اخبار روز

قهوه کاسنی چیست؟ خواص و طرز تهیه کاسنی کافی

کاسنی گیاهی گلدار از خانواده قاصدک است. این گیاه دارای ساقه های سفت و کرکی، گل ها و برگ های بنفش روشن است که اغلب در سالاد استفاده می شود.

بر اساس این گزارش، قهوه کاسنی از بو دادن و دم کشیدن ریشه آسیاب شده گیاه کاسنی تهیه می شود. طعم این گیاه شبیه قهوه و کمی خاکی و مغزدار است. قهوه کاسنی را به تنهایی یا با قهوه (برای طعم بهتر) میل کنید.

زمان استفاده از کاسنی کاملاً مشخص نیست، اما تصور می‌شود که استفاده از آن به قرن نوزدهم در فرانسه بازمی‌گردد، زمانی که کمبود قهوه وجود داشت. در آن زمان به جای قهوه یا برای افزایش مقدار قهوه از کاسنی استفاده می شد.

سال ها بعد و در طول جنگ داخلی آمریکا، کاسنی توجه مردم نیواورلئان را به خود جلب کرد. در آن زمان، زیرا نیروی دریایی ایالات متحده یکی با مسدود شدن بنادر این ایالت، قهوه با کمبود مواجه شد.

امروزه قهوه کاسنی که به آن قهوه کاسنی یا قهوه کاسنی نیز می گویند، در سراسر جهان رواج یافته و به عنوان نوشیدنی بدون کافئین و جایگزین قهوه معمولی استفاده می شود.

مواد مغذی موجود در قهوه کاسنی

ریشه کاسنی ماده اصلی قهوه کاسنی است. برای تهیه این قهوه، ریشه کاسنی را خرد، تفت داده و در نهایت همراه با قهوه دم می کنند.

مواد مغذی زیر در 60 گرم ریشه کاسنی وجود دارد:

ماده مغذی مقدار
کالری ۴۳
پروتئین 0.8 گرم
کربوهیدرات 10.5 گرم
چربی 0.1 گرم
فیبر 1 گرم
ویتامین B6 9 درصد از نیاز روزانه
منگنز 6 درصد از نیاز روزانه
فولات 4 درصد از نیاز روزانه
پتاسیم 4 درصد از نیاز روزانه
ویتامین سی 3 درصد از نیاز روزانه
فسفر 3 درصد از نیاز روزانه

ریشه کاسنی منبع عالی نوعی فیبر پری بیوتیک به نام اینولین است که باعث کاهش وزن و حفظ سلامت روده می شود. منگنز و ویتامین B6 موجود در این گیاه برای سلامت مغز بسیار مفید است.

البته توجه داشته باشید که از آنجایی که مقدار کمی ریشه کاسنی دم می شود، مقدار این مواد مغذی نیز نسبتاً کم است.

فواید قهوه کاسنی

1. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

قهوه کاسنی منبع عالی فیبر است که تاثیر مثبتی بر سیستم گوارشی دارد. به عنوان مثال، قهوه کاسنی، تعداد میکروبیوم های روده را که نقش مهمی در سلامت انسان دارند، حفظ می کند.

در واقع، طبق مطالعات متعدد، مکمل های فیبر پری بیوتیک با اینولین، جمعیت باکتری های سالم روده را افزایش می دهد. بر اساس تحقیقات، کاسنی همچنین عملکرد روده را بهبود می بخشد و از شدت یبوست می کاهد.

در یک مطالعه، 44 فرد مبتلا به یبوست به مدت چهار هفته از مکمل های اینولین یا دارونما استفاده کردند. افرادی که از مکمل های اینولین استفاده می کردند، مدفوع نرم تری داشتند و مدفوع مکررتری داشتند، در مقایسه با افرادی که فقط دارونما مصرف می کردند، از شدت یبوست آنها کاسته می شد. در مطالعه دیگری، نوشیدن 300 میلی لیتر عصاره ریشه کاسنی به مدت 4 هفته منجر به حرکات منظم روده در مقایسه با گروه کنترل شد.

2. کاهش قند خون

طبق مطالعات حیوانی و انسانی، فیبر اینولین موجود در ریشه کاسنی سطح قند خون را تنظیم می کند.

در یکی به عنوان بخشی از تحقیقات 8 هفته ای، اینولین کاسنی به موش های آزمایشگاهی تجویز شد و آماده سازی اینولین به طور موثر قند خون موش ها را تنظیم کرد. محققان این کنترل و پایداری قند خون را در نتیجه تغییرات متابولیسم کربوهیدرات ها مشاهده کردند.

البته مطالعات محدودی در مورد تأثیر اینولین بر قند خون وجود دارد، اما در این مطالعات محققان به این نتیجه رسیدند که کاسنی سطح قند خون را بهبود می بخشد و مشکل مقاومت به انسولین را برطرف می کند. انسولین هورمونی است که قند خون را به مولکول ها و بافت ها تبدیل می کند و سپس از آن به عنوان سوخت استفاده می کند.

در عین حال مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که میزان انسولین در خون در مدت زمان طولانی تری افزایش یابد و اثربخشی انسولین کاهش یابد. این وضعیت باعث افزایش قند خون فرد می شود.

یک مطالعه کوچک روی 40 فرد مبتلا به پیش دیابت که روزانه 30 گرم اینولین به مدت دو هفته مصرف می کردند، انجام شد. مقاومت به انسولین این افراد در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند بسیار کاهش یافت.

علاوه بر مطالعات فوق، تحقیقاتی بر این اساس انجام شده است که اینولین نقش مهمی در کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به ویژه افراد چاق دارد.

البته، بیشتر تحقیقات تا به امروز فقط به مکمل اینولین پرداخته اند و تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم خود قهوه کاسنی چه تأثیری بر قند خون و انسولین دارد.

3. کاهش التهاب

اگرچه التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی است، اما التهاب مزمن باعث بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان می شود. خوشبختانه ریشه کاسنی در مطالعات حیوانی دارای خواص ضد التهابی است.

طبق مطالعه ای که در سال 2014 روی موش ها انجام شد، ریشه کاسنی تأثیر مثبتی بر کاهش میزان فاکتور نکروز تومور آلفا، اینترلوکین 6 و اینترلوکین 1 دارد که همگی از شاخص های التهاب هستند. در مطالعه دیگری به چند خوک ریشه خشک کاسنی داده شد و پس از مدتی میزان التهاب در بدن خوک ها کاهش یافت.

علاوه بر تحقیقات ذکر شده در بالا، یک تحقیق نشان داد که عصاره کاسنی مسیرهای خاصی را که باعث التهاب در موش های نقرس می شود مسدود می کند و شدت بیماری را کاهش می دهد.

با این حال، بیشتر تحقیقات در مورد کاهش و درمان التهاب محدود به مطالعات حیوانی است و تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن در انسان مورد نیاز است.

4. کاهش خطر ترومبوز

ترومبوز شرایطی است که در آن لخته ای در رگ های خونی سالم ایجاد می شود و از جریان خون در رگ ها جلوگیری می کند. قهوه کاسنی تأثیر مثبتی بر روی خون کامل و ویسکوزیته پلاسما دارد، پلاکت های موجود در خون و همچنین گلبول های قرمز تغییر شکل یافته را جمع می کند و حرکت صحیح جریان خون را در بدن تضمین می کند. جریان خون بهینه در ریزرگ ها، انتقال اکسیژن و بهبود دی اکسید کربن. این امر خطر ترومبوز و عوارض دردناک یا کشنده آن را کاهش می دهد.

5. جایگزین قهوه بدون کافئین

مصرف قهوه کاسنی یک راه عالی برای کاهش مصرف کافئین است. قهوه های سنتی از دانه های قهوه بو داده و آسیاب شده تهیه می شوند. یک فنجان قهوه معمولی حاوی حدود 92 میلی گرم کافئین است. البته این مقدار بسته به عواملی مانند نوع قهوه، میزان مصرف و روش برشته شدن قهوه متفاوت است.

مصرف زیاد کافئین عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی قراری و بی خوابی را به همراه دارد. ریشه کاسنی فاقد کافئین است و بنابراین یک جایگزین عالی برای قهوه محسوب می شود.

برخی از افراد ریشه کاسنی را به آب در حال جوش اضافه می کنند، آن را دم کرده و برای نوشیدنی بدون کافئین می نوشند، اما برخی ریشه کاسنی را با مقدار کمی قهوه معمولی مخلوط کرده و دم می کنند تا نوشیدنی آنها کافئین کمتری داشته باشد.

طرز تهیه قهوه کاسنی

برای تهیه قهوه کاسنی از ریشه کاسنی بو داده استفاده می شود.

مقدار مواد لازم برای تهیه قهوه کاسنی متفاوت است، اما بهتر است 2 قاشق غذاخوری (11 گرم) ریشه کاسنی آسیاب شده را به هر فنجان (237 میلی گرم) آب اضافه کنید.

برای تهیه قهوه کاسنی می توانید آن را مانند قهوه معمولی دم کنید. البته برای بهتر شدن طعم آن می توانید از ادویه هایی مانند دارچین، میخک، جوز هندی یا بادیان استفاده کنید.

چند سوال و جواب

1. آیا قهوه کاسنی برای همه مفید است؟

اگرچه قهوه کاسنی فواید زیادی دارد، اما برای همه مناسب نیست. کاسنی در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. علائم این نوع واکنش شامل درد، تورم و سوزن سوزن شدن در دهان است. افرادی که به گرده غان و سنجد (جنسی از زیرخانواده کاسنی) حساسیت دارند به قهوه کاسنی نیز حساسیت دارند.

در صورت بروز عوارض جانبی پس از مصرف قهوه کاسنی، فورا مصرف را قطع کرده و در صورت برطرف نشدن علائم به مراکز درمانی مراجعه نمایید. علاوه بر این، عوارض جانبی این گیاه در زنان باردار یا شیرده به طور کامل بررسی نشده است. بنابراین قبل از مصرف این گیاه باید با پزشک مشورت کنید تا از بروز علائم ناخواسته جلوگیری کنید.

2. تفاوت قهوه کاسنی با قهوه معمولی چیست؟

قهوه معمولی دارای خواص تغذیه ای متفاوتی است و از بدن در برابر دیابت، زوال شناختی و افسردگی محافظت می کند. ترکیبات موجود در قهوه باعث کاهش شدت اثرات منفی رادیکال های آزاد در بدن و استرس اکسیداتیو می شود. این امر احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی، حمله قلبی، بیماری کبد و سرطان را کاهش می دهد. اما قهوه کاسنی فواید دیگری نیز دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. علاوه بر این، قهوه حاوی کافئین است و کاسنی فاقد کافئین است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا