارچ خوراکی را در جهان دارد. این در حالی است که مصرف سرانه در کشور ما کمتر از میانگین جهانی است. سرانه مصرف قارچ در جهان 5/4 کیلوگرم و مصرف سرانه آن در کشور ما در سال 1401 به 2/5 کیلو رسیده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا